Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ny komplett kløtsj ble montert, og endelig kom girkassa på plass B)IMG_20240324_133621678.jpg

 

IMG_20240324_133558518.jpg

 

Byttet master og slavepumpe til kløtsjen, byttet ut all bremsevæske i systemet. Fikk fin pedal med en gang. Så ble det tilpasning og kobling av nye kjøleslanger og sette sammen systemet igjen. Der ble det dårlig med bilder siden jeg ble gira på å prøvekjøre 🤣  Foreløpig ble det vann på for å se om alt er tett, også skal det kjøres en skikkelig rens innvendig før ny radiator blir satt inn.. 

 

Oppstart og en prøvetur på gårdsplassen gikk strålende. Servo og dynamo fungerte helt strålende, har trua på at dette blir en kjekk bil!

 

IMG_20240326_114233801_HDR.jpg

 

Video av Brutus

Posted

Nydelig. Fortjener virkelig ett godt liv den der

  • 2 weeks later...
Posted

Denne uka har gått med på å rense kjøleanlegget til Brutus. Har gått seg varm en del ganger og skylt ut sikkert 10 ganger nå. Til slutt var det bare blankt vann som kom ut ^_^

IMG_20240403_184042132_HDR.jpg

 

Første tømming 

IMG_20240406_174826214.jpg

 

Etter det ble helt reint satte jeg inn ny radiator og fylte opp med frostvæske. Radiator skal festes i toppen også når prosjektet fortsetter. 

IMG_20240407_143532693.jpg

 

Nå er Brutus parkert for sommeren. Har masse annet som må gjøres nå så Brutus får vente til høsten/vinteren nå cool

IMG_20240407_143622442_HDR.jpg

  • 2 weeks later...
Posted

D2 har vært på spabehandling denne uka! Fjernet plastlister, det ble mye jobb både å få løs, og få vekk alt limet! :wacko: lakkert bakskjermer i riktig farge, og lakkert taket over frontruta. Rubbet, polert og forseglet. Lakken begynner å komme seg godt nå etter to skikkelige poleringer :D 

IMG_20240418_185818947_HDR.jpg

 

 

IMG_20240418_185806395_HDR.jpg

 

(Om noen skulle få lyst til å gi bilen sin en skikkelig behandling utvendig og innvendig så send meg en PM. Jeg får ordnet fornuftige priser på det hos en veldig flink kar nærme Gjøvik! ) 

  • 4 months later...
Posted

Vel, det er dårlig oppdatert her. Men det skjer ting likevel. Tar en enkel oppsummering på det mest spennende nå :rolleyes:

 

I sommerferien ble det et par bra dager med demontering av delebilen. Motor, girkasser (manuell) og pedalsett. 

IMG_20240716_112823301_HDR.jpg

 

Denne motoren gikk seg en skikkelig vask før den ble satt litt på vent. 

IMG_20240716_130852394_HDR.jpg

 

Så var det å gå videre på neste D2 :lol:

IMG_20240726_212606184.jpg

 

Motor og girkasser (automat) ute her også 

IMG_20240730_195158176.jpg

 

Pedalsett ute. Har byttet til ny styresnekke nå som det var god tilgang her 

IMG_20240804_140204932.jpg

 

Så har det gått i rykk og napp videre. Motor og girkasser fra delebilen skal inn i denne D2'n. Har byttet det aller meste av pakninger/simerringer nå (alle pakninger og oringer rundt oljekjøler, oljefiltre, turbo, toppdeksel, bunnpanne) og bakre simerring på veivaksel. Ellers er det byttet vannpumpe, glødeplugger, ledningsnett til dysene, justert klaring på dysene, planslipt eksosmanifold (nye pinnebolter og muttere samtidig).

Bolt på oljepumpa ble sjekket, den var på god vei ut :unsure: Nå er den godt strammet og har rikelig med locktite også...

