Peik Posted August 23, 2013 Posted August 23, 2013 http://www.antirust.no/lanolin/ Noen som har prøvd lanolinbasert understellsbehandling? Hva er i så fall erfaringen? Quote
Peik Posted August 23, 2013 Author Posted August 23, 2013 Ja, de ligger jo og koser seg i regnet og holder fortsatt varmen... :-) Quote
smejan Posted August 23, 2013 Posted August 23, 2013 Ser hva Funderud har skrevet om det, virker jo lovende. Artig at Radovan skrev om dette produktet i en annen tråd her i går :-) Quote
qcnr Posted August 23, 2013 Posted August 23, 2013 Husk at Lanolin kan gi allergiske reaksjoner. Quote
SveinHa Posted August 23, 2013 Posted August 23, 2013 Sauefett har i alle år gjort en god jobb på gamle jernskip så da burde det jo også fungere greit på bil også... Quote
Hans Chr Posted August 23, 2013 Posted August 23, 2013 Jeg behandlet min 90 i forrige uke med Fluid Film. Superfornøyd! Etter grundig rengjøring og tørking har jeg lagt på ca. 4 liter ved hjelp av trykkluft. Har brukt devicen til Biltema http://biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Verktoy/Luftverktoy-ovrig/Rustbeskyttelsessproyte-15457/ den kommer med vanlig munnstykke som jeg har brukt under bilen og utenpå ramma, og så har jeg brukt slangemunnstykket inni ramma. Hadde da en tom beholder fra biltema (1liters som passer til sprøyta) som jeg helte FluidFilm over i. Eneste utfordringen jeg møtte på er at FluidFilmen har litt høy viskositet for slangemunnstykket og derfor sliter den med å få til sprøytetåke. Hadde derfor hele beholderen i vannbad, slik at det ble varmere. Dette hjalp litt, men det ble aldri den sprøytetåken jeg ønsket meg, kom mer i stråler ut av munnstykket enn tåke. Derfor vil jeg anbefale at om man skal ha på FluidFilm inni ramma, så bør man kjøpe den som heter Liquid A som har lavere viskkositet enn den NAS varianten jeg brukte. På den annen side så virker FluidFilmen helt utrolig bra. Den er helt fantastisk å jobbe med. Den lukter veldig lite, er miljøvennlig, man trenger hverken maske eller hansker når man jobber. OG DEN DRYPPER IKKE! Har ikke sølt en dråpe, hverken på meg selv eller på bakken Så alt virker veldig bra hittil. Langtidseffekten blir interessant å følge med på, men som Radovan så er jeg veldig imponert så langt. Bestillte på nett av Rettedal, og fikk varene på Posten bare noen dager senere. Konen syntes det luktet litt sau av både meg og Defenderen noen dager...men det er jo bare koselig Quote
Peik Posted August 23, 2013 Author Posted August 23, 2013 Passer jo bra med sauelukt. Forrige eier er sauebonde i Hallingdal. Quote
Leif2re Posted August 23, 2013 Posted August 23, 2013 Funker godt på traktoren, undersiden er den eneste som er rustfri Quote
Kristian Kvart Posted August 23, 2013 Posted August 23, 2013 Har time hos Buskerud Antirust på torsdag for å forberede ex-mil'en Land Roger på vinteren. De anbefalte veldig lanolin oljen - tror jeg prøver meg på den. Quote
Geir K.H. Posted August 23, 2013 Posted August 23, 2013 Er buskerud antirust på lik linje med funderud å regne når man tenker erfaring på LR? Litt kortere reise vei for meg. Quote
Sven Posted August 23, 2013 Posted August 23, 2013 Ja det tror jeg. Har hatt min der de siste to år. Hadde siste behandling tidlig i juni og de nevnte ikke lanolin da. Quote
Kristian Kvart Posted August 23, 2013 Posted August 23, 2013 Vet ikke men mener jeg har lest noe på forumet her et sted om at de skulle være gode. Fant også reklame for de hos EWS, som vel kan bety at de kjenner litt til bilene. Virket som om det var en av karene der som kjente godt til LR når jeg bestilte time. Tar sjansen på grunn av nærhet ( bor i Asker) Tenkte forøvrig jeg skulle ta på kjeledressen og se hvordan de gjør dette. Virket forresten som de har begynt med Lanolin nå nylig. Quote
smejan Posted August 23, 2013 Posted August 23, 2013 Reklamerte ikke Funderud for Buskerud Antirust på de gamle sidene sine? Disse har vært nevnt som alternativ for eiere på vestsiden av fjorden før, sammen med en avdeling i Vestfold om jeg ikke husker feil. Quote
