Jump to content

Spørsmål om styring og slærk / dødgang

Recommended Posts

Vår 2004 mod Defender 130 synes å være noe slapp i styringen. Som LR-eier de siste 16 år er jeg godt vant til litt dødgang og lurer da på hvor mye som er akseptabelt ? Finnes det noen som har noen formening om dette ?

Jeg ønsker da svar som forutsetter at styrekuler er ok og at feilen ligger mellom ratt og styrekuler.

Videre er det slik at jeg har åpnet panseret.....og kikket på koblingen mellom "styrestaget"( fra rattet ) mot "styresnekka" ( eller dingsen pitmanarmen kommer ut av )? Når jeg dreier på rattet følger leddet med og dreier staget som forsvinner inn i "styresnekka", dvs at slærken ligger ikke her. Likevel er det slik at dersom jeg tar tak i "styrestaget" ( staget fra rattet) og drar det oppover (vertikalt )så kan det synes som om det er slærk fordi jeg kan dra det oppover / nedover. I koblingspunktet mor styresnekka er det da slærk vertikalt men hvis jeg dreier på rattet følger alt rundt som det skal. Skal det være slik ?

Landrover skal ikke ha slark på styringen. Er alt i orden er de mer retningsstabil enn det meste av andre biler med stive akslinger.

Jeg ville gått over alle bevegelige deler. Stramming og smøring av hjullager, sviwelpinlager, endeledd, snekke og ledd på rattstamme. Foringer kan også bidra til svømmende bil.

Enklest for å sjekke endeledd er om noen beveger rattet i raske bevegelser fra side til side i dødgangen mens du klemmer over ett og ett endeledd. Da kjenner du slark. Er det lenge siden siden ting er byttet ville jeg byttet det meste av det jeg har nevnt.

Stram ledda på rattakselen. De skal ikke skli på splines. Bytt om nødvendig.

Uten å diagnostisere mer på bilen din vil jeg si at etter å ha bytte den den av rattstammen på min, ble verden en ny stor lykkeopplevelse

Min bil er en Def 110 2000 som da hadde gått 250k.

Jeg kjørte med symptonene en stund før jeg mannet meg opp, men du verden hvor fin den ble etterpå. :)

Start med rattstammen.

Dødgangen er i snekka, dvs spline som går inn i snekka følger styrestagets bevegelser men bevegelsene kommer ikke ut i pitmannarmen.

Jeg har lufta ihht instruksjoner i "workshop manualen" ,med bilen på tomgang. Kan ikke si jeg merka noen forskjell.

Er det noe mer jeg kan gjøre for å få fjernet dødgang i snekka ?

Blir den tung på styringen kan du ha strammet for hardt.

Jeg har byttet endel snekker pga feiljustering av dem og ofte fordi slakken var et annet sted også.

Tror jeg skal løsne den litt igjen. Dødgangen ble "kortere" men også mer markant gitt at styringen ellers ble langt hardere.

Har nå altså luftet og strammet. I tillegg vet jeg at dødgangen skjer inne i styresnekka, pitmanarmen beveger seg ikke selv om "splinen" som går inn i styresnekka fra rattet følger rattutslagene.

Mulig bytte av styresnekke er eneste utvei.

Synes det jeg også.

Men den kan være produsert etter publunchen.

Rydder en smule nå og sjekket et par startere til seriebil.

Den nye hadde like mye,om ikke mer slakk sideveis,enn de to gamle. :o

Egentlig ingen stor bombe.

Edited by gautes

• 2 weeks later...

Litt forsinket, men hos meg er det slakk i leddene på den dingsen mellom rattstamme og styresnekke. Kjenner det når jeg holder på leddene, og noen andre snurrer på rattet.

Det er sikkert slakk i styresnekka også, men jeg merker mest til de andre leddene.

Min er kun gått 97000km.

Et kjapt spørsmål: Hva fikser en justering av skruen på toppen av styresnekka? døgang eller slark i selve akslingen som går ned på p. armen? Jeg har meget lite døgang men har litt slark (horisontalt) på akslingen som går gjennom snekka og på p.armen. Vil en justering fikse dette??