marcuss Posted September 26, 2013 Posted September 26, 2013 (edited) Jeg prøver å bli kvitt litt av slarken i styringen på vår Defender td5 1999-modell. I går kveld forsøkte jeg å løsne låsemutteren på styresnekken for å stramme til litt der, men det er jo så dårlig plass at jeg ikke klarte å løsne den. Hvordan i all verden er det mulig å komme til der? Må jeg demontere turbo- og vannrør? Der var også mye slark i endeleddet på høyre side av styrestaget. Er det høyre- eller venstregjenger der? Har liggende tre endeledd med høyregjenger, og må i tilfelle bestille med venstregjenger hvis det er det det skal være der. Marcus Edited September 26, 2013 by marcuss Quote
Frode Haaland Posted September 26, 2013 Posted September 26, 2013 Bytt endeledd før du strammer - du veit jo at du har slark der. Det kan være både høyre og venstre-endeledd! Du klarer ikke se hva det er ved å holde opp ett av dine nye på vekselvis høyre og venstre side? Det er gjerne enklere enn å forsøke å bare se hva slags gjenging det er. Viss du har tre endeledd med høyre gjenger, ville jeg satt opp tre med venstre gjenger på handlelista... Forøvrig, om det fortsatt er slark etter at du har bytta endeledd: Av med øvre og nedre vifte-cowl. Av med vifte. Av med serpentinerreim. Unbrako nr.5 og fastnøkkel 18. Det sitter antakelig en rubberdong oppi der unbracoen skal. Prøv å pirke med en tannlegepirk eller tilsvarende fra biltema om det kan stemme. Quote
marcuss Posted September 26, 2013 Author Posted September 26, 2013 OK, takk for tipset. Burde selvfølgelig bare bestille flere endeledd Skal krype under bilen i helgen og sjekke litt nærmere før jeg begynner å stramme styresnekken. Det er nok flere endeledd som kunne ha godt av å gå av med pensjon. Quote
lafterolf Posted September 26, 2013 Posted September 26, 2013 før du strammer må du vite om snekka HAR slark, om ikke lar du den være. Du trenger noen til å ratte som en galing mens du kjenner på alle bevegelige deler under bilen. Da vil du kjenne hvor du har slitasje. Snekka er det siste du strammer. Quote
Frode Haaland Posted September 26, 2013 Posted September 26, 2013 Moralen er: viss ett endeledd er vandret, er aldri det andre langt unna. Så EGENTLIG er det alltid lurt å bytte begge to på samme stag mens man holder på, og så bytte på begge stagene mens man har rennefarten på det. Men det er nok mye som egentlig er annerledes enn det egentlig blir til... Moralen er imidlertid KUN gyldig om endeleddene FORRIGE gang ble byttet/montert i par. Om forrige gang var som det sikkert blir denne gang (at du bytter bare det som er slitt), så er det EGENTLIG ingen grunn til å bytte det andre samtidig. Forstå logikken i dette resonnementet og atferden den som kan! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.