Felix Posted April 6, 2013 Posted April 6, 2013 Heisann! Båtsesongen nærmer seg og vi har gått til innkjøp av stilriktig aluminiumsbåt. Men må jo innrømme at det bare er enda en ting jeg ikke har peiling på... Mangler forstatt motor men har en gunstig, nesten ny Tohatsu 25Hk 4takter for hånden. Denne har direkte styring via rorkult. Men jeg (eller mest kona faktisk) har lyst på rattstyring. Å bygge om hele motoren til fjernstyring er uaktuelt da mye styr og dyrt etter hva jeg ble fortalt. For oss er hovedpoenget med rattstyringen bare at man slipper ubehaglig sittestilling over lengre strekninger. Gass og gir kan jeg godt snu meg for innimellom. Spørsmålet mitt nå er: kan jeg bare koble til en enkel wirestyring til motoren, men samtidig beholde rorkulten med gass, og alt det der? Hva er det jeg trenger av deler? Det er en sånn båt vi har kjøpt: 17fot , men foreløpig uten styrekonsoll: http://bakken-motor.no/bater_single/170-aluminiumsbat/ Quote
Paal Helge Posted April 6, 2013 Posted April 6, 2013 (edited) Trenger du rorkulten hvis du har styrekonsoll da? Du må feste wire i motoren, så du trenger kanskje en brakett som festes på motoren hvis ikke du allerede har det montert. Jeg har nyere motor (Tohatsu) på en eldre speedbåt med wirestyring. Det fungerer veldig bra Tohatsu har på den motoren jeg var borti uttak for for 2 kontrollwire på høyre side som koples til fjernkontrollboks. Kontrollboks fulgte med da motoren ble kjøpt ny. Wire koster ca 300 kr pr.stk (250,- i 2008). Edited April 6, 2013 by Paal Helge Quote
Felix Posted April 6, 2013 Author Posted April 6, 2013 Nei, har ikke tenkt å bruke rorkulten for styringen, bare at gassmekanismen styres via denne. Motoren jeg har sett på har ikke uttak for kontrollwire for gir og gass og jeg kan dermed ikke koble til kontrollboks sånn som på din Paal. Men denne braketten du skriver om høres interessant ut. Er det noen standart greier som du skrur fast på på motoren, eller er det spesifikk for akkurat denne motoren og blir den montert istedenfor rorkult? Greia er at motorer med med mulighet for fjernstyring av alle motorens funksjoner koster fort 7-10.000 kr mer enn de med kun rorkult, for da følger det som regel med elektrisk trim og tilt, el start og en masse andre greier som jeg strengt tatt ikke trenger...minner litt om det med utstyrspakker på biler. Vil du bare ha varme i setene må du ta dildallpakke med AC, firehjulstrekk og skinn for 50000,- Jeg vil bare ha en billig motor som jeg kan ta under armen og bære i uthuset om vinteren uten å måtte koble en haug med kabler og den slags. Litt sånn LR- style mao. Det enkle er ofte det beste. Og så er økonomien klart en avgjørende faktor Quote
Paal Helge Posted April 6, 2013 Posted April 6, 2013 (edited) Hvis du er litt "Reodor Felgen" (evt Mac Gyver). så er ingen ting umulig Ta et bilde, evt du kan sende en PM. Jeg har brosyren til Tohatsu liggende, så da kan jeg evt kanskje finne ut noe der... Min motor har el.start, tilt ++, men jeg kan ikke tro det skal være noe problem å lage til en smart løsning. En enkel wireoverføring er egentlig ganske bekymringsløst. Litt mindre presis enn "nymotens" greier, men din motor veier jo ikke mye, så jeg antar du får reneste servostyringen - Min motor er en 4takter med 30 hk (72 kg) Den er Ikke noe problem å svinge med. Det er en eldre Nidelv 15 fot speedbåt, så den har et ratt med stor diameter (15") - dette er et LR-forum dette her, så får jeg vel skrive 14.96 inch . Båten veier ca 200 kg. Siden du har rorkult, så må du vel snu motoren når du skal i revers? Hvis du må det så kommer du konflikt med wirestyring, men ingen ting er umulig - det er bare en utfordring..... Har du derimot revers på motoren (hvis det eksisterer), så er det plankekjøring PS! Jeg synes du har gjort et klokt valg ift at du har valgt motor etter ditt behov. Edited April 6, 2013 by Paal Helge Quote
tdiThomas Posted April 6, 2013 Posted April 6, 2013 Kjør denne sommeren uten å bygge/fixe/mekke til noe som helst. Behovene forandrer seg fortere en du aner og da er det skikkelig teit å ha bygget en hjemmemekka reodorløsning ingen andre vil ha Quote
sturla. Posted April 6, 2013 Posted April 6, 2013 Du får jo forlengere til styrearmen, både faste og med ledd for enklere styring... Quote
