Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tåler en løftebukk (fortrinnsvis en 4-søyler) å stå ute i regn, snø, vind og alt annet Meteorologisk institutt måtte finne på å utsette den for?

Er det noen typer som er mere egnet enn andre?

Tenker først og fremst til understellsvask av biler, kanskje småjobber som smøring og inspeksjon også. Er jo ikke alt man vil gjøre inne heller. Grav er jo selvsagt en mulighet, men en bukk er enklere å drenere. Og sikrere, forutsatt at den ikke tar skade av vær og vind selvsagt..

Posted

Over tid er det ikke bra for en løftebukk å stå ute.

Men det finnes noen faste bukker som ble brukt før i tiden for å smøre lastebiler etc. Noen sånne ville vært perfekt.

Posted

Har lurt litt på sånne også ja, men skal de ha litt høyde så trenger de en del plass for å ikke bli for bratt. På den andre side så trenger jo ikke begge akslingene å være oppå. Når jeg tenker meg om, det blir vel i grunnen greiere å vaske under bilen, dersom den ene enden er høyere enn den andre.

Posted

Var noen som hadde linket til kjøreramper ala vippe her om dagen.

De færreste læftebukker er konstruert for å stå ute. Primært er problemet at de ikke har korrosjonsbekyttelse. De bør i allefall ha tak over.

Posted

Denne kan kanskje funke?

truck-wash-ramp-1b.gif

Men kommer man seg opp med vanlige biler der tro? Altså biler uten lavserie og firehjulstrekk.

Kom forresten over en annen fiffig løsning. Det enkle er ofte det beste. Mon tro hva naboene hadde tenkt, om jeg anla et sånt anlegg i hagen? :)

theautowashbowl_400.jpg

Posted

Jeg tror nok fint en løfte bukk kan stå ute, du trenger bare å beskytte motorene, og eventuellt bygge inn kontrollboksen litt bedre.

Motorene sitter ofte på toppen av løftesøylene, så der er det bare å tre over en fint tilpasset presennings sak.

Så litt regelmessig smøring og ettersyn, så går nok det bra.

Men passer nok ikke best i ett tettbygd strøk.

Mvh Brage

Posted

Lag en kjørerampe i betong, som du setter inntil stueveggen lag den så stor at det er plass til 2 biler oppå.

etterpå sager du ut i husveggen så du får plass til ei verandadør. og lag lemmer du kan ha over gravene

da blir fruen fornøyd da hun kan få veranda og du og en kompis får mekkeplass

Posted

Min bukk var meget pen før den ble liggende ute under presenning i 4 år.

Det ble vurdert å køpe ny brukt igjen pga rust og strømfeil.....

Posted

Skikkelig Euro Smøregrav :)

Jekker du opp og legger under et lag av gangen, eller har du egnede kjørebruer?

Har brukt tilsvarende løsninger selv, men ikke så høyt som det der.
Stabel med dekk under hvert hjul for eksempel. Fungerer greit med to eller tre under hvert hjul, og høyden du får gjør underververker i mangel av skikkelig løftebukk.

Posted

Veldig billig bukk som er enkel å demontere :P

Stabla opp pallene også brukte vi kjørebruer i alu beregna for oppkjøring av graver osv. opp på lastebil. Fungerte aldeles utmerket!

• 11 years later...
Posted
Peder Holm Løvstad skrev (På 21.4.2014 den 21.42):

Vi pleier å gjøre det på denne måten, ypperlig ved skifte av baktravers! :)

IMG_0463.JPG

IMG_0478.JPG

😲