Ahok Posted August 2, 2018 Posted August 2, 2018 Andre erfarne folk på seriebiltreffet i fjor lurte også fælt på hva dette var for noe. Så masse respekt til den som vet svaret. Denne bilen er langt fra original. Kan se om jeg finner flere betegnelser enn "Solex". Quote
austbø109 Posted August 2, 2018 Posted August 2, 2018 eg har ei kasse full i ymse seriebil gassere. kan ta en titt k den. Quote
Ahok Posted August 3, 2018 Posted August 3, 2018 Det står en Solex 70814 i denne bilen. Noen som kjenner til den? Bilder hentet på nettet: Quote
Ahok Posted August 4, 2018 Posted August 4, 2018 Det tykke røret til venstre på det nederste bildet lar det dryppe litt bensin ned på manifolden. Jeg har tatt av den ødelagte plastikkalbuen og kan selvsagt sette på et rør og lede bensinen et sted... Regner med at det skal være åpent og at det ikke bare er å plombere. Jeg har ALDRI skrudd forgasser... Ellers kan jeg vel si at jeg er i markedet for en original forgasser, men det skal sies at motoren går utrolig bra! Ellers er jeg snart ferdig med å legge opp nye rør og slanger til clutchen. Siste håp før jeg starter jobben med å skifte clutch. Quote
Ahok Posted August 6, 2018 Posted August 6, 2018 Nye rør og slanger til clutchen. Luftet, og luftet litt til. Hard og fin pedal, men clutchen løser ikke ut. Da blir det å plukke ut girkasse og fikse clutch. Det har jeg aldri gjort før, og selv om jeg er trygg på at det ordner seg så rekker jeg ikke treffet i år. Quote
jermundpr Posted August 6, 2018 Posted August 6, 2018 Sikker på at ikke kløtsjen bare har rustet fast. Kjøre litt rundt med pedalen inne så pleier det å løsne Quote
Ahok Posted August 6, 2018 Posted August 6, 2018 Litt usikker på hvordan jeg skal få til det... klarer ikke å få den i gir. Quote
jermundpr Posted August 6, 2018 Posted August 6, 2018 Du må starte den i gir dessverre, trenger litt plass for å gjøre det. Quote
lafterolf Posted August 6, 2018 Posted August 6, 2018 Kjør med pedalen inne i så høyt gir som mulig. Den løsner nok. Quote
Ahok Posted August 7, 2018 Posted August 7, 2018 Takk for tips! Fristende, men den ville måtte taues ut av gårdsplassen for en slik operasjon. Trangt og krappe svinger i tillegg til motbakke... Med tanke på problemene som gjorde at den ble parkert så er jeg usikker på om det vil være løsningen. Det hele startet med at clutchen ikke alltid koblet ordentlig inn og at bilen sluret. Problemet ble mindre etter noen kortere kjøreturer (og en lang til seriebiltreffet i fjor). Så begynte problemene med at clutchen ikke kobler ut. Tipsene går på trykkplate og utløserlager - og siden jeg uansett burde skifte noen pakninger på girkasse så er det vel bare å plukke den ut. Quote
Kristian Kvart Posted August 7, 2018 Posted August 7, 2018 Oi du er i gang med skikkelig operasjon du - velkommen i klubben . Litt skummelt med alt man ikke har gjort før, men det pleier å ordne seg. Heier fra sidelinjen. Quote
Ahok Posted August 7, 2018 Posted August 7, 2018 (edited) Takk! Blir ordentlig godt kjent med bilen i løpet av prosessen - og den er riktig morsom å mekke på! Ingenting rust av betydning så langt, og det setter jeg pris på. Dessverre lekker den fra bortimot alle steder det kan lekke, så selv med fungerende clutch klarer jeg nok ikke fristen for PKK. Girkasse og clutch blir en artig ny erfaring - men det vil ta tid! Edited August 7, 2018 by Ahok Quote
motom Posted August 8, 2018 Posted August 8, 2018 Bare ringe hvis du vil prate litt girkasse ut-/innmontering Pga egen knoting så tok jeg min ut 3 ganger før jeg fant ut at jeg hadde bøyd trykkplaten ved første montering Quote
Ahok Posted August 8, 2018 Posted August 8, 2018 Skal ikke se bort ifra at jeg gjør det! Er det mulig å inspisere hva som skjer inni der før jeg demonterer? Quote
Land Rover for alle penga Posted August 8, 2018 Posted August 8, 2018 Det har jeg svart deg på før på PM Ta av girspaken. Også fjerner du lokket du tok bilde av. Quote
Ahok Posted August 8, 2018 Posted August 8, 2018 Stemmer! Fant tipset ditt igjen nå! Over 1 år siden, allerede... Heldigvis litt progresjon igjen! Quote
Ahok Posted August 9, 2018 Posted August 9, 2018 Slipper vel egentlig å lure noe mer på om det er vits i å plukke ut girkassa: Quote
Land Rover for alle penga Posted August 9, 2018 Posted August 9, 2018 Kjekt når feilen er åpenbar. Quote
Ahok Posted August 9, 2018 Posted August 9, 2018 Enig. Er dette en kjent feil? Noen som kan hjelpe meg med en bestillingsliste? Går fremover: Quote
lafterolf Posted August 9, 2018 Posted August 9, 2018 Jeg ville demontert og målt diameter på clutchplaten. Men ingen tvil om at utløserlager er defekt. Quote
Land Rover for alle penga Posted August 9, 2018 Posted August 9, 2018 Foring i svinghjul. Clutch plate, disc, utløserlager, og byttet endel simringer og pakninger på girkasse. Quote
Ahok Posted August 9, 2018 Posted August 9, 2018 Høres rimelig dekkende ut, ja. Takk, da får jeg legge inn en bestilling etterhvert. Quote
motom Posted August 10, 2018 Posted August 10, 2018 Hvis du kan henge en talje i garasjen eller lage en bukk så brukte jeg en 1m lastestropp og en biltema kjetting talje til å heve og senke girkassen. Da var det relativt enkelt å ligge under bilen og styre kassen mens man hever/senker med kjettingen. (Bare ikke hekt girkassen på trykkplaten og dra til :D) Quote
Recommended Posts