Felix Posted April 6, 2013 Author Posted April 6, 2013 Takk for gode svar gutter Nå er det jo sånn at jeg ikke har kjøpt motoren enda, så jeg holder alle opsjonene åpne. Ville bare høre om noen hadde gjort sånt før. Når man spørr i båtsjappene får man jo bare høre "glem det, det går ikke. kjøp større (og dyrere motor)" Hvis du er litt "Reodor Felgen" (evt Mac Gyver). så er ingen ting umulig Min motor har el.start, tilt ++, men jeg kan ikke tro det skal være noe problem å lage til en smart løsning. En enkel wireoverføring er egentlig ganske bekymringsløst. Litt mindre presis enn "nymotens" greier, men din motor veier jo ikke mye, så jeg antar du får reneste servostyringen - Min motor er en 4takter med 30 hk (72 kg) Den er Ikke noe problem å svinge med. Det er en eldre Nidelv 15 fot speedbåt, så den har et ratt med stor diameter (15") - dette er et LR-forum dette her, så får jeg vel skrive 14.96 inch . Båten veier ca 200 kg. Siden du har rorkult, så må du vel snu motoren når du skal i revers? Hvis du må det så kommer du konflikt med wirestyring, men ingen ting er umulig - det er bare en utfordring..... Har du derimot revers på motoren (hvis det eksisterer), så er det plankekjøring Lite Mac Reodor her er jeg redd Men jeg er ganske god på "quick fix" men det ser jo gjerne litt "jalla" ut - og fungerer deretter.... men jo, en enkel wirekonstruksjon bare for å svinge motoren får jeg nok til. Vi får se. Vi snakker forresten om så å si samme motor. 25 hestern og 30 hestern har lik motorblokk og veier omtrent det samme. Bare ECUen er forskjellig. Så at jeg vil ta 72Kg "under armen" om høsten er kanskje litt tvilsomt, isåfall må jeg begynne å pumpe litt jern (eller trene med muskelservoen i seriebilen). Du må forresten ikke snu motoren når du skal bakke med rorkult. Den har revers Kjør denne sommeren uten å bygge/fixe/mekke til noe som helst. Behovene forandrer seg fortere en du aner og da er det skikkelig teit å ha bygget en hjemmemekka reodorløsning ingen andre vil ha Veldig godt poeng! Og jeg har på følelsen at det er sånn det blir i år Du får jo forlengere til styrearmen, både faste og med ledd for enklere styring... Det er egentlig ikke avstanden som er problemet, men at man må sitte litt vridd for å få styrt orntlig. Men skal se litt nærmere på den leddete utgaven. Den har jeg ikke tenkt på Quote
Paal Helge Posted April 6, 2013 Posted April 6, 2013 Ja, jeg er også er enig at du bør kjøre en sesong først før du gjør noe mer. Da ser du hva behovet er .... Blir det 2 eller 4 takter? Quote
Felix Posted April 6, 2013 Author Posted April 6, 2013 Det blir 4 takt. Orker ikke motorsaglukt i båten også Quote
gautes Posted April 6, 2013 Posted April 6, 2013 Vi satte fast et kosteskaft,mors,på gass og styrehåndtaket på Withene våre for å kunne komme opp i plan. Quote
Myhre Posted April 6, 2013 Posted April 6, 2013 (edited) De fleste rorkultbaserte gasshåndtak er, eller var i hvert fall i hine hårde dage, slik at de måtte holdes i stilling for ikke å gå tilbake til tomgang. Mulig det går å justere noe motstand, eller lignende, for å unngå det, men hvis ikke er du like langt. For øvrig så anbefaler jeg på det sterkeste å droppe wirestyring. Det er noe ræl som i tillegg er mer plundrete å montere i båten enn en styring basert på kabel i strømpe e.l. Telefleks het vel den mest vanlige før i tiden. Jeg anbefaler og å teste en sesong. Med riktig justering av styremotstand så kan en få det ganske så avslappende å styre med rorkulten. Edit: 4-takere har absolutt ingenting på utsida av planende båter å gjøre Edited April 6, 2013 by Myhre Quote
LANDreas Posted April 6, 2013 Posted April 6, 2013 (edited) Synes dere skal ta en kikk på www.maritim.no og kjøpe en Multiflex- eller Teleflex-styring. Dere trenger styresnekke, ratt, panelfeste og styrekabel, endeledd, akterspeilfeste, pluss sikkert litt smått jeg ikke kommer på. Hør med Maritim på telefon. (Evt. sjekke om dere finner noe brukt på Finn.no, men styringer blir slitt.) Så må dere kjøpe selve konsollen fra Bakken, hvis ikke det er plass til styringen på fribordet inne i båten. Det bør la seg gjøre å stramme rotasjonen på gasshåndtaket på motoren, sånn at dere kan "låse" gassen. Da har dere en god løsning hvis dere skal kjøre lengre strekninger på samme fart. Etter én sesongs bruk kan dere vurdere om dere også skal ha fjernkontroll til gass og gear. Edited April 6, 2013 by LANDreas Quote