 

Nå gjenstår fremre reimhjul og simerring på veiva. Ny svinghjulsforing må brotsjes siden den er 0,5mm for trang for girkassa.. Også gjenstår det da bare å montere nytt svinghjul og kløtsj. Så er det ett godt skritt nærmere mot ombygging fra automat til manuell, og en forhåpentligvis tettere og bedre motor samtidig coolIMG_20240824_180936038.jpg

 

 

IMG_20240804_140204932.jpg

  • 1 month later...
Posted

Her har det ikke gått unna i det siste for D2'n.. Men jeg fikk borret opp svinghjulsforinga så da var det bare å slippe motoren nedi sitt nye hjem cool

 

IMG_20241002_153613241.jpg

 

Også er pedalsettet montert igjen med den 3.pedalen og rør/slavepumpe til kløtsj. Den nye styresnekka har blitt koblet til hjul og ratt. Ny AC radiator er på plass. Lurer på hvor det er greit å få tak i nye oringer til koblingene for AC-rørene? Vil gjerne ha de nye nå når dette blir gjort.. 

IMG_20241002_155753444.jpg

 

  • 2 months later...
Posted

En oppdatering før jul på prosjekt D2 cool

 

Først ble det montert nytt svinghjul, kløtsj og utløserlager 

Girkasser gikk på plass hver for seg med to jekker og en del gloser 🤣 

IMG_20241106_152223283.jpg

 

Intercooler og radiator på plass 

IMG_20241120_175413513.jpg

 

Bygget om fra ACE til faste stag, da ble alle stag og foringer byttet 

IMG_20241110_121855663.jpg

 

IMG_20241106_193029109.jpg

Nye kalipere, klosser og smurt opp glidere på alle 4 hjørner 

IMG_20241117_080906303.jpg

 

Laget selv ny bakre eksos i 2,5". Ble mye styr med drøssevis av svinger og masse kapp og sveis. Men det ble rimelig bra til slutt. Dette bilde er underveis 

IMG_20241110_150154377.jpg

 

Mangler litt bilder rundt videre. Men i korte trekk så har absolutt alt av flytende væsker på bilen blitt skylt helt ut og byttet. Jeg leverte mye deler til metalliseringsverket og fikk tilbake igjen sandblåst, metallisert og lakkert. Av erfaring så vil det gå mange år før disse delene ruster igjen. Frontfanger, bakfanger, rockslidere, styrestagsbeskytter, snorkel, stige og takgrind har fått denne behandlingen. 

IMG_20241012_123042828_HDR.jpg

 

De siste to dagene har gått med til prøvekjøring og bruk av bilen. Den fungerer veldig bra vil jeg si! Kjempesuksess å bygge om fra automat til manuell, og motoren fra delebilen fungerer veldig bra. Foreløpig er det ikke noe lekkasjer noe sted, men det kommer nok etterhvert tenker jeg :rolleyes:

IMG_20241221_143955252_HDR.jpg

 

IMG_20241221_144006398.jpg

 

IMG_20241221_143927016_HDR.jpg

Posted
gautes skrev (1 time siden):

Ser flott ut. Når skal du ut og pløye?😁

 Regner med at det blir mer hengerkjøring enn offroad :lol:

telindnor skrev (10 timer siden):

Veldig fin bil. Drømmen er en D2 med manuell!! 🥰

 

 

Det er selvfølgelig fordeler og ulemper med manuell også. :rolleyes: TD5 og manuell kasse er gjerne litt nervøs i lav fart typ 1. Gir uten belastning. Må ha litt god følelse med gasspedal da. Men det er ikke så merkbart med original motor, det kommer mer frem ved litt økning av effekt

Posted
jermundpr skrev (47 minutter siden):

 Regner med at det blir mer hengerkjøring enn offroad :lol:

Det er selvfølgelig fordeler og ulemper med manuell også. :rolleyes: TD5 og manuell kasse er gjerne litt nervøs i lav fart typ 1. Gir uten belastning. Må ha litt god følelse med gasspedal da. Men det er ikke så merkbart med original motor, det kommer mer frem ved litt økning av effekt

 

Er det forskjell på D2 manuell og Defender manuell? Vi har snaue 170gamp i vår Defender,  og den har ingen slike tendenser. Det er en p15 motor (tror jeg det heter) og er ECU tunet.

