Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vurderer å kjøpe vinterdekk til Defenderen og da kommer det et par spørsmål. Jeg ønsker gode piggdekk. Nokian hakka lt2 peker seg fort ut som en god kandidat. Men load index ligger et stykke over det som anbefales til (liten) Defender. Er disse mindre gode å kjøre på av den grunn? Er det forresten noen som har erfaring med byttdekk.com?

Hvis man skal tenke litt utenfor boksen, hvordan ville seipet og pigget mud eller all terrain fungere? Faller piggene av fort? Betyr det bare at noen har gjort en dårlig jobb med piggingen?

• Replies 134
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted

Jeg er på min andre vinter med seipa BF/MT 35x12,5x15 og er kjempefornøyd. Kald og tørr innlandsvinter er kanskje en medvirkende årsak til at det fungerer såpass bra, men jeg kommer ikke til å bruke pigg på min Def lenger.

Posted

Jeg er på min andre vinter med seipa BF/MT 35x12,5x15 og er kjempefornøyd. Kald og tørr innlandsvinter er kanskje en medvirkende årsak til at det fungerer såpass bra, men jeg kommer ikke til å bruke pigg på min Def lenger.

Har du det nye eller det gamle mønsteret?

Posted (edited)

Jo høyere loadindex,jo stivere dekk.

Komfortmessig merkes det,men hvor mye det innvirker på grepet på vinterføre vet jeg ikke,

men har mine negative tanker om det.

Edited by gautes
Posted

Dekk er veldig smak og behag. Det er også veldig mange meninger om hva man bør/kan kjøre med. Personlig har jeg god erfaring med BFG All Terrain hele året. Har også kjørt med BFG Trac Edge. Har aldri følt noe behov for pigg. ...........men som sagt, det er mange som har meninger om dette. :D

Posted

Vi har forskjellige krav til dekkene,forskjeller i kjørestil og ikke minst,forskjellig klima i dette langstrakte land.

Hvis jeg skulle bodd i Trysil ville jeg ønsket meg pigger,men her i Østfold holder det greit med piggfritt.

I Oslo ville sommerdekk i enhver variant holdt for meg.Men så var det dette med langturer da.

Posted

Var på glattkjøring for noen år siden med diverse Land/Range Rovere. Hadde mye forskjellige dekk. Det ble noen som skulle hjem og handle nye dekk da de seilte 2-3 ganger lenger enn andre......

Posted

Men er våte stålplater et vanlig føre?

Har ikke vært på sånt kurs siden Adam gikk i knebukser og i Sverige.

Posted

Trodde de hadde sånt på sommeren også,jeg.

Vi raste rundt på Tryvann når snøen så vidt hadde lagt seg for å finne grensene våre med den bilen og de dekkene i yngre dager.

Posted

Jo høyere loadindex,jo stivere dekk.

Komfortmessig merkes det,men hvor mye det innvirker på grepet på vinterføre vet jeg ikke,

men har mine negative tanker om det.

Full tilslutning fra meg på det ressonementet.

Siden jeg nå har flyttet fra relativt nær kyst til litt inn i landet bytter jeg til pigg. Fra et par uker tilbake er det nesten ikke en bil her som ikke allerede har piggdekk montert.

Posted

Jeg byttet fra Hakka LT til Hakka SUV 5 forrige sesong og fikk merkbart bedre komfort. Fikk bedre grep også, men det er jo ikke så rart, når en bytter til nye dekk.

Jeg kjører en del turer opp og ned setesdalen gjennom vinteren og velger av den grunn piggdekk. Gikk bort fra piggfritt etter en snurr.

Posted

Jeg vurderte de to der til min Ex-mil og synes det var vanskelig. Skulle jeg ha stor nok omkrets måtte jeg opp på 265/75 på SUV 5 og det synes jeg ble litt bredt på vinteren. Ikke akkurat kjempeutvalg om man vil ha pigg. Sikkert bedre komfort på SUV 5, men jeg endte opp med LT2 og 235/85. Satser på at det funker fint.

Posted

Etter å ha lest og hørt med så mange som mulig gjennom flere år, er jeg for min egen del ikke i tvil om at hakka suv5/suv7 er det beste vinterdekket. Bare synd det ikke lages i 75 profil.

Posted

Jeg har Nokian hakka LT 265/75-16 til ex-millen, blir tredje sessongen nå. Veldig fornøyd med dem, mye mer komfort i de hjula enn i BFG M/T ihvertfall. 88`n kjører jeg på seipa BFG M/T, og det funker fint på den, men den blir ikke kjørt noe særlig på vinteren uansett.. ;)

Posted

Etter å ha lest og hørt med så mange som mulig gjennom flere år, er jeg for min egen del ikke i tvil om at hakka suv5/suv7 er det beste vinterdekket. Bare synd det ikke lages i 75 profil.

Haka 5 suv og Haka 7 suv er ikke like gode etter min mening.

Haka 5 suv har dypere og bedre seiping og holdt lengre enn haka 7 suv.

Begge brukt på RRC 3,9Efi.

Posted

Jeg fant heller ikke dekk i 75 profil og kjører derfor med 70 profil på sommer og vinter - fordel er at jeg kommer inn i de fleste garasjer og rulleomkretsen er fremdeles innenfor tillatt grensen.

Posted

Eg kjøpte nye Marshal KC16 med pigg i 245/70 16. Trur LI er 107. Nytt mønster i år, og veldig lik Nokia. Kjennes ut som mjuk og god gummi. Støyer lite og er gode å køyre med - dog ikkje prøvd dei på vinterføre enda. Så langt veldig fornøgd.

Posted

Det ble Nokian Hakkapeliitta 7 på menneskebilen i år. Hakka 8 er ikke å oppdrive før i Desember og jeg ville ikke vente. Her ute på landsbygda kjører de aller fleste med piggdekk.

Posted

Ja hvorfor ikke ;)

Men ang. Byttdekk.com så har jeg ikke personlig erfaring men fattern kjøpte nettop komplette vinter hjul til ny Golf derfra. Ble levert på døren til god pris og alt var vist bare bra .