Felix Posted April 6, 2013 Author Posted April 6, 2013 (edited) Takk for gode råd! Hvis man må holde gassen inne hele tiden er vi jo like langt. Dette må jeg undersøke Og ja, det er type Telefleks styring som blir aktuellt i såfall. Trodde det var det samme som wirestyring, men du ser, jeg har ikke peiling Bortsett fra 2takt vs 4 takt: Det holder at jeg kjører antikviteter (les LR) i bilsammenheng. Trenger ikke det i båten også. Verden går fremover Tusen takk for lista Andreas, det var noe sånt jeg var ute etter. Men tror virkelig vi kjører "klassisk" (med rorkult) denne sesongen. Dessuten får Bakken ikke inn ønsket styrekonsoll før i midten av mai - det blir lenge å vente Edited April 6, 2013 by Felix Quote
LANDreas Posted April 6, 2013 Posted April 6, 2013 Du nevner at du klarer litt quick fix. Kan du ikke bare quick fix´e en konsoll selv? Popnagler og deler av en bulk head fra seriebil, kanskje? Quote
Paal Helge Posted April 7, 2013 Posted April 7, 2013 (edited) Edit: 4-takere har absolutt ingenting på utsida av planende båter å gjøre Hvorfor ikke? På grunn av vekta? Jeg ringte til Nidelv for mange år siden da jeg skulle kjøpe motor. De sa de hadde brukt den båt-typen i race med 60 hk på 70-tallet. 4takter er jo en del tyngre, og jeg var opptatt av maks vekt på utenbordsmotoren. LIkevel enig at en 2-takter hadde gitt mer fartsfylt opplevelse Jeg valgte å ikke modifisere Nidelv sin originale båt fordi jeg ville holde den mest mulig original - den også, men driftsikkerhet ble prioritert - derfor ny motor Kjedelig å få stopp langt utpå fjorden..... Edited April 7, 2013 by Paal Helge Quote
Myhre Posted April 7, 2013 Posted April 7, 2013 Hvorfor ikke? Utelukkende følelsesbasert Skal jeg handle ny påhenger noen gang så ender jeg sikkert med en 4-takter selv og Quote
LANDreas Posted April 7, 2013 Posted April 7, 2013 Du kan jo selvfølgelig mekke styrekonsollens fattige fetter, styrekjepp, som gutta nevner over her. Kosteskaft/rundstokk pluss en bit av en stiv gummislange fra f.eks. Tess. Det kan du nok få som vareprøve. Mål diameter på gasshåndtaket før du drar til Tess. Slangen festes på rundstokken med en slangeklemme og tres utenpå gasshåndtaket. Da kan du sitte en tofte lengre fram og låse stokken med arm og hånd, noe som blir litt mindre slitsomt i lengden. Quote
Trond C Posted April 7, 2013 Posted April 7, 2013 Mht. 2t og 4t påhenger. Vi har en ca. 15 fot Rana landstedsbåt, type litt bred og høy for å være så kort. Som ny i 1996 med Tohatsu 30hk, gammel totaktsteknikk med oljeblanding i bensin. Snorstart, tosylindret og relativt lett. Gikk fint, akselerere bra og kom raskt i plan. Bråkte og brukte mye bensin. Ble stjålet året etter og vi satt på en Honda firtakt med elstart, ca 72 kg. Det var vesentlig mindre trøkk i den mht. akselerasjon. Vansker med å dra unger opp på vannbrett, tar tid å få i plan med last osv. Prøvde flere propeller. Når den først er i plan er den helt grei. Dagens totaktere har separat oljeinnsprøyting, er blitt tyngre, men stillere, og bruker mindre bensin. Konklusjon - ikke så stor forskjell lenger, og det går vel mye i firtakt? Firtakterne har forhåpentligvis fått mer trøkk? Rorkultstyring på 30hk går greit, men mange vil nok ønske seg et ratt, bruker litt mindre armkrefter på å holde kontroll i litt sjø osv. Fin aluminiumsbåt forresten :-) Quote
gautes Posted April 7, 2013 Posted April 7, 2013 Og med Landreas og min løsning vrir du bare på kosteskaftet så får du gassen i bånn. Quote
CaspianBlue Posted April 7, 2013 Posted April 7, 2013 Ulempen er for de med lang båt og høy matchvekt, kosteskaftet blir langt for å komme opp i plan, og styreutslagene tilsvarende store Quote
gautes Posted April 7, 2013 Posted April 7, 2013 Da flytter man taket på pinnen til lenger akter og løfter pinnen over hodet ved større rorutslag. Blir litt seilbåt hvor man må passe seg for bommen. Quote
LANDreas Posted April 7, 2013 Posted April 7, 2013 (edited) Bra! PS Gaute: Skal du ha tak på pinnen også nå? Dette blir mer avansert enn jeg hadde trodd! Edited April 7, 2013 by LANDreas Quote
gautes Posted April 7, 2013 Posted April 7, 2013 Du må jo det når vi snakker om båtturer i Norge på sommeren. Quote
Recommended Posts