Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ok, men innslaget ble jo bytta før jul. Hvis jeg overhodet har skjønt hva som er innslaget da!

Har ikke flusja kassa, men byttet ut 5-6 liter + nytt filter i fjor høst.

Se på bilde over, der er ting med Rød ring rundt som må byttes og bilde over viser selve innslagdelen. Som skreve tidligere så slites selve pluggen på innslaget på starteren.

Posted (edited)

Joda, d var d jeg gjorde før jul. Rep-kit med bytte av kobberkontakter og innslag. Skjønner ikke hva du mener med pluggen på innslaget. Hele den ble byttet og er vel neppe utslitt etter 5 mnd.

Edited by stianthr
Posted

Tror han mener kabelskoen på ledningen som kommer fra tenningslåsen

Posted

Nå skjønner jeg hvertfall nada nothing.

Nei Yngvar. På starteren har en stor kabelsko som er skrud fast og en tynn kabel som går inn på selve innslag huset. Den har en ho kabelsko, den mener jeg

F... Autoretting.. Ja Yngvar

Posted

Men nå skal ikke jeg kuppe tråden her. Kobler opp luringen til Nanocom i Oslo om et par drøye uker og sannsynligvis blir det bytte av kobberskiver og o-ringer på injektorene. Ellers har jeg ofte et lurveleven med ringeklokkelyd ved starting, noe som må være startmotorrelatert. Det blir vel en ny en der også. Hvertfall tar jeg den ned om ikke lenge og renser den og ser om kontaktene til innslaget står sånn høvelig greit etter at jeg gjorde et forsøk med rep-kit før jul.

Ble tipsa fra Finland om mulig feilkilde, og jammen stemte det. Startmotoren var helt løs! Jeg hadde ikke dradd til godt nok de 2 nederste 13 mm skruene etter reparasjonen med nytt innslag og kobberkontakter før jul! Dårlig sjølfiks, rett og slett :o Skruene hadde lirka seg helt løse.

Starter helt fint nå. Håper bare at akslingen/koblinga til motoren har stått han av uten skade, men regner med jeg hadde merket det nå. Eller?

• 2 weeks later...
Posted

høyreside av motoren mot ekspansjons tanken er FPR (dieseltrykk regulatoren) denne bruker å lekke. da kan du bruke dette kittet: http://www.ebay.com/itm/FUEL-PRESSURE-REGULATOR-GASKET-REBUILT-KIT-LAND-ROVER-DISCOVERY-2-Td5-DEFENDER-/390851453853?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item5b008fe39d&vxp=mtr

Link til dette: http://www.discovery2.co.uk/Fpr.html

Her bytter han ut hele regulatoren. linken over er til å overhale den som står der.

O-ringene og kobber skiver som er nevnt er disse: http://www.jgs4x4.co.uk/land-rover-discovery-2-1998-2004-td5-fuel-injector-sealing-o-ring--washer-kit-2262-p.asp

Disse sitter inni under toppdekselet: http://www.discovery2.co.uk/Injector%20Seals.html

Som jeg skreiv tidligere så kjøper du deg 2-T olje og fyller i tanken, da får smurt pumpa.

Starteren din trenger ikke mer en dette kite : http://www.ebay.com/itm/LANDROVER-DISCOVERY-DEFENDER-TD5-2-5-DIESEL-STARTER-MOTOR-REPAIR-KIT-98-2004-/291100327719?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item43c6ee7f27

Da er deler kommetog jeg har fått byttet deler i starteren. Det fungerte veldig flott, men etter en dag begynte antydningene til samme problemet igjen. Kan det være fjæren som sitter der inne den delen jeg byttet som kan være problemet? Det så kanskje litt sånn ut på slitasjen på kobberdelene. Den pinnen som er fjærbelastet på den skiftede delen kunne også se ut som den var litt bøyd. Kan det være noe særlig bra tegn??

Dieseltrykkregulatoren står for tur en av de nærmeste dagene, håper det hjelper på, synes det virker som om ikke bilen "snakker sammen", men det er kanskje en naturlig konsekvens av at den ikke funker? Giring og kraft er ikke optimalt hvertfall.

Posted

Sjekk om du har fått strammet alle mutterene på starteren og strømkabler. Pluggen til innslaget er en svakhet.

