WildRover Posted October 11, 2014 Posted October 11, 2014 Garasjen min er 238cm høy innvendig, portåpningene er 207 høye. Midt over bilen har jeg et digert beist av en portåpner. Denne gjør at jeg ikke får løftet bilen så mye som jeg kunne tenkt meg, så portåpneren må bort. Alternativene jeg har funnet så langt er: - Bytte ut portene, montere rulleport. Har fått pris på Hörmann RollMatic. Var overkommelig, men dyrt nok til at jeg vurderer andre alternativer. Jeg er også litt usikker på hvor tett og solide disse er? - Beholde portene, men fjerne åpneren. Jeg er imidlertid bortskjemt med portåpner, så jeg vil helst ha det. - Sidemontert portåpner. Har ikke funnet noen som passer på eksisterende porter, så da må jeg bytte porter og det er forsåvidt greit det. Har sett litt på f.eks. Liga porter som kan levere med sidemontert åpner. Men disse krever såpass stor overhøyde at porten kommer til å henge ned i portåpningen når åpen (hvis jeg forstod riktig). Det ønsker jeg ikke. - En forhandler anbefalte forlengerskinne slik at åpneren kunne monteres foran bilen. Men da får jeg fortsatt en skinne over bilen og det begrenser løftehøyden. Flere som sliter med samme problem? Er det noen som har noen greie løsninger på dette? Quote
gautes Posted October 11, 2014 Posted October 11, 2014 (edited) Kan ikke skinnen legges helt oppunder taket? Skinnen til fruens port bygger bare snaut 5 cm ned. Mine porter er leddporter og den ene har skruefjærer og motor rett over porten. Den andre har skruefjærene plassert der porten slutter i åpen stilling. Motor til den kommer på over 7000,- og det må jeg nok snart investere i. Hva slags port har du i dag? Fjærsystem? Plassering? Edited October 11, 2014 by gautes Quote
WildRover Posted October 11, 2014 Author Posted October 11, 2014 Har fra før en gammel treport (leddport). Fjærene ligger oppunder taket, en på hver side. Disse trekker i hver sin vaier som går via en trinse ned til nederste ledd i porten. Klønete forklart, vet ikke hva systemet heter. Det jeg liker med porten jeg har i dag, er at den i åpen tilstand ikke dekker noe av portåpningen, altså at det er hullet i veggen som begrenser innkjøringshøyden. I følge Liga sine tegninger vil deres porter ta ca 5 cm av åpningen, ettersom taket er såpass lavt. Har sett på andre leverandører også, men sliter med å finne ut hvor mye plass de trenger. Det skal sies at jeg stort sett har sett på de portene som kan leveres med sidemontert åpner. Hvis skinnen kan legges helt opp i taket, høres det ut som en mulighet. Den skinnen jeg har nå bygger ca 15-20 cm. Men 5 cm er fortsatt 5 cm, så om jeg kan slippe de greiene i taket så hadde det vært fint. Quote
gautes Posted October 11, 2014 Posted October 11, 2014 Strekkfjærer med trinser,hvis jeg forstår riktig? Quote
RR-Martinsen Posted October 11, 2014 Posted October 11, 2014 (edited) Heisann. jeg monterer Liga sine porter med ujavne mellomrom. du trenger kun rett over 20 cm overhøyde forrann for å ha frontmonterte fjører og da kan du ha sidemontert motor (Du har 31 cm). om du bestiller doble takskinner og beslag som er ca 4 cm høyere enn lysåpningen din vil porten være på oversiden av lysåpningen når den står helt oppe. litt kølete skrevet men.... Edited October 11, 2014 by RR-Martinsen Quote
Brutus Posted October 11, 2014 Posted October 11, 2014 Hei Om du skal bytte både port og motor så vil jeg anbefale å ta en titt her: www.norskport.no Da jeg skulle ha port til garasje-prosjektet mitt, så var jeg på jakt etter den porten som ga meg størst mulig høyde. Port og motor fra disse var de jeg fant den gang som ga best høyde. I tillegg har de utrolig god service! Hilsen Frode - Brutus Quote
WildRover Posted October 11, 2014 Author Posted October 11, 2014 Heisann. jeg monterer Liga sine porter med ujavne mellomrom. du trenger kun rett over 20 cm overhøyde forrann for å ha frontmonterte fjører og da kan du ha sidemontert motor (Du har 31 cm). om du bestiller doble takskinner og beslag som er ca 4 cm høyere enn lysåpningen din vil porten være på oversiden av lysåpningen når den står helt oppe. litt kølete skrevet men.... Hei Det er gode nyheter. Men er du helt sikker på dette? I epost fra Liga i sommer ble jeg anbefalt standard (enkle) skinner dersom jeg skulle ha sidemontert åpner. Enkle skinner krever 31 cm overhøyde. I følge info i prislisten deres vil porten henge ned 5 cm uten portåpner og 0 cm med portåpner. Altså skulle dette gå akkurat, men i følge eposten fra Liga vil porten henge ned ca 3 cm med kombinasjonen sidemontert åpner og enkle skinner. Dermed mister jeg 3 cm lysåpning samtidig som det ellers blir veldig akkurat. Doble skinner krever kun 20 cm overhøyde slik du sier. Nedhenget er 18-20 cm uten portåpner og 3 cm med portåpner. Så langt stemmer det du sier. Men litt lenger opp står det: "Nedhenget ved bruk av portåpner modell LM3800A, i kombinasjon med doble takskinner, vil bli like stort som uten bruk av portåpner". Takhøyde er 238. Da kan jeg ha en port som er max 218 høy. Når porten er åpen vil nedre kant være 18-20 cm lenger ned enn det, altså blir lysåpningen 198-200? Eller har jeg misforstått dette totalt? Har du forresten noe erfaring med den sidemonterte åpneren? Vanskelig å montere? Det står på nettsidene til Liga at den kun selges gjennom installatører. Klarer ikke helt å forstå at dette skal være mye verre å montere enn en vanlig portåpner. Hei Om du skal bytte både port og motor så vil jeg anbefale å ta en titt her: www.norskport.no Da jeg skulle ha port til garasje-prosjektet mitt, så var jeg på jakt etter den porten som ga meg størst mulig høyde. Port og motor fra disse var de jeg fant den gang som ga best høyde. I tillegg har de utrolig god service! Hilsen Frode - Brutus Takk for tipset. Er det lov å spørre hvilken port du endte opp med? Quote
Brutus Posted October 11, 2014 Posted October 11, 2014 ....jeg ble hekta på den som er avbildet på side 11 i katalogen deres. Klikk på "Lobas Klassisk" så ligger katalogen deres som PDF. Den porten jeg gikk for har "trestruktur" på port leddene, og har "fjuskehengsler" (har ikke fått montert "håndtakene" ennå). Kan se om jeg finner bilde av den. Åpningen i min garasje er bredde 5,69m høyde 2,82m Porten er 5,18m x 2,53m (Det største av "standard mål" portene jeg fikk "skviset inn") Jeg har i etterkant funnet en liten bakdel (om en kan kalle det for bakdel). ...jeg har ikke plass til å "lagre" takboksa til "menneskebilen" over porten..... Hilsen Frode Quote
Brutus Posted October 11, 2014 Posted October 11, 2014 Hmmm Fant ut at jeg faktisk ikke har noe godt bilde som viser porten ordentlig. Stort sett alle bilder av garasjen er med åpen port.... Men jeg fant et der den er synlig i hvert fall. Nederste viser plassering av motor, klaring under port og "Brutus". Hilsen Frode Quote
Recommended Posts