Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har en god gammel likestrøms dynamo på Winston. Har etter hvert planer om å sette på vinsj, og kunne trengt noe mer guffe.

Ser at biltema, samt gamle ford, har slike dynamoer som er bolt on?

Men, hva gjøres ellers? Har lest at man kobler bort vippen... Det er vel den som sitter litt langt nede på torpedoveggen? Ser at dynamoen går til den.

Hva gjøres med Voltage regulator, den store svarte boksen? Må den også bort?

Er dette en grei jobb??

• Replies 71
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted

Det vanskeligste har vært å finne bolt-on dynamo og riktig rem.

Du kan la alt elektrisk stå,men hovedkabel fra dynamo opp til vippa kobles ikke på dynamoen.

Isoler enden med noe fornuftig.Tape holder ikke lenge.

Legg opp en/to kraftig nok kabel fra + uttaket på dynamoen rett til + på batteriet.

Den tynne ledningen fra dynamoen kobles på D+ og letes fram ved vippa.

Koble den sammen med ladelampeledningen som også sitter på vippa.

excl Har du amperemeter må det kobles litt anderledes.

excl Har du + til jord må noen andre tiltak gjøres før oppstart etter bytte.

Da ser anlegget orginalt ut og kan lett tilbakeføres hvis ønsket senere.

Posted

Takker for godt svar Gaute. Har ikke + til jord, ei heller amperemeter, kun lade lampe.

Ser helt klart poenget med å beholde det slik det er i dag, med tanke på å tilbakeføre ved en senere anledning.

Sikkert et dumt spørsmål, men ledningen jeg skal isolere, hovedkabel fra vippa til dynamo, det vil ikke være strøm i den når jeg kobler den vekk fra dynamoen??

Posted

Husker rett og slett ikke.Men mener den ikke skal ha det.Derfor isolering.

Du kan koble den av oppe ved vippa også,hvis du vil være 100% sikker.

Legg bare kabelen bak vippa.

Posted

Den er grei. Da er det å gå på jakt etter en dynamo som passer, og skru til vinteren :) Nå skal jeg bare bruke bilen frem til det er for kaldt for stakkaren, og han må parkeres for vinteren :lol:

Posted (edited)

Må skylde på noen vet du Gaute :D og Winston begynner å dra på årene også :D :D

Ser at ledningene til vippa går igjennom denne saken.

Rød pil på første bildet er kabel fra batteri bort til denne, så går det ledninger fra denne opp til vippa.

Forstår jeg det riktig når dette skal bestå, mens det er kun kabelen fra dynamo til vippa som skal fjernes/isoleres og ikke brukes?

Hva gjør denne "dingsen", den sitter på torpedoveggen og er rett bak motoren.

bilde 1.JPG

bilde 2.JPG

Edited by Nils
Posted (edited)

Du finner litt om det samme "temaet" i min tråd på innlegg #518 :)

Edited by Paal Helge
Posted

takker, da ble jeg klokere :D Da er det å fortsette jakten på ny dynamo, slik at jeg har noe mer å gjøre til vinteren :)

• 1 month later...
Posted

Nå må jeg gjøre dette litt før jeg hadde tenkt..... bilen har vært utlånt noen dager, og da begynte ladelampa å lyse konstant. Fikk den hjem, og i går tok jeg ut dynamoen. Det er stor slark i denne, så den har nok tatt kvelden. Jakter nå på ny, har sendt mail til øya for å høre om de har noen som er bolt on.

Posted

Har gjort dette noen ganger.

Nå er jeg en "lavkostmann", dermed bruker jeg dynamo fra andre biler. Gjerne funnet på skroten og kjøpt for en billig penge.

Det kan bli noe mikk for å få dette på plass, men pleide å få lagd en brakett som jeg skrudde på motoren som sørget for at generator sto riktig plassert i forhold til reima.

Men ofte finner man en generaator som passer på festene også. I grunnen er det bare å lete litt.

Har du positiv jord på bilen din?

I tilfelle ville jeg kjøpt original dynamo og beholdt dette. 68-modellen var ikke den aller beste med tanke på rustbeskyttelse. Hvis du konverterer til negativ jord vil du øke korrosjonen av stålet. Har du positiv jord er det korrosjon på aluminiumen.

Man ser det som hvitt pulver og tynn aluminium der det er kontakt med stål. Ramma og torpedovegg klarer seg derimot rimelig godt. Ved å bytte polariteten kan dette få uønskede følger med tanke på korrosjon.

Dessuten, "det enkle er ofte det beste". Skal man likevel bestille en del fra tåkeøya kan man i grunnen bestille den originale delen. "Mye enklere å ta vare på ett originalt kjøretøy.", gammelt jungelord fra "Pirat'n i Halden" ;).

Ønske aill ein fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Posted

Har negativ jord Henry Arnfinn. Tenkte å lete litt etter en brukt en som du nevner :) Blir litt lavkost dette også, men om jeg finner en som passer, trenger dette ikke å koste allverden :)

Takk for gode råd.