• 4 weeks later...
Posted

Nå har jeg byttet diverse. Starteren har jeg tatt av tre ganger, måtte fjerne den for å komme til dieseltrykkregulatoren når jeg byttet den, ganske kronglete til å være så stort motorrom:)

Virket som maskina våknet til liv igjen etter dieseltrykkregulatoren ble byttet, så nå er kraften tilbake for fullt. Starteren har det fortsatt ikke så godt, kan det være børstene som er utslitt, i så fall, kan de bestilles og byttes? Noen som vet hvor man får tak i det eventuelt? Først bytta jeg innslag, som trengtes, for det var ganske slitt(som på bildene vist av Jan Oskar før i tråden). Andre gangen jeg tok den av hadde de to skruene(stjerneskruer) inni starteren løsna, uvisst hvorfor, mens jeg gikk over hele skiten tredje gang. Da virka det som det var ganske mye slitasje på innslaget igjen, selv etter bare en drøy ukes bruk..

Hadde tenkt å dra med familien på tur til nord norge neste uke, men litt risky om starteren skulle ta kvelden,kanskje.. Får uansett sommerfugler i magen av å tenke på å skulle erobre norges land og strand bak rattet på min D2. Har ikke fått tatt den på skikkelig tur enda.

I morgen er det forstillingskontroll og bytte av alle oljer. Er dette noe som går greit med å bruke opp igjen bunnplugger og sånn, eller burde jeg skiftet disse. Hvor får man enklest og raskest tak i sånt?

Lite spørsmål til til slutt: SRS lampa mi lyser, den sier det er brudd i kontakt i sikkerhetsbeltet(nesten det eneste jeg fikk lest av på bosch-verkstedet sitt diagnoseutstyr). Er dette noe noen er kjent med, og kan jeg prøve å fikse det uten at jeg kødder til noe annet? (les: PANG!)

Forresten, jeg bor på Lillehammer, og for dere som har sett bilder på f.eks vg.no i dag om forholdene her oppe, så var det ganske ålreit å ha LR i dag. Selv om jeg mangler vadepluggen, som forøvrig hele tråden her starta med :D

Posted (edited)

Det bør følge med ny skive for tappepluggen for motorolje i filteresken, men det er ikke alle filtre som leveres med ny. Britpart sin er vel teipet fast oppå lokket esken, mener jeg å huske. Sjekk skiva, den kan ofte brukes igjen, evt. snu den. Kan vel også gassvarmes for å få igjen egenskapene sine.

Alt annet skal være tut og kjør. Ikke skru til rotorfilter-boltene for hardt, det er alu.-gods! Hvis gjengene er ødelagte, så kan du montere gjennomgående med mutter på undersiden, evt. prøve en bitte litt større bolt som gjenger opp nytt selv.

Vedr. SRS, så tror jeg det sitter gule plugger under forsetene, i hvert fall under førersetet. Ta av minuspolen på batteriet og sjekk at pluggen(e) sitter skikkelig sammen. Har hørt om andre som har hatt dårlig kontakt der.

God tur! :)

PS Du kan jo høre med Runar Andreassen i området ditt, om han har skive eller andre rester liggende fra da han hadde D2. http://www.lrforum.com/forum/index.php?showuser=18

Edited by LANDreas
Posted

Min SRS-lampe slukket når jeg kjørte passasjersetet helt opp og så ned igjen. Sikkert dårlig kontakt et sted, har sett dette på flere biler som Andreas skriver.

Når det gjelder deler til starter (og dynamo) har jeg veldig god erfaring med disse: http://www.ebay.co.uk/itm/LANDROVER-DISCOVERY-TD5-2-5-DIESEL-STARTER-MOTOR-REPAIR-KIT-98-2004-/291100327242?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item43c6ee7d4a

Posted

Smejan: takk for tips, men de delene du henviste til har jeg byttet(og det trengtes!). Tenkte mer på om det var mulig å bytte børstene siden det høres ut som det kan være noe sånt siden det ikke fungerte så godt å bytte innslaget og kobberdelene inni der? Når jeg starter så "skurrer" det litt. Men den tar godt, det er liksom på slutten av det ene sekundet starteren går rundt at det skurrer(litt som om når man vrir rundt for lenge på nøkkelen).

