Jump to content

Recommended Posts

Posted

En ny feil dukket opp i min Disco idag, en som gjør at bilen oppfører seg meget merkelig. Hvis jeg kjører over en dump i veien som gir et "slag" i bilen, altså ikke den typen man opplever når man kjører over en fartshump, mer alla et hull i veien. Da hører jeg en sags "spinnende propell lyd" i instrumentpanelet samtidig med at automatkasse går helt løpsk og ikke vet hvilket gear han skal velge. I tillegg til dette mister jeg all trekkkraft i motor. Etter 4-5 sek når denne lyden har gitt seg går bilen normalt igjen

Virker som en dårlig kontakt et eller annet sted. Det blir bare verre og verre så jeg kan ikke "bruke" bilen lengre.

er det noen som har no tips så er jeg takknemlig

Bil: Discovery 2 TD5, 2001 mod

Posted

Sjekk ledninger rundt gearkassen for gnag/sår og stramme ledninger som kan komme i klem. Nærliggende å tro at humper, og risting kan framprovosere kontakt mellom ledninger og jordpotensiale. Er i allefall gratis og sjekke. God hodelykt og beføling av ledninger, spesielt ledninger som er stramme, eller går over metall deler. Gnag på ledninger kan lage periodiske feil, ofte verre ved vått vær.

Måtte mørkets fyrste (Lucas) vere med deg :-)

Posted

Kan det være to ting?

Sjekk gjennomføring av girkassekabel der hvor den går gjennom et "øye" på vei framover. Tror kanskje det er Sfinx som har omtalt dette noen ganger.

Kan lyden komme fra temperaturfølerviften på venstre side av rattet? Der er det et lite gitter, med en vifte som drar luft fra kupéen til temperaturføler for kupétemp.

Posted

Kan det være to ting?

Sjekk gjennomføring av girkassekabel der hvor den går gjennom et "øye" på vei framover. Tror kanskje det er Sfinx som har omtalt dette noen ganger.

Kan lyden komme fra temperaturfølerviften på venstre side av rattet? Der er det et lite gitter, med en vifte som drar luft fra kupéen til temperaturføler for kupétemp.

ja helt klart, det høres ut som en liten vifte på venstre side som får en resonanse lyd, litt ute av balanse, etter en hump. men hvorfor skulle dette ha en påvirkning på motor/automat?

ellers takker for engasjementet her på forumet :)

Posted

Det er nok hunpen som trigger to dårlige kontakter. Prøv å slå av klimaanlegget, tror viften kobles ut da. Så kan du kjøre over en hump.

Tror fortsatt på gjennomføringen av girkassekabelen jeg nevnte.

Posted

Kan det ha vært innslag av traction kontroll? Høres ikke det litt som vifteresonans mens det står på?

Posted

Kan det ha vært innslag av traction kontroll? Høres ikke det litt som vifteresonans mens det står på?

Ja, da har jeg fått testet litt mer og det du tipser om her er riktig. det er TC som slår inn (veldig ubehagelig når du ligger i 90 km/t) TC lampa lyser gult mens det pågår, og slukker når bilen går normalt igjen (ca 3-4 sek). Det som er rart er at det virker som feilen blir borte når jeg skrur av vifte/ECON...?

Hjelp :wacko:

Ja, da har jeg fått testet litt mer og det du tipser om her er riktig. det er TC som slår inn (veldig ubehagelig når du ligger i 90 km/t) TC lampa lyser gult mens det pågår, og slukker når bilen går normalt igjen (ca 3-4 sek). Det som er rart er at det virker som feilen blir borte når jeg skrur av vifte/ECON...?

Hjelp :wacko:

Ifølge Strømmen bil sitter rele til TC på venstre side av ratt, sammen som denne minivifta forøvrig.

Posted

TC skal vel ikke slå inn når man kjører i mer enn 50km/t (35mph) eller noe slikt.

Feil på ABS sensor kan gi TC problemer uten at ABS lys kommer på. Jeg byttet nav for noen år siden og opplevde da at TC kom på like etterpå og da viste deg seg at ABS sensor satt litt skjevt og at den var smurt inn i fett. Fjernet dette og tørket litt av tannhjulet inni navet og det løste problemet. Fikk ingen feilmeldinger på girkasse eller noe annet og feilen dukket bare opp under 50km/t.

