Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Det kan se ut som at jeg blir fosterfar for en exmil i relativt nær fremtid.

Det kan bli et tema å sivilisere bilen litt, og typisk tenningsanlegget er jo noe som da må sees på.

Hva skal egentlig til for å kunne arkiverere forsvarets tenningsanlegg?

Det er to typer fordeler til sivil SIII 2.286; Lucas og Ducellier.

Hvilken bør velges, kan jeg velge??

Hva med elektronisk tenning???

Edited by ole jacob
Posted

Tror ikke du kan velge mellom fordelere lenger.

Den franske fordeleren var mer effektiv enn den engelske syntes jeg og flere.

Elektronisk tenning er en veldig god ide,men den bør helst være klar for 24v så du slipper mer elektronikk i tillegg.

Posted

Jeg bygde ganske nylig om en ex-mil til sivil tenning. Slik gjorde jeg det.

-Bort med alt som hadde med med gammel tenning og gjøre.

- Inn med ny fordeler, jeg hadde en lucas fordeler med stifter liggende derfor brukte jeg denne, men jeg har elektronisk tenning på min og det fungerer kjempefint.

-Montert vanlig 12v coil og en 24-12 omformer, (denne koblet jeg over et rele) Omformer får man så billig på e-bay at men kan kjøpe 2 (eller 3) og ha en i reserve i bilen.

-Videre ble det sivile plugger og pluggledinger

-Forgasseren ble demontert og nippel for vacuum til fordeleren ble borret opp. (i tillegg ble forgasseren overhalt)

I tillegg til dette justerte jeg ventiler, stilte opp tenningen med tenningslampe og forgasseren med vakuummeter. Motoren går nå helt nydelig, ingen putring i eksosen eller i unnabakker, samt at den starter på første slaget.

I grunn ganske irriterende, for jeg greier ikke og få min motor til og gå like fint samma faen hvor mye jeg justerer. ....

Posted

- Inn med ny fordeler, jeg hadde en lucas fordeler med stifter liggende derfor brukte jeg denne, men jeg har elektronisk tenning på min og det fungerer kjempefint.

-Montert vanlig 12v coil og en 24-12 omformer, (denne koblet jeg over et rele) Omformer får man så billig på e-bay at men kan kjøpe 2 (eller 3) og ha en i reserve i bilen.

-Forgasseren ble demontert og nippel for vacuum til fordeleren ble borret opp. (i tillegg ble forgasseren overhalt)

I tillegg til dette justerte jeg ventiler, stilte opp tenningen med tenningslampe og forgasseren med vakuummeter. Motoren går nå helt nydelig, ingen putring i eksosen eller i unnabakker, samt at den starter på første slaget.

I grunn ganske irriterende, for jeg greier ikke og få min motor til og gå like fint samma faen hvor mye jeg justerer. ....

Øøøørlite granne off topic, men kan du beskrive hvordan du gikk frem når du justerte gasseren med vakummeter?

Posted

Jeg beholdt den originale "motstanden" på ex-millen min. Bare avisolerte ledningen fra motstanden og satte på en kabelsko istedenfor skrukoblinga som var der før. Kjørte med sivil 12V coil og original lucas fordeler. Det har fungert fint, men pass på å ikke la tenninga stå på uten at motoren går, det blir fort varmt i fordeleren da hvis den står på riktig punkt ;)

• 9 months later...
Posted

Hei

Har nettopp fått sivil fordeler til ex-mil, samt el-tenning, men trenger mere detaljer over hvor i forgasseren satt du den nippel? Har du kanskje et bilde?

Posted

Noen gassere har en blindplugg der vacumet skal tas ut.

Andre har en rørstuss stikkende ut som er blendet.

Posted

Hullet er rett i overkant av spjeldet, slik at det kommer under spjeldet når du gi litt gass. Da får du vakum til fordeleren, som gir tidligere tenning ved litt gass, og noe senere tenning ved mye gasspådrag. (vakum blir mindre ved full åpning)