Paal Helge Posted November 28, 2013 Posted November 28, 2013 (edited) Er dette en motstand? Har ikke målt eller testet den, men den ser litt skadet ut... Tips til hvem/forhandler som selger deler, evt komplett vifte/sneglehus? Edited November 28, 2013 by Paal Helge Quote
lafterolf Posted November 28, 2013 Posted November 28, 2013 Det er en motstand. Fjerner du den får du bare full fart på vifta. Når er det egentlig behov for å slå av ett trinn på farten på vifta? Quote
Paal Helge Posted November 28, 2013 Author Posted November 28, 2013 Så det betyr at hvis vifta virker, så kan jeg egentlig kople bort denne motstanden? Quote
lafterolf Posted November 28, 2013 Posted November 28, 2013 Ja. Motstanden senker volt slik at motoren går saktere. Quote
Paal Helge Posted November 28, 2013 Author Posted November 28, 2013 Godt å ha slike orakler som deg her - som levende oppslagsverk Da er det jo fortsatt håp for at jeg kan bruke den jeg har videre. Planen er å sandblåse sneglehuset og bruke den originale viften hvis det er mulig... Time will show Quote
lafterolf Posted November 28, 2013 Posted November 28, 2013 Det jeg er usikker på om eksmill med 24 volt bruker 12volt vifte med større motstand. Det merker du fort når skjermlua blåser av deg. Quote
jermundpr Posted November 28, 2013 Posted November 28, 2013 Det jeg er usikker på om eksmill med 24 volt bruker 12volt vifte med større motstand. Det merker du fort når skjermlua blåser av deg. Er 24V vifte på ex-mill. Sammenliknet vifte fra sivil og millitær bil for et par uker siden. Det står merket 24V på viftemotoren som har sittet i ex-mill. Quote
Paal Helge Posted November 28, 2013 Author Posted November 28, 2013 Har ikke sjekket merkingen på vifta, så du har nok rett, Jermund Da slipper jeg nok at capsen blåser av, ja Quote
olehenrikfjeld Posted November 28, 2013 Posted November 28, 2013 Har aldri brukt sakte fart på vifta. Det som nå er full fart skulle vært halv fart :-) Quote
Kristian Kvart Posted November 28, 2013 Posted November 28, 2013 Det er en motstand. Fjerner du den får du bare full fart på vifta. Når er det egentlig behov for å slå av ett trinn på farten på vifta? Jeg har 12 km til jobb, og nå før det ble altfor kaldt gikk jeg ofte ned på 1/2 vifte på slutten av turen. Har riktignok rullet ned blendingsgardina så jeg har "pickup-kupe". Kan jo ikke bli for bortskjemt så jeg kjører ennå med litt trekk fra diverse steder og halv vifte - må spare litt effekt til det virkelig drar på med de blå gradene... Quote
Gwk1365 Posted January 8, 2014 Posted January 8, 2014 Vifta på den Ex-mil'n jeg kjøpte i November virket ikke, så jeg fikk tak i en brukt fra England. Det var fra en Lightweight og skulle være en 24V. Det sto 24V uten på en merkelapp som var overmalt med gammel svart maling. Under der sto det 12V. Den gikk nesten ikke på 12, men blåste litt på 24... Det var litt forskjell på koblingene på selve motoren, så koblet bort hele motstanden... Virker greit.... Vestfold Ships var visstnok tom for den.... Quote
Recommended Posts