Jump to content

Recommended Posts

Posted

Finnes det noen andre gode alternativer til orginal-alternatoren (-"dynamoen") som sitter i en 12V Series III 2,25 bensin??

Hvor enkel er konverteringen i praksis???

Posted

Det finnes to innfestinger for generator på sivil Seriebil. "lukas" og "bosch".
(og en haug med kvasi løsninger + mil utgaver).

Forskjellen er primært avstanden mellom de to nedre festeørene og hvor langt frem de sitter.

Festet er uansett boltet i blokka og kan byttes. Det er også lett å lage hvis du trenger å tilpasse en generator.

Posted (edited)

Med festeørene Odd, så mener du selvfølgelig de som sitter på dynamoen?

Og "hvor langt fremme", hensynet til hvorvidt remhjula kommer på linje, eller ikke?

Er ikke fremmed for å fabrikere en brakett, det kan umulig være rakettforskning når jeg er fortrolig både med skyvelære, målebånd og blyant.

Ford-dynamo er jo litt diffust, Jøran. Jeg kan på sparket ramse opp sikkert tjue uilke Forder, og de har neppe samme kraftverk......

Ragnar, jeg vet ikke om Biltema er så interessant ... Vet du hvilken Bosch-dynamo den er kopi av?

Jeg er primært ute etter litt mer ampere ut fra generatoren enn hva std-utgaven gir. Den er vel på 65A? Opp mot f.eks. 80 hadde vært stas.....

Edited by ole jacob
Posted

Er mulig du husker rett, at jeg blander sifrene i betegnelsen og ytelsen her..... :)