RKV Posted February 21, 2014 Posted February 21, 2014 Oppretter en tråd om motoroverhaling av en 2,25 bensin fra en ex. mil. Årsaken til overhalingen er som nevnt i en annen tråd at jeg er sær og har alltid hatt litt lyst til å gjøre denne jobben. Når jeg i tillegg kan stå varmt, godt og uten noen form for tidspress, så er eventuelle utfordringer velkomne Kjent feil med maskinisten er gåen toppakning, ellers ok ifølge selger. Jeg er overhodet ikke noen mekaniker, bare en selvlært hobbymekker av værste sort Vær advart: nybegynnerspørsmål dukker sikkert opp, så hold ut Quote
ragnarsk Posted February 21, 2014 Posted February 21, 2014 Et utrolig tøfft bilde av en supermoderne motor med doble ventilfjærer:) Lykke til med jobben. Vi forventer selvfølgelig bilder og rapporter fortløpende.... Quote
jon71 Posted February 21, 2014 Posted February 21, 2014 Da holder vi på med samme sak. Kan sikkert "støtte" oss på hverandre. Lykke til!! Quote
Willhelm Posted February 22, 2014 Posted February 22, 2014 Gleder meg til disse motor trådene! Ikke at jeg klarer å ta til meg alt men det drypper litt kunnskap på oss andre og når noen dokumenterer godt når de holder på. Og veldig greit å søke på slike tråder senere. Lykke til, og ta masse bilder med forklaringer Espen Quote
Kristian Kvart Posted February 22, 2014 Posted February 22, 2014 Søtter den Espen. Pluselig så mange som holder på med dette - fint for oss andre ! Lykke til gutter - husk bilder ! Quote
Paal Helge Posted February 22, 2014 Posted February 22, 2014 .. følger med jeg også.... jaaaaaaaaa, masse bilder Quote
RKV Posted February 22, 2014 Author Posted February 22, 2014 (edited) Makan! Får jo prestasjonsangst av dette her Edited February 22, 2014 by RKV Quote
RKV Posted February 22, 2014 Author Posted February 22, 2014 Slik så motoren ut etter at svinghjul, starter og dekselet rundt svinghjulet var fjernet for å få festet motorstativet: Manifoldene kom av lekende lett. Alle boltene løsnet med med lik kraft. Håper det fortsetter sånn Her var det kun en pakning, de to metallpakningene som har vært omtalt i andre tråder var ikke montert. Alt av bolter og monteringsutstyr havner i noen aluminiumsbeholdere beregnet for grillmat (Mmmmm, grillmat ), billig og fås i 10-pk. Første utfordring ble å få løsnet "start dog'en" som holder reimhjulet fast i veiva. Den bolten satt, ikke overaskende, veldig godt fast. Mulig en voksen muttertrekker kunne klar jobben, men løsningen ble et mothold bestående av to bolter og en skiftenøkkel der svinghjulet stod: Det skulle ganske mye kraft til før den løsnet. Men løsnet gjorde den til slutt Måtte bruke avdrager på reimhjulet. Et spørsmål: Hva anbefales for å fjærne gammel møkk og rust, for så å klargjøre til maling? Lurte litt på et kar med Strip All. Hva tenker dere om det? Quote
gautes Posted February 22, 2014 Posted February 22, 2014 Det har jeg ingen erfaring med. Få nå av toppen så vi får se om det er noe å overhale eller om det blir moring for båten. Quote
Willhelm Posted February 22, 2014 Posted February 22, 2014 Har ikke ide om strip all, men please prøv det, for det kunne jeg tenke meg å se erfaring med, om ikke må jeg gjøre det selv. E Quote
Paal Helge Posted February 22, 2014 Posted February 22, 2014 (edited) Ja, prøv STRIP ALL. Jeg har nevnt det produktet i min tråd for en uke siden. Virker effektivt. Flott med bildene hittil :-) Ligger en demo av produktet der... Edited February 22, 2014 by Paal Helge Quote