Posted
telindnor skrev (6 timer siden):

 

Er det forskjell på D2 manuell og Defender manuell? Vi har snaue 170gamp i vår Defender,  og den har ingen slike tendenser. Det er en p15 motor (tror jeg det heter) og er ECU tunet.

 

15p er bedre enn 10p med sin motorstyring ja, ihvertfall av det jeg har opplevd i Defender.

motom skrev (5 timer siden):

Det begynner å dukke opp litt mer info om hvordan koble zf8 og td5 🤩

 

Liker best å bestemme selv når jeg kjører bil, men det er sikkert mye bedre med zf8 enn originalt ihvertfall :rolleyes: Ligger jevnt mellom 600-1000 o/min lavere i turtall nå enn den gjorde med automat på min typiske kjøring her på bygda. Er absolutt sikker på at det brukes mye mindre diesel nå. Før gikk den på 1,3l på mila med pen kjøring tur retur Jevnaker-Gjøvik på vinteren. Vil tro den greier det fint på literen nå

Posted

I dag ble de siste foreløpige punktene på lista utført på D2'n.. forrige vinter løsnet ruta i høyre framdør fra skinna til løftemekanismen. Fant ut etter demontering i dag at skinna var rusta i filler :rolleyes: Så da var det greiest å flytte over rute med bra skinne fra en reservedør. Alltid gledelig for en skrotnisse å få bruk for ting jeg har tatt vare på ☺️

IMG_20241225_074918074.jpg

 

 

IMG_20241225_082100356.jpg

 

IMG_20241225_111400424.jpg

 

Tok en inspeksjon i sjåførdøra også siden ruta har lugget litt der og noe "lim" har blitt med opp på glasset :lol:  Fant ut at det var en bit limt isolasjon i døra som hadde løsnet fra døra og som subbet mot glasset. Litt fjernkirurgi med lang stang så forsvant den plagen og alt var i orden.. 

IMG_20241225_120253732.jpg

 

Da var bilen klar nok til å ikke stå mer i varm garasje, så nå kommer nok problemene snart til å vise seg :lol: 

En sak som kan nevnes er at jeg har ekstremt dårlig selvoppretting nå. Foreløpig mistenker jeg at de slitne bærekulene kniper, siden de er knusk tørre innvendig. Har dusjet inn olje i dem nå for å se om det gjør noen forskjell, byttes må de uansett i år..  Synes ikke den var sånn før jeg tok denne jobben i høst. Så enten må noe ha satt seg med tida, ellers så er den nye styresnekka treig.. Har prøvd med å løsne opp snekka, det gav bare slakk styring og samme dårlige selvopprettinga. Det er en del motstand å ta rattet tilbake etter sving, omtrent like tungt som å svinge ellers.. :rolleyes:

IMG_20241225_151936062_HDR.jpg

Posted
lafterolf skrev (7 timer siden):

Rustne endeledd kan også gi samme resultat. Ledd på rattstamme også.

 

Alle endeledd er såvidt såvidt et år gamle så jeg har beregnet de som bra, men det gjør ikke noe å sjekke det ut uansett! Ledd på rattstammen var ihvertfall helt fine da jeg monterte sammen etter motor var satt inn. Egentlig er det ikke så dumt å løsne styrestag og paralellstag så kan jeg kjenne hva som går tregt kanskje B)

Posted

Prosjekt takgrind begynner å dra seg til nå. Ble plukket i deler før spabehandling på Metalliseringsverket. Så ble den satt sammen igjen og lamper montert/koblet opp. Mangler bare å få koblet sammen alt foran på takgrinda så kan den monteres cool Alle lamper jeg har montert lå enten som hyllevarmere eller satt på div veltebøyler og kjøretøy som ikke brukes 😁  

 

IMG_20250101_134852027.jpg

 

IMG_20250101_134841214_HDR.jpg

 

IMG_20250101_133403851.jpg

Posted
valvolainen skrev (5 timer siden):

Den var jammen flott. Kan jeg spørre hva en slik spabehandling koster?

Ikke så godt å si hva hver enkelt del kostet på lasset mitt, men ble antydet ca 4000kr for takgrinda 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...