Jump to content

EU-kontroll, 7-seter med 5 seter?

Myhre

Recommended Posts

Er det noen som kjenner til reglene for EU-kontroll av biler med 7 seter? Må alle setene være tilstede ved kontroll?

På verkstedet visste de heller ikke :blink: Jeg fikk 1'er-feil med kommentaren, "Fant ikke". Greit nok for meg, men hvordan skal det egentlig håndteres?

Det var jo det jeg i utgangspunktet trodde. Sikkert derfor jeg ikke tenkte over det i forkant av kontrollen. Spørsmålet er om det kan være slik at du fritt kan ta ut setene i det daglige, men at de faktisk må være på plass ved kontroll?

Det blir vel til det, med mindre det dukker opp noen som er sikre her inne. Det går sikkert an å lese seg til og, men jeg vet ikke om jeg orker å lete og tolke blush Ikke er det sikkert jeg skjønner noe om jeg finner fram til info heller :huh:

Edited by Myhre

Er bilen godkjent med X antall seter,skal de være på plass under EU-kontroll.Det pga. innfesting og sikkerhetsbelter etc.etc.

Etterpå kan du kjøre i 2 år bare med førersete ,om du ønsker.

Rune Steinsønn

Joda... <_<

men... hvis bilen er full av barneseter skal disse egentlig også ut ... :)

Hvis det sitter fem seter i bilen når den er på kontroll bruker vel ikke kunden de andre to. Er de ikke der blir de ikke kontrollert... enkelt og greitt.

Du får ikke mangel på noe som ikke er der.... :)

Jeg har ihvertfall vist min bil flere ganger med for lite seter i uten at det har vært noe spørsmål om det. Men det gjør jo ikke nødvendigvis at det er det reglene sier.

Da tolkes reglene forskjellig Ragnar.Men det veit vi jo!

Jeg henta Disco II 7 seter i nord-troms,og den blei EU-godkjent uka før jeg henta.Der var ikke 6. og 7. sete på plass,med det som resultat at eier måtte kjøre 180 km tur/retur for å montere setene,slik at kontrollen blei godkjent. MEN,de gærne har det godt :)

Og hva gjelder tilsynet på Hønefoss,så er de nok landets "mildeste",og de har ,eller hadde ,en stor kompetanse på lover og regler på kjøretøy over 3,5 tonn. :D

Rune Steinsønn

Reglane for kjøring gjelde vel også på PKK? Reglane er at på ein vanleg personbil kan man ta ut så mange seter man vil, så lenge alle som er i bilen under kjøring har kvart sitt sete med setebelter der dette er orginalt montert.

Når det gjeld minibuss og Buss er det meir komplisert, då det her er krav om at det på minibuss er minimum 10 seter under kjøring og på buss 17 seter.

PKK og kontroll langs vegen har same krav til tilstanden på kjøretøyet.

Gamle bilen til mamma hadde iallefall aldri med seg sete 6 og 7 med på PKK.