Jump to content

Problemer med høydesensorer (07'Disco)?

FamilyGuy

Recommended Posts

Har fått problemer med luftfjæringen etter dekkskift, og mistenker sterkt av det skyldes en eller flere forvirrede høydesensorer... Finnes det noen enkel måte å "nullstille" disse på selv, eller må man til med spesialutstyr?

Jeg fikk noe lignende ved skift til sommerhjul, og da kjørte jeg bare igjennom de tre nivåene, så var ting ok. :) mulig det fungerer hos deg og?! :)

Ser ikke sånn ut nei, Først så det ut som om det ene hjulet var falt ned på 4x4-skjermen, har prøvd opp og ned, av og på med strøm osv. men nå ser det ut for at 2 andre sensor ligger litt under de andre... Får problemer med Extended Mode, Maks 30Km/t, Special Programs Off, vehicle will rise when system cooled Down, osv. når jeg prøver å flytte mellom ulike nivå... Akkurat nå kan jeg velge mellom Aksess modus, eller "kenguru"-modus -> Høy bak, lav foran, og oppfører seg som en hoppende kenguru...

vehicle will rise when system cooled Down = Kompressor er sliten og trenger en pause.

Når du ser at hjulet på 4x4 skjermen er nede er det brudd en plass mellom sensor og ecu. Hvis du tar av hjulet, og løsner link armen, se på 4x4 info å se hvor hjulet står.. dra det så opp eller ned denne armen og se hva som skjer på skjærmen.

Skjer det noe da vil jeg tro at sensoren er ok, da er det bare å lugge tak i ledningene til denne sensoren (3 stk) å se om det skjer noe.

Ser kolingen og sensoren slik ut:

SAM_0652.JPG

Ja da er det bare å koble denne av å se etter irring. Jeg ble mistenkelig da jeg så dette på min bil og jeg hadde akkurat samme greia Som slik:

SAM_0647.JPG

Her er var årsaken til at jeg hadde trøbbel:

SAM_0648.JPG

SAM_0649.JPG

Undersøkte ledningene litt nøyere slik som her :

SAM_0650.JPG

Her har Mekonomen fått beskjed fra forige eier at det var trøbbel med høyde sensoren. De fant feilen, la ny ledning på utsiden av trekke røret og tapet igjen, loddet i hver ende og tapet over loddingen.

Åpent kontakten til høyde sensoren og brukte no svart silikon greier til å tette. problemet ble løst for en stund. så dukket feilen opp igjen og eier gadd ikke mere og solgte bilen.

Så nå har du noe å gå etter.

P.

Takk for tipsene! Jeg tror jo egentlig at sensorene fungerer, de beveger seg iallfall opp og ned, men det virker som at de rett og slett trenger en kalibrering... Nå har det jo ikke blitt noe enklere, for nå melder kompressoren at den et sliten selv når jeg starter bilen etter lang tid (over natten). Må vel bare bite i det sure eplet og rulle den inn på Nardo bil...

Fikk endelig sjekket dette, og "tror" jeg fant ut årsaken til feilen...

Link Arm

Linken til sensor-armen på venstre bakhjul hadde "koblet seg av" helt selv. Tok en quick fix, med lynlim, og startet opp, hjulene på 4x4 skjermen lå nå iallefall riktig i forhold til hverandre, men skuffelsen var stor da jeg så at det fortsatt kom feilmelding om at kompressoren var for varm...

tok en liten testkjørertur uten noen tegn til bedring, men akkurat i det jeg rygger inn for å parkere kommer det en aldri så befriende "vehicle is raising slowly", og minuttet etterpå var jeg på Standard høyde! Juhu!!