Posted

Husker ikke hva jeg brukte på Serie II, men dersom jeg ikke husker helt feil brukte jeg Lada-generator på Serie I. Mener Lada-generatoren var rimelig "bolt on" både med tanke på montasje samt at den var enkel å koble opp.

Ønske aill ein fin kveill

hilsen

Henry Arnfinn :)

• 2 weeks later...
Posted

Jeg er totalt ukvalifisert som bilelektro og skru-amatør, men griper allikevel multimeter, loddebolt og fastnøkler hvis nøden krever det. På vår 1959 Sii skiftet vi fra Lucas dynamo til Lucas generator og polte om for rundt 20 år siden (bensinmåler som viser full= tom dersom man bare flytter jordledningen på generator og batteri). Etter det er også motoren kraftig modernisert. Festene på 2 1\4 er muligens andre enn på den 2,5 som vi har nå. Ifjor tok Lucas plutselig kvelden og det viste seg at en rehabilitert Bosch ikke passet i festene helt på samme vis som Lucas. Uansett, problemet ble løst ved litt større vifterem og gjennomgående festebolter med noen ekstra muttere. Ett år senere, fortsatt passe stram rem.

Et større problem var at ladelampen hadde tatt kvelden og slik lampe var ikke å oppdrive på kort varsel. Generatorer må jo ha litt strøm for å magnetiseres. Løsningen ble å operere inn et ordinært LED lys som varsler null lading, men ikke gir nok strøm, og så stole på at den remanente magnetismen i armaturen gir ladestrøm såsnart turtallet går opp. Det virker fint. Litt gass, så er ladingen igang.

Hvis jeg finner ut hvordan man legger inn bilder her og det er av interesse, kan jeg illustrere.

p.

• 3 weeks later...
Posted

hindre.jpgtrinn2.jpg

Aha, slik legger man inn bilder...

Nr.1 Første vanskelighet når Lucas forlates er liten plass og feil fester.

Nr.2: Gammel rem er litt for kort. Kjøp av etpar nummer lengre avverger for mange butikk besøk.

p.

Posted

Takk for bilder. Har du modell nr på dynamoen du kjøpte/ hvilken bil var den til??

Må uansett drøye litt med å kjøpe, da jeg må sponse staten med noen kroner etter at de valgte å ta et bilde av meg mens jeg kjørte :angry::(

Posted

Hei,

jeg lurer også på dette og har søkt litt rundt i det siste uten å finne den fasiten jeg ønsker. Av det jeg har lest så skal man på S2/S2A kunne montere braketten fra S3 og benytte S3 vekselsstrømgenerator (Lucas TYPE 17 ACR). Jeg mener å ha lest ett eller annet sted at det ikke var like rett fram på tidlige S2 pga av av at man måtte gjøre mer arbeid for å montere braketten (noen mer erfarne får rette meg eller utfylle - jeg er en novise). Denne braketten går an å få tak i, men den er ikke billig. Jeg ville søkt å finne den fra en delebil eller noe. Ellers så fant jeg at Lucasalternatoren over kan kryssreferes mot følgende OEM (Original Equipment Manufacturer)-vekselsstrømsgeneratorer:

OEM REFERENCE BOSCH 986044641 BOSCH 4464 BOSCH 9124476005 BOSCH 9124476012 CASE 3129850R91 CASE K956446 DELCO/FORD 23925 LUCAS 23617 LUCAS 23622 LUCAS 23677 LUCAS 23684 LUCAS 23691 LUCAS 23693 LUCAS 23709 LUCAS 23719 LUCAS 23721 LUCAS 23737 LUCAS 23751 LUCAS 23759 LUCAS 23765 LUCAS 23766 LUCAS 23771 LUCAS 23779 LUCAS 23806 LUCAS 23808 LUCAS 23811 LUCAS 23839 LUCAS 23842 LUCAS 23848 LUCAS 23873 LUCAS 23890 LUCAS 23891 LUCAS 23893 LUCAS 23924 LUCAS 23945 LUCAS 23946 LUCAS 23983 LUCAS 23994 LUCAS 24024 LUCAS 24079 LUCAS 24099 LUCAS 24167 LUCAS 54021450 LUCAS 54021811 LUCAS 54021923 LUCAS 54021995 LUCAS 54022040 LUCAS 54022081 LUCAS 54022082 LUCAS LRA00103 LUCAS LRA00226 LUCAS LRA00356 LUCAS LRA103 LUCAS LRA226 LUCAS LRA356 MASSEY FERGUSON 3638512R91 MASSEY FERGUSON 36388131R1 PERKINS 23737R PERKINS 2871609 PERKINS 2871A102T ROVER ADU1991 ROVER ADU5440 ROVER ADU5444 VALEO 432863 VALEO 436144 VALEO VA105

På Biltema har de Boschalternativer, m.m., men jeg har ikke klart å kryssreferere noen alternatorer på listen over med noe av det som er i BT sitt sortiment, dette fordi BT oppgir bilmodell og ikke produsentens produktnummer. Skal man finne ut av det må man først gjøre en kryssreferanse på alternatoren i listen over mot bilmodeller som benyttet dem, og så en kryssreferanse til mot alternatorene på biltema... eller i motsatt rekkefølge. Jeg har ikke tatt meg tid til dette da jeg hadde håpet at noen bare kunne si "kjøp alternato 1234567 fra Biltema... og så ligger dette noe langt fram i tid for min del.

