Brym Posted July 22, 2014 Posted July 22, 2014 Fikk motorlyset på her i begynnelsen av bilferien, etter litt googling fant jeg ut at det var noe med avgassen og at det ikke var farlig å kjøre hjem med. Motorlyset slukket ikke om jeg tok tenningen av og på, men etter en "av-og-på" manøver med tenningsnøkkelen går motoren fint til jeg går over ca.2500rpm, når jeg bikker denne magiske grensen går den i et slags nødmodus som gjør at jeg får maks ca.1200rpm på motoren (ikke noe å kjøre på bilferie med). Nå trenger jeg et diagnoseapparat og hadde håpet på at noen entusiaster kunne lånt meg et, denne bilen har strengt tatt kostet nok nå. Eventuelt om noen har opplevd liknende og kan gi meg noen verdifulle råd? Kristian Quote
Brym Posted July 22, 2014 Author Posted July 22, 2014 Rogaland - Sandnes/Stavanger Har fått lånt meg en slik OBD2 dings nå, så jeg får se om den gjør susen. Quote
EKJ Posted July 22, 2014 Posted July 22, 2014 Intercooler slange eller wastegate som sitter fast er mitt forslag sånn uten feilkoder å gå etter.. Quote
Brym Posted July 23, 2014 Author Posted July 23, 2014 EGR ventiler er nettopp byttet, ladeluftslanger og wastegate tipper jeg fungerer siden den går som den skal (får ladetrykk) opp til ca 3000rpm og går i nødmodus etter dette. Lurer på om den får for lite diesel og derfor får feil verdi på lambda? Quote
EKJ Posted July 24, 2014 Posted July 24, 2014 Det er ingen lamda på Tdv6, sjekk slanger, spesielt den øvre for sprekk, Turbo er variabel, hvis ikke denne regulerer som den skal vil den legge av Pga at den kan få for høyt trykk ved høyere turtall. Det er ikke uvanlig at disse kan sette seg fast eller gå tregt etter mange år i drift.. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.