Da jeg skulle bytte oljer så klarte jeg selvfølgelig å delvis runde ut nivåpluggen på automatkassa, så den vil jeg helst ikke skru inn igjen. Noen som vet hvor jeg raskt kan få tak i en sånn? Fant ut at det kanskje manglet et par desiliter på nivået på mellomkassa da jeg sjekka. Er dette noe som er viktig å ha helt nøyaktig? Hva skjer eventuelt? Synes jo det er kommet til en ulyd i drivlinja, og den girer først om etter å ha fått litt turtall. Kan det henge sammen med dèt? (skal skifte olja før ferietur)

Beklager om jeg plager dere her inne med en del ting som dere kanskje mener er elementærkunnskap. Setter umåtelig stor pris på hjelpen jeg får av dere, Godtfolk! :)

Posted

Du er 100% sikker på at starteren sitter ordentlig fast? Det kan gi leven og tull hvis den ikke gjør det. Høres ut som det er noe galt hvis stempelstanga er bøyd. Sjekk alle kabler i begge ender også.

Du bør ha fullt opp av alle oljer, ja, særlig hvis du skal på langtur. Olja kjøler jo også.

Prøv å resette adaptive innstillinger på girkassa, kan kanskje hjelpe på girskiftene.

Posted

Jeg er nok ikke 100% sikker, nei. Men har tatt den av og på 3 ganger nå, og den har vært lik etter hver gang. Men rart det at den funka fint ca. 1 dag eller 2, før den skurra igjen. På det gamle innslaget kunne det kanskje virke som den stanga var litt bøyd, ja. Hva forteller det? Kan det ha blitt det på den nye også da, kanskje? Hva med det tannhjulet/lageret som den skal inn i på starteren (inni huset der innslaget sitter) Skal det tannhjulet sitte godt, eller er det litt dinglete, som hos meg når man har tatt ut innslaget?

Hvordan resetter jeg adaptive innstillinger på girkassa? Jeg har hatt et par m+s blinkinger siden jeg kjøpte børsa, som har blitt borte hver gang jeg har stoppa og startet igjen.

Posted

Er usikker på om det skal være slark, men generelt skal det sjelden være slark...

Jeg trodde det var den nye som var bøyd, beklager feiltolkning. Den gamle kan jo ha fått litt juling, med slitt fjær m.m.

Ville nok sjekket at den går skikkelig i inngrep, evt. også fått noen til å ligge under mens starteren går. Kanskje kjenne at den holder seg i ro? Forsiktig under der!

F.eks. Nanocom kan resette adaptive instillinger på girkassen. Ligger under menyen for girkasse, tror det er det eneste valget der.

Posted

Sjekket du lagere(foringene),og smurte litt ,på starteren når du først hadde den ute?

Jeg er av den oppfatning at en starter som oftest har rundet 150.000 + km er død når den krangler.

Steindød i alle deler og henseende.

Men det er gøy å reparere og få det til....

Posted

Vasskjeften, jeg bor nederst i Snertingdal. 35 min fra Lillehammer:). Har Nanocom og også en diverse deler fra mitt D2 eierskap om det skulle være noe.

Posted

Takk for tilbudet, Sfinx! Du kommer nok til å høre fra meg. Har vært på Hedmarken en tur og fått diagnose på den. Så slett ikke verst ut. Foruten abs sensor bak venstre (tres amigos) og brudd i ledning (SRS), så virka maskina å funke svært så bra.

Vet du om hvor man kan finne ut hva feilkodene betyr? Fikk en logg jeg kunne tenke meg å sett litt på.

Feilkodene mine var:

16-06 rear left sensor

14-01 no battery supply voltage

gir: p1884

airbag 022 left hand pretensioner open circuit

Setter pris på innspill vedrørende disse!:)

Posted

Hei,

Jeg mener å ha sett en liste over disse feilkodene et sted, men finner ikke i farten.. Kanskje noen andre her har info?

I forhold til tres amigos, så kan det være ABS sensor på førersiden bak. Airbag feilmeldingen kan komme av lav spenning, som du også har fått feilkode på. Muligens også gir.

PS: NLRK har landstreff i Elvedalen denne uka, kan være interessant for deg å ta en tur dit:). Kan kjøpe dagspass også (det skal jeg gjøre). Sikkert mange som kan bistå med spørsmål til bilen din der og:)!