Posted

TC skal vel ikke slå inn når man kjører i mer enn 50km/t (35mph) eller noe slikt.

Feil på ABS sensor kan gi TC problemer uten at ABS lys kommer på. Jeg byttet nav for noen år siden og opplevde da at TC kom på like etterpå og da viste deg seg at ABS sensor satt litt skjevt og at den var smurt inn i fett. Fjernet dette og tørket litt av tannhjulet inni navet og det løste problemet. Fikk ingen feilmeldinger på girkasse eller noe annet og feilen dukket bare opp under 50km/t.

Hei, takker for råd

Min Disco gjør dette helt uavhengig av fart... meget ubehagelig.

Jeg har de siste uken byttet lager hub på 3 stk hjul. smurte på litt kobberfett på stikk-aksling før jeg tredde denne igjennom lagerhub. Har du en Disco 1 du eller? på min er det ikke noe tannhul inni navet som jeg har sett. eller for å stille spørsmålet på en annen måte; hva ser giveren på? kan det hende den ser på sporene i stikk-aksling?

Posted

Har D2. Tar du ut Abs sensor så ser du tannhjulet (navn?)

Mulig du har sensorer med ohm verdier som ikke er helt i sync. Kanskje verdt å sammenligne verdien via nanocom og så finne hva som er max/min verdier.

Posted

Har D2. Tar du ut Abs sensor så ser du tannhjulet (navn?)

Mulig du har sensorer med ohm verdier som ikke er helt i sync. Kanskje verdt å sammenligne verdien via nanocom og så finne hva som er max/min verdier.

nei det kan jeg gjøre. evt så kan jeg ta ut sensor på den gamle hub for å se "tannhjulet" evt hva sensor ser på. men hvorfor skjer dette bare når jeg kjører over hull i veien?

Posted

Finn ut hvilke hjul det er via nanocom eller lignende, hvis det da er abs sensorene. Evt sjekk koblingene først uansett.

Begynte det etter NAV bytte?

Posted

Finn ut hvilke hjul det er via nanocom eller lignende, hvis det da er abs sensorene. Evt sjekk koblingene først uansett.

Begynte det etter NAV bytte?

Har ikke tilgang til nanocom og slikt. Ja det begynte etter NAV bytte, jeg har bytta 3. Kom etter Nr 2 eller 3

Posted

Da tipper jeg det er sensorene som ikke er helt av samstemt. Har hørt at det er mulig å få sensorer som ikke er innenfor riktig ohm verdier. Hvis du har de gamle fortsatt så er det mulig å montere de og se om problemet forsvinner. Hvis du spør om bistand på forumet så hender det at noen i nærområdet har nanocom eller lignende og kan gi deg en pekepinn på hvilke sensor som skaper problemer.

Hvis det plagsomt å kjøre med og du kan leve uten ABS så kan du dra ut ABS sikringen :)

Posted

Da tipper jeg det er sensorene som ikke er helt av samstemt. Har hørt at det er mulig å få sensorer som ikke er innenfor riktig ohm verdier. Hvis du har de gamle fortsatt så er det mulig å montere de og se om problemet forsvinner. Hvis du spør om bistand på forumet så hender det at noen i nærområdet har nanocom eller lignende og kan gi deg en pekepinn på hvilke sensor som skaper problemer.

Hvis det plagsomt å kjøre med og du kan leve uten ABS så kan du dra ut ABS sikringen :)

OK, takker for hjelp. Jeg prøver dette. Legger ut årsaken på forumet når jeg finner den.?

Posted

Prøvde å ta ut sikringen til ABS, da ville ikke bilen gå. så det fungerte ikke som en midlertidig løsning. Sjekket også sikringsboks under rattet, det sitter ingen releer til hverken ABS eller TC der . det er da veldig rart at lyden kommer derifra da!?

Jobber videre med saken. :blink:

Posted

Er det kanskje flere sikringer til ABS? Jeg nappet ut sikringen under rattstammen og kjørte hjem. Alt som skal skje er at tres-amigos lyser når du kjører.

ABS sitter over venstre forhjul og det kan høres ut som den sitter inni bilen av og til :D