lafterolf Posted July 14, 2019 Posted July 14, 2019 Det fungerer, men jeg ville reparert istedet. En 68 modell seriebil bør fungere uten ettermontert diode. Hvorfor kaller du generatoren/dynamoen for alternator? Quote
Ahok Posted July 14, 2019 Posted July 14, 2019 Enig, ønsker å unngå diode - vurderer ikke det som en god løsning. Men nå står jeg rimelig fast. Jeg måtte selv Google litt. Alternator = vekselstrømgenerator. Bruker alternator fordi jeg ikke er like trygg på de norske begrepene, og det er det som stod på pakka jeg mottok fra England Quote
lafterolf Posted July 14, 2019 Posted July 14, 2019 Finn ut hvilken ledning som går fra ladelampa. Det er den ledningen som skal på D+. Quote
lafterolf Posted July 14, 2019 Posted July 14, 2019 En rød lampe som lyser når tenning står på? Og som slukker når bilen går. Quote
Ahok Posted July 14, 2019 Posted July 14, 2019 Nei, ikke noe slikt. Uansett så fungerer det ikke samme hvilken jeg prøver. Quote
lafterolf Posted July 14, 2019 Posted July 14, 2019 Rart. Gaute kan kanskje ha en forklaring. Jeg trodde alle biler skulle ha egen ladelampe. Quote
Ahok Posted July 14, 2019 Posted July 14, 2019 Det har et voltmeter som muligens dekker dette? @gautes Noen innspill her? Quote
lafterolf Posted July 15, 2019 Posted July 15, 2019 Voltmeter gir deg kontroll på ladingen, men man legger lettere merke til ladelampe. Den lyser når tenning er på og da er det lettere å se om man glemmer at tenningen står på også. Du trenger en rød varsellampe. Ledning fra tenningslås som gir pluss når tenning er på, derfra til lampen og videre til dynamo. Quote
Ahok Posted July 15, 2019 Posted July 15, 2019 Må få sett litt grundigere på noen tegninger over ledningsnettet. Den gamle regulatoren sitter på innsiden av venstre skjerm, det er også en liten boks under selve regulatoren og disse er koblet sammen, denne er også nå koblet helt bort. Hvilken funksjon har den? Quote
Ahok Posted July 15, 2019 Posted July 15, 2019 Har vel da lest og resonnert meg frem til at det er manglende ladelampe som blir problemet med den nye dynamoen. Med 12v rett på D+ uten lampe mellom så vil dynamo fore tenningslåsen med 12v tilbake når motor går og tenningslåsen skrus av, med lampe i mellom vil ikke det skje. Skal testes når jeg kommer hjem fra hytta. Ladelampe er bestilt. Sikkert vært fjernet en eller annen gang. Quote
Ahok Posted September 22, 2019 Posted September 22, 2019 Hvor mye slark er innafor?? IMG_2125.MOV Quote
motom Posted September 22, 2019 Posted September 22, 2019 Skal vel helst ikke være noe :O Kan den strammes opp? Quote
lafterolf Posted September 22, 2019 Posted September 22, 2019 Bytt. Den er utslitt. Skal ikke være antydning til slakke på hjelpesnekke. Quote
gautes Posted September 23, 2019 Posted September 23, 2019 På 14.7.2019 den 22.53, lafterolf skrev: Rart. Gaute kan kanskje ha en forklaring. Jeg trodde alle biler skulle ha egen ladelampe. Må innrømme dette problemet har gått meg hus forbi. Kan ikke huske bil uten ladelampe. Godt gjort å holde bilen på stø kurs med så mye slakk i hjelpesnekka. Kan være en frisk jobb å skifte snekka. Tror LRFAP , Mikal , skrev litt om dette . Mulig jeg også et sted. Quote
Ahok Posted September 23, 2019 Posted September 23, 2019 Da blir det bytting, ja. Ikke overrasket! Mer overrasket over at skuta er dønn retningsstabil. Quote
gautes Posted September 23, 2019 Posted September 23, 2019 Sjekk tregheter i endeledd og pokaler. Quote
Land Rover for alle penga Posted September 29, 2019 Posted September 29, 2019 Det var endel slakke ja. Hjelpesnekka er 50/50 om sitter som faen eller slipper med rapp fra slegge. Sitter den som faen så jekker du den ut. Ligger video på YouTube Quote
motom Posted September 29, 2019 Posted September 29, 2019 Sikkert lurt å dynke den i rustløser med en gang Quote
Ahok Posted September 30, 2019 Posted September 30, 2019 Nå er det så sent på sesongen at dette får bli vinterprosjekt. Takk for råd og tips, folkens! Quote
gautes Posted March 22, 2020 Posted March 22, 2020 På 29.9.2019 den 19.45, Land Rover for alle penga skrev: Det var endel slakke ja. Hjelpesnekka er 50/50 om sitter som faen eller slipper med rapp fra slegge. Sitter den som faen så jekker du den ut. Ligger video på YouTube Sitter den som ville faen er det bare tålmod og lavslipt baufilblad som gjelder. Har stemplet bil/ramme mot betongtak og jekket snekke oppover med hydraulisk jekk inntil rammebjelken ikke likte seg. Da ble det å bore med tynt bor undenfra mellom snekke og rammerør inntil man klarte å liste inn et nedslipt baufilblad og sage ut rust og annen dritt. Har byttet mange snekker men dette var den verste jeg har vært borti. Quote
Ahok Posted March 31, 2020 Posted March 31, 2020 Spørs om det ikke blir løsningen til Gaute... Denne satt som ville helvete, og drar jeg til mer med avdrageren nå så ødelegger jeg ramma. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.