Du kan få kjøpt denne alternatoren her: her: http://www.vehicleelectricsshop.co.uk/products/Alternators_and_Components/Alternators/BRAND_NEW_LUCAS_TYPE_17_ACR_ALTERNATOR_LRA103_LRA226.html

Men, skal du ha vinsj vil du kanskje ha enda mer guffe, og et ekstra batteri... og da skal du ikke se bort ifra at ampermeteret ditt tar kvelden...

Skal du ha vinsj mener jeg at en capstan-vinsj helt klart er det peneste på disse bilene. Og da den drives av motoren behøver du ikke tenke på å tukle med strømmen... men man bør være to personer for å bruke den, en bak rattet og en til å kontrollere tauet. En annen ting du må tenke på er at når du skal bytte til vekselsstrømsdynamo så må du også bytte om fra negativ til positiv jord. Dette skal i teorien fører til en reversering av galvaniske strømmer og forårsake at stålet blir en offerannode for aluminiumet i steden for omvent, dvs at torpedoveggen, rammen, osv vil ruste fortere. I hvilken grad dette har praktisk betydning får noen andre med erfaring fra slik polariseringsbytte på disse bilene svare på. Er det av vesentlig eller uvesentlig betydning?

Om det menes med "kryssreferanse" at disse alternatorene passer om hverandre i feste og remhjul aner jeg ikke, men også her kan sikkert noen mer erfarne kaste litt mer lys over saken. Jeg vil tippe at man vil finne at noen bytter vil være mer krøkkete enn andre.

Det hadde vært kjekt om vi kunne samlet oss om å få laget en oversikt over dynamoer som er bolt on på S2/S2A 2.25 med enten eksisterende fester eller med S3 brakett. Spørsmålet dukker opp gjentatte ganger, og jeg synes ikke det finnes noe fullgodt svar i trådene enn så lenge.

Posted

Ikke noe modellnummer notert, jeg gikk til et verksted her i Oslo som vikler om generatorer, ga dem den gamle og plukket opp en nyoverhalt. De akket seg over Lucas og sverget på at Bosch ville gjøre jobben vel så bra. Festeørene ville måtte tilpasses braketten. Jeg husker ikke nå om de gamle var gjenget, men jeg tredde nye bolter gjennom og brukte låsemuttere. Kontrollerte remstrammingen en måneds tid eller to senere.

Gaute kan sikkert alt om slikt som dette.

Posted

Jeg har nå en defekt likestrømsdynamo og har satset på at det kun er børstene som har krepert og har derfor bestil opp disse... koster ca ti spenn. Men, det er en bred enighet i bil- og mc-verden om at Lucas er Satan selv. Videre, likestrømsdynamoer er passé. Å bygge om til vekselsstrøm mener jeg at kan på lang sikt gi enklere og rimeligere tilgang til deler, så må man foreta seg noe så kan man like så godt gjøre byttet nå om man finner et enkelt alternativ til original. Men, man får da også et uoriginalt oppsett som kanskje ikke er så lett å forholde seg til for framtidige eiere.

Jeg vil selv holde på det originale i det lengste og kun bytte dersom jeg behøver mer saft eller om dynamoen er så defekt at å overhale den eller skaffe en original erstatning blir komplisert eller dyrt. Jeg aner at dette vil skje snarere enn senere og følger derfor ivrig med på denne tråden og alle tilsvarende tråder, på dette forumet og andre. Hadde jeg fått greie på en enkel bolt-on vekselsstrømdynamo fra Biltema eller liknende så hadde jeg nok byttet om idag.

Posted

Man kan la de orginale ledningene være og bare legge opp ladekabelen(e) som trengs mellom vekselstømsdynamoen

og batteriet separat slik at det lett kan tilbakeføres til orginalt.

Den tynne kabelen på dynamoen kan man bruke som ladelampekabel ved å koble om ved vippa.

Hvis det er noen som skal bygge om snart og er flink med bilder og tekst her kan jeg med glede veilede i garasjen min så kan vi få laget en god beskrivelse av jobben.

Posted

Jeg kjører gammel seriebil med likestrømsdynamo. Den har også montert vinsj, og dette funker tilfredsstillende.

Jeg skulle skifte børster, men endte opp med ny likestrømsdynamo til ca kr 1.100,-, som de hentet på lageret der jeg spurte etter børster. (Sangvik Service i Kristiansand, ei "sjappe" med hyggelige folk, super service og godt verksted :))

Posted (edited)

Gaute, jeg kan sikkert være med på å produsere noe slikt, men en Youtubevideo er kanskje det enkleste og beste? Eneste er at du holder til ganske langt unna meg... Og så må vi finne en som skal gjøre dette på bilen sin.

Ellers snakkes det mye om "vippa". Noen som kan forklare en uinnvidd som meg som kun har engelske manualer og kun skrudd på tohjulinger hva en "vippe" er for noe?

Edited by Joachim G