Jump to content

Litjkar´n - en Serie 2a fra 1968


LANDreas

Recommended Posts

Andre erfarne folk på seriebiltreffet i fjor lurte også fælt på hva dette var for noe. Så masse respekt til den som vet svaret.

Denne bilen er langt fra original. Kan se om jeg finner flere betegnelser enn "Solex".

Link to comment
Share on other sites

Det tykke røret til venstre på det nederste bildet lar det dryppe litt bensin  ned på manifolden. Jeg har tatt av den ødelagte plastikkalbuen og kan selvsagt sette på et rør og lede bensinen et sted... Regner med at det skal være åpent og at det ikke bare er å plombere.

Jeg har ALDRI skrudd forgasser... Ellers kan jeg vel si at jeg er i markedet for en original forgasser, men det skal sies at motoren går utrolig bra!

 

Ellers er jeg snart ferdig med å legge opp nye rør og slanger til clutchen. Siste håp før jeg starter jobben med å skifte clutch.

Link to comment
Share on other sites

Nye rør og slanger til clutchen. Luftet, og luftet litt til. Hard og fin pedal, men clutchen løser ikke ut.

Da blir det å plukke ut girkasse og fikse clutch. Det har jeg aldri gjort før, og selv om jeg er trygg på at det ordner seg så rekker jeg ikke treffet i år. :(

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips! Fristende, men den ville måtte taues ut av gårdsplassen for en slik operasjon. Trangt og krappe svinger i tillegg til motbakke...

Med tanke på problemene som gjorde at den ble parkert så er jeg usikker på om det vil være løsningen.

 

Det hele startet med at clutchen ikke alltid koblet ordentlig inn og at bilen sluret. Problemet ble mindre etter noen kortere kjøreturer (og en lang til seriebiltreffet i fjor). Så begynte problemene med at clutchen ikke kobler ut.

 

Tipsene går på trykkplate og utløserlager - og siden jeg uansett burde skifte noen pakninger på girkasse så er det vel bare å plukke den ut.

Link to comment
Share on other sites

Takk! :) Blir ordentlig godt kjent med bilen i løpet av prosessen - og den er riktig morsom å mekke på! Ingenting rust av betydning så langt, og det setter jeg pris på. Dessverre lekker den fra bortimot alle steder det kan lekke, så selv med fungerende clutch klarer jeg nok ikke fristen for PKK.

 

Girkasse og clutch blir en artig ny erfaring - men det vil ta tid!

Edited by Ahok
Link to comment
Share on other sites

Hvis du kan henge en talje i garasjen eller lage en bukk så brukte jeg en 1m lastestropp og en biltema kjetting talje til å heve og senke girkassen. Da var det relativt enkelt å ligge under bilen og styre kassen mens man hever/senker med kjettingen. (Bare ikke hekt girkassen på trykkplaten og dra til :D)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...