ole jacob Posted February 12, 2014 Posted February 12, 2014 (edited) Det kan se ut som at jeg blir fosterfar for en exmil i relativt nær fremtid. Det kan bli et tema å sivilisere bilen litt, og typisk tenningsanlegget er jo noe som da må sees på. Hva skal egentlig til for å kunne arkiverere forsvarets tenningsanlegg? Det er to typer fordeler til sivil SIII 2.286; Lucas og Ducellier. Hvilken bør velges, kan jeg velge?? Hva med elektronisk tenning??? Edited February 12, 2014 by ole jacob Quote
gautes Posted February 13, 2014 Posted February 13, 2014 Tror ikke du kan velge mellom fordelere lenger. Den franske fordeleren var mer effektiv enn den engelske syntes jeg og flere. Elektronisk tenning er en veldig god ide,men den bør helst være klar for 24v så du slipper mer elektronikk i tillegg. Quote
Vegard Bratland Erikstad Posted February 13, 2014 Posted February 13, 2014 Jeg bygde ganske nylig om en ex-mil til sivil tenning. Slik gjorde jeg det. -Bort med alt som hadde med med gammel tenning og gjøre. - Inn med ny fordeler, jeg hadde en lucas fordeler med stifter liggende derfor brukte jeg denne, men jeg har elektronisk tenning på min og det fungerer kjempefint. -Montert vanlig 12v coil og en 24-12 omformer, (denne koblet jeg over et rele) Omformer får man så billig på e-bay at men kan kjøpe 2 (eller 3) og ha en i reserve i bilen. -Videre ble det sivile plugger og pluggledinger -Forgasseren ble demontert og nippel for vacuum til fordeleren ble borret opp. (i tillegg ble forgasseren overhalt) I tillegg til dette justerte jeg ventiler, stilte opp tenningen med tenningslampe og forgasseren med vakuummeter. Motoren går nå helt nydelig, ingen putring i eksosen eller i unnabakker, samt at den starter på første slaget. I grunn ganske irriterende, for jeg greier ikke og få min motor til og gå like fint samma faen hvor mye jeg justerer. .... Quote
RKV Posted February 13, 2014 Posted February 13, 2014 Jeg bygde ganske nylig om en ex-mil til sivil tenning. Slik gjorde jeg det. -Bort med alt som hadde med med gammel tenning og gjøre. - Inn med ny fordeler, jeg hadde en lucas fordeler med stifter liggende derfor brukte jeg denne, men jeg har elektronisk tenning på min og det fungerer kjempefint. -Montert vanlig 12v coil og en 24-12 omformer, (denne koblet jeg over et rele) Omformer får man så billig på e-bay at men kan kjøpe 2 (eller 3) og ha en i reserve i bilen. -Videre ble det sivile plugger og pluggledinger -Forgasseren ble demontert og nippel for vacuum til fordeleren ble borret opp. (i tillegg ble forgasseren overhalt) I tillegg til dette justerte jeg ventiler, stilte opp tenningen med tenningslampe og forgasseren med vakuummeter. Motoren går nå helt nydelig, ingen putring i eksosen eller i unnabakker, samt at den starter på første slaget. I grunn ganske irriterende, for jeg greier ikke og få min motor til og gå like fint samma faen hvor mye jeg justerer. .... Øøøørlite granne off topic, men kan du beskrive hvordan du gikk frem når du justerte gasseren med vakummeter? Quote
Rune Kleven Posted February 13, 2014 Posted February 13, 2014 Jeg gjorde det i korte drag slik Vegard har gjort det. Bortsett fra releet, der jeg i stedet satt inn en egen manuell bryter. Quote
jermundpr Posted February 13, 2014 Posted February 13, 2014 Jeg beholdt den originale "motstanden" på ex-millen min. Bare avisolerte ledningen fra motstanden og satte på en kabelsko istedenfor skrukoblinga som var der før. Kjørte med sivil 12V coil og original lucas fordeler. Det har fungert fint, men pass på å ikke la tenninga stå på uten at motoren går, det blir fort varmt i fordeleren da hvis den står på riktig punkt Quote
Blatherskite Posted November 30, 2014 Posted November 30, 2014 Jeg bygde ganske nylig om en ex-mil til sivil tenning. Slik gjorde jeg det. -Bort med alt som hadde med med gammel tenning og gjøre. - Inn med ny fordeler, jeg hadde en lucas fordeler med stifter liggende derfor brukte jeg denne, men jeg har elektronisk tenning på min og det fungerer kjempefint. -Montert vanlig 12v coil og en 24-12 omformer, (denne koblet jeg over et rele) Omformer får man så billig på e-bay at men kan kjøpe 2 (eller 3) og ha en i reserve i bilen. -Videre ble det sivile plugger og pluggledinger -Forgasseren ble demontert og nippel for vacuum til fordeleren ble borret opp. (i tillegg ble forgasseren overhalt) I tillegg til dette justerte jeg ventiler, stilte opp tenningen med tenningslampe og forgasseren med vakuummeter. Motoren går nå helt nydelig, ingen putring i eksosen eller i unnabakker, samt at den starter på første slaget. I grunn ganske irriterende, for jeg greier ikke og få min motor til og gå like fint samma faen hvor mye jeg justerer. .... Hei Har nettopp fått sivil fordeler til ex-mil, samt el-tenning, men trenger mere detaljer over hvor i forgasseren satt du den nippel? Har du kanskje et bilde? Quote
lafterolf Posted November 30, 2014 Posted November 30, 2014 Eksmillen mangler uttak til vakumslange. Du må lage hull selv, og da bør manifoilen av slik at det ikke kommer jernspon inn i motoren. Quote
jermundpr Posted November 30, 2014 Posted November 30, 2014 Vacumslangen skal inn på forgasseren så det holder å skru av bare den. Quote
gautes Posted December 2, 2014 Posted December 2, 2014 Noen gassere har en blindplugg der vacumet skal tas ut. Andre har en rørstuss stikkende ut som er blendet. Quote
Ø.Trovum Posted December 6, 2014 Posted December 6, 2014 Hullet er rett i overkant av spjeldet, slik at det kommer under spjeldet når du gi litt gass. Da får du vakum til fordeleren, som gir tidligere tenning ved litt gass, og noe senere tenning ved mye gasspådrag. (vakum blir mindre ved full åpning) Quote
ragnarsk Posted December 6, 2014 Posted December 6, 2014 Monter 123 elektronisk tenning. Den siste kjøpte vi her : http://123ignition.no/ Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.