Geir K.H. Posted August 23, 2013 Posted August 23, 2013 Jo, de samarbeider, og buskerud begynte med lanolin nå i august. Ringte de i slutten av juli, og da holdt de på å klargjøre med utstyr etc. Quote
Sven Posted August 24, 2013 Posted August 24, 2013 Jo, de samarbeider, og buskerud begynte med lanolin nå i august. Ringte de i slutten av juli, og da holdt de på å klargjøre med utstyr etc. Og de gir rabatt til medlemmer av NLRK.. Quote
valvolainen Posted August 24, 2013 Posted August 24, 2013 Var å puttet på dette på bilen i sommer. drypper ikke og er fett og fint. Gjorde dette på funderuds, de sa at man ikke trengte å inn med bilen hvert år fordi oljen er tykkere og ligger lenger. Har satt seg littegranne nå, men det er litt vanskelig å se, fordi R380'n trenger bleisekift. Så hele undersiden er full av mf94 i tillegg. På den lyse siden ser ikke dette ut til å 'vaske av' lanolinen. Quote
aasive Posted August 24, 2013 Posted August 24, 2013 Har bestilt ett slik sett for hjemmebruk fra Rettedal bilkontroll. Skal brukes på X-mil. Hvis det er så bra som dem sier så blir det brukt på en 2009 Jeep wrangler og en 2013 kia cee`d. Har diskutert dette litt på jobb (bilopphuggeri), vi har kommet frem til at hvis olje stopper rust på "nye" og gamle biler kan dette redusere mange kondemneringer av biler pga rust. Tidligere sa mann at alle biler ruster men Opel har record. Men nå om dagene er det MYE rust på de fleste merker. Mercedes sliter med dører og skjermer. Japser sliter med rammer til motor og bakslinger. Men de bilene som sliter med med utette motor og gear, ser mann at det ruster mindrepå Quote
Vigge Posted August 24, 2013 Posted August 24, 2013 Var å puttet på dette på bilen i sommer. drypper ikke og er fett og fint. Gjorde dette på funderuds, de sa at man ikke trengte å inn med bilen hvert år fordi oljen er tykkere og ligger lenger. Har satt seg littegranne nå, men det er litt vanskelig å se, fordi R380'n trenger bleisekift. Så hele undersiden er full av mf94 i tillegg. På den lyse siden ser ikke dette ut til å 'vaske av' lanolinen. Mange kronasjer betalte du for nevnte behandling? Quote
jermundpr Posted August 24, 2013 Posted August 24, 2013 Jo, de samarbeider, og buskerud begynte med lanolin nå i august. Ringte de i slutten av juli, og da holdt de på å klargjøre med utstyr etc. Har de byttet ut olja med fettet? Eller må jeg spesifisere at jeg vil ha lanolin og ikke olje? Quote
valvolainen Posted August 24, 2013 Posted August 24, 2013 Du må presisere. Tror det er 600,- ekstra eller noe slikt. Quote
jermundpr Posted August 24, 2013 Posted August 24, 2013 Du må presisere. Tror det er 600,- ekstra eller noe slikt. Ok takk for info, da skal jeg nevne det for dem Quote
Kristian Kvart Posted August 24, 2013 Posted August 24, 2013 Jeg fikk spørsmålet da jeg bestilte time. Tror det er lanolin de anbefaler nå. Er en 5-600 Kr dyrere ja. Quote
radovan Posted August 25, 2013 Posted August 25, 2013 Som nemnt lenger oppi her kan FF vere litt tjukk å få gjennom sprøytedyser. Eg prøvde meg fram med ein skvett (50/50?) Owatrol i på mesteparten av det eg hadde på to bilar. Det vart ein perfekt dusj med det utstyret eg brukte, verken for tynt eller for tjukt. Eg synest heller ikkje det er noko poeng å lage for fin tåke av det, for då vil halvparten blåse vekk |utan å gjere noko nytte og ein heil del av det kan hamne i lungene mine, noko som heller ikkje er heldig. Erfaringa er at det penetrerer og kryp under lister og inni krokar og held seg fuktig i "lang" tid. Kan heller ikkje sjå at det er vaska vekk enno, men det har neppe gått lang nok tid til at ein kan trekke konklusjonar ut frå det. Skal bli moro å sjå korleis det ser ut etter vinteren. I andre delar av landet med meir salting kan det sikkert vere lurt å ta ein kjapp dusj før saltsesongen startar. Håpet er at dei to produkta skal utfylle kvarandre og gi ein plusseffekt. Til no ser det bra ut. Quote
Recommended Posts