Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Jeg prøver å bli kvitt litt av slarken i styringen på vår Defender td5 1999-modell.

 

I går kveld forsøkte jeg å løsne låsemutteren på styresnekken for å stramme til litt der, men det er jo så dårlig plass at jeg ikke klarte å løsne den. Hvordan i all verden er det mulig å komme til der? Må jeg demontere turbo- og vannrør?

 

Der var også mye slark i endeleddet på høyre side av styrestaget. Er det høyre- eller venstregjenger der? Har liggende tre endeledd med høyregjenger, og må i tilfelle bestille med venstregjenger hvis det er det det skal være der.

 

Marcus

Edited by marcuss
Posted

Bytt endeledd før du strammer - du veit jo at du har slark der.

 

Det kan være både høyre og venstre-endeledd!

 

Du klarer ikke se hva det er ved å holde opp ett av dine nye på vekselvis høyre og venstre side? Det er gjerne enklere enn å forsøke å bare se hva slags gjenging det er.

 

Viss du har tre endeledd med høyre gjenger, ville jeg satt opp tre med venstre gjenger på handlelista...

 

Forøvrig, om det fortsatt er slark etter at du har bytta endeledd:

Av med øvre og nedre vifte-cowl. Av med vifte. Av med serpentinerreim.

Unbrako nr.5 og fastnøkkel 18. Det sitter antakelig en rubberdong oppi der unbracoen skal. Prøv å pirke med en tannlegepirk eller tilsvarende fra biltema om det kan stemme.

Posted

OK, takk for tipset. Burde selvfølgelig bare bestille flere endeledd :)

 

Skal krype under bilen i helgen og sjekke litt nærmere før jeg begynner å stramme styresnekken. Det er nok flere endeledd som kunne ha godt av å gå av med pensjon.

Posted

før du strammer må du vite om snekka HAR slark, om ikke lar du den være.

Du trenger noen til å ratte som en galing mens du kjenner på alle bevegelige deler under bilen. Da vil du kjenne hvor du har slitasje.

Snekka er det siste du strammer.

Posted

Moralen er: viss ett endeledd er vandret, er aldri det andre langt unna.

 

Så EGENTLIG er det alltid lurt å bytte begge to på samme stag mens man holder på, og så bytte på begge stagene mens man har rennefarten på det. Men det er nok mye som egentlig er annerledes enn det egentlig blir til...

 

Moralen er imidlertid KUN gyldig om endeleddene FORRIGE gang ble byttet/montert i par. Om forrige gang var som det sikkert blir denne gang (at du bytter bare det som er slitt), så er det EGENTLIG ingen grunn til å bytte det andre samtidig.

 

Forstå logikken i dette resonnementet og atferden den som kan!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...