RKV Posted February 22, 2014 Author Posted February 22, 2014 (edited) Ok. Strip all må prøves:) I frykt for at jeg har 230kg med moring stående nede i kjelleren så ble det en tur til. Gåen toppakning sa du? Alle fire sylinderene holder denne standarden: Plukket også av bunnpannen. Det får dryppe av seg over natten, så får vi se om det blir tid til litt mer demontering og måling i morgen. Edited February 22, 2014 by RKV Quote
RKV Posted February 22, 2014 Author Posted February 22, 2014 Fortell, hvordan ser du det? Pakningsguffa? Quote
gautes Posted February 22, 2014 Posted February 22, 2014 (edited) Nummeret på veiva har jeg bare sett på overhalte motorer. Men det kan skyldes tlfeldigheter. Sjekk om det ikke står en blå blikkplate et sted med overhalingsnummer på. Edited February 22, 2014 by gautes Quote
Thoma_s Posted February 22, 2014 Posted February 22, 2014 Kjempegreier. Dette er noe jeg og har lyst å prøve meg på en dag. Fin underholdning dette. Jeg jobba med en kar som brukte Strip all på alt mulig. Han hadde mye godt å si om det. Men hansker og briller var veldig viktig. Det må vist ha litt varme for å virke optimalt. Quote
ragnarsk Posted February 22, 2014 Posted February 22, 2014 Den var jo utrolig rein innv da. Lite slitekant også. Demonter et lager og se på slitasjen. Er det bra hadde jeg dratt stempler for kontroll. Quote
jon71 Posted February 23, 2014 Posted February 23, 2014 (edited) Hvor dårlig gikk motoren, med en sånn gåen toppakning? Ellers ser det jo omtrent ut som min motor. Er slitekanten i sylinderen stor? Edited February 23, 2014 by jon71 Quote
RKV Posted February 23, 2014 Author Posted February 23, 2014 Vet ikke hvordan den gikk. Har kjøpt den sånn. Slitekanten er følbar med neglen, men ikke veldig markant. Eksakte målinger har jeg ikke enda. Quote
RKV Posted February 23, 2014 Author Posted February 23, 2014 Litt målinger unnagjort: Rådelager, sideveis slakk (spec: 0,20-0,30mm): Nr 1: 0,30 Nr 2: 0,30 Nr 3: 0,30 Nr 4: 0,27 Altså innenfor, men bare såvidt. Noen synspunkter? Veiven har 0,24 mm sideveis slakk, noe som er for mye (spec sier 0,05-0,15mm). Har ikke demontert enda, så det kan hende de holder med ny "thrust washer" Ellers så ser lagerbaner veldig bra ut. Kan virke som om veiva har vært byttet, så Gaute er nok inne på noe Lagerskålene er standard, så veiven er ikke slipt. Lagerskålene ser stort sett slik ut: En skål med noe rusk i: Quote
Paal Helge Posted February 23, 2014 Posted February 23, 2014 (edited) Fine bilder du tar, Robert. En fryd for øyet å bla gjennom tråden din PS! Har du vært på kjøkkenet og stjålet kjøkkenhånduken? Edited February 23, 2014 by Paal Helge Quote
RKV Posted February 23, 2014 Author Posted February 23, 2014 Fine bilder du tar, Robert. En fryd for øyet å bla gjennom tråden din Mange takk for det Dere ba jo om bilder PS! Har du vært på kjøkkenet og stjålet kjøkkenhånduken? Hyyyysj hehe Quote
RKV Posted February 25, 2014 Author Posted February 25, 2014 God kveld Fruen er på kafé og junior sover, hva passer vel bedre enn: Kjedestrammeren er nesten helt inne. Tyder på registerkjede i god stand. Det blir derfor med videre Bits&pieces Tenkte jeg skulle demontert og tatt ut kamakslingen. Desverre mangler jeg en passende avdrager til dette drevet: Fikk i det minste ut ventilløftere m/innmat. tappet slide viser tegn til slitasje. Bør den byttes, eller kan den være med videre? Quote
Recommended Posts