jermundpr Posted March 23, 2013 Posted March 23, 2013 Er litt rotete med så mange prosjekttråder, så da lager jeg likesågodt en samletråd Her følger en presentasjon av vognparken.. Ex-millen Geir: Geir er en -74 modell ex-mill. Set bort ifra sivil tenning og en gåen sivil kasse var den helt original da jeg kjøpte den i Mai 2010. Jeg så med en gang at den hadde stort potensiale med bra ramme, motor og bremser. Kjøpte den billig da eieren hadde gitt opp etter et girkassebytte som gikk til hel##te.. Etter noen år i mitt eie har den fått en nyoverhalt sivil girkasse fra Ashcroft, ekstra varmeapparat foran, byttet en motor, nytt interiør, ekstralys og takgrind.. Dette har vært en utrolig pålitelig bil som det har vært veldig lite tull med. Den har alltid startet, selv i 26 minusgrader, og har alltid tatt meg trygt hjem. Brukte den som arbeidsbil i over ett år, eneste problemet jeg hadde var dårlige girkasser.. Foreløpig har den egentlig ikke noe navn, så den har bare blitt kalt makrellboksen eller fargeklatten: Makrellboksen, en S3 88" diesel -75 modell kjøpte jeg i Ålgård i juni 2011. Godt brukt, lettere rusten, utrolig mange farger, og en 2,25 dieselmotor med masse blårøyk.. Motoren fikk en lett overhaling, men den var fortsatt ingen rakett... 1,5 år senere ser den nå sånn ut. Med 200Di, nye parabolfjører, oppsveisa ramme og torpedovegg+ masse annet.. En flott bruksbil som faktisk er god å kjøre, og bruker omtrent ikke diesel Pickupen: Pickupen er en S2 109" chassis-cab -58 modell. Jeg byttet RRC-ambulansen jeg hadde i denne sommeren 2012. En veldig original bil som går godt! Den er faktisk en god del sprekere enn ex-millen Denne venter på en skikkelig service, et ordentlig eksosanlegg, og bedre bremser. Kommer aldri til å bli en bruksbil, bare en "samlerbil" for min del RRC`en RRC`en er en -84 modell og har en hissig 4,6L under panseret. Denne motoren sammen med en litt kvassere automatkasse gir både god lyd og skikkelig futt! Kjøpte den på impuls i oktober 2012 da jeg satt å kjedet meg på finn, leitet egentlig ikke etter RRC en gang Den er sveist opp i kanaler, innerskjermer og gulv. Eneste rusta og finne er litt i den nedre bakluka. Foreløpig har jeg byttet dynamo, overhalt forgasseren og byttet bakfjørene (den var som de fleste RRC`er, sigen bak..). Greit å ha en bil jeg kan kjøre på tur som er både behagelig, kvikk og stille inni! Da er alle bilene presentert så nå kan prosjektene starte.. Og om noen lurer: JA, jeg har vurdert og vurderer fortsatt å kvitte meg med en bil, men jeg vil ikke kvitte meg med noen av dem!! Quote
Anne Posted March 23, 2013 Posted March 23, 2013 (edited) Er så imponert over deg Jermund Flotte biler og du får det til Liker spesielt den gule jeg da Edited March 23, 2013 by Anne Quote
jon71 Posted March 23, 2013 Posted March 23, 2013 Hviken forgasser har du på RRC'en? Edelbrock? Quote
jermundpr Posted March 23, 2013 Author Posted March 23, 2013 Hviken forgasser har du på RRC'en? Edelbrock? Edelbrock ja, med edelbrock performer innsug. Fungerer veldig bra, og tåler fint kjøring i skauen (tåler helling) Quote
GaleTruls Posted March 24, 2013 Posted March 24, 2013 (edited) Imponert over parken og ditt arbeid Litt missunnelig ja. Edited March 24, 2013 by GaleTruls Quote
Paal Helge Posted March 24, 2013 Posted March 24, 2013 Du er utrolig flink, Jermund! Jeg liker nå best din ex.mil da Quote
EnTo Posted March 24, 2013 Posted March 24, 2013 Flott samling, Jermund Alle har sin sjarm, men jeg falt for pickup'n Quote
jermundpr Posted March 24, 2013 Author Posted March 24, 2013 (edited) Takker for hyggelige kommentarer! Joda her er noe for enhver smak, og en til hvert sitt bruk Endelig får ex-millen oppmerksomheten den så tålmodig har ventet på. Planen er å bytte fjørene, og kanskje demperne bak (kommer an på tilstanden på de som sitter der). Har nå byttet begge framfjørene. Det gikk egentlig veldig fint på den venstre fjøra. Den høyre var litt værre siden den ene bolten hadde rusta fast i foringa.. Men nok bruk av propanbrenner reddet kvelden På ex-miller virker det som at det er litt vanskelig å få framakslingen til å gå på plass i fjørene. Her er min løsning på problemet De siste par årene har den vært sigen foran, nå ble den javn og fin igjen Da er det bakfjørene som står for tur. Dette har gått overraskende bra med tanke på hvor rustent og fælt det så ut. Har nok hjulpet mye at jeg har sprayet alle boltene med WD-40 de siste dagene Edit: Og den blir nok mye tightere å kjøre også. For foringene i fjørene var totalt oppbrukte. I samtlige foringer har bolten slitt seg igjennom stålrøret i midten av foringene.. Sikkert fordi det er foringene som har gitt etter, og ikke fjørene Edited March 24, 2013 by jermundpr Quote
jermundpr Posted March 25, 2013 Author Posted March 25, 2013 (edited) Begynnte på bakfjørene i dag I korte trekk, var kun 2 bolter som ikke ble kappet... Alle boltene bortsett fra U-boltene satt utrolig hardt! Og da finner man på nye metoder for å få løs bolter på.. På 3 av fjørene var foringene i ramma helt fine. Men på høyre side bak var den totalt ferdig. Ikke rart det har klunket og dunket baki der.. Tok vel en time ca å få ut den forbanna møkka ( ), men monteringa gikk mye bedre selvfølgelig Edit: prøvde først med bajonettsag og hammer, men det funket ikke.. Kom på at jeg hadde en luftmeisel fra biltema i uåpnet pakke.. Den var helt suveren til å fjerne ytterhylsa! Endelig resultat! Og det er stoooooooooor forskjell på nå og før. Den ble rent behagelig å kjøre Jaggu fikk den flex også. Har vært dårlig med det i det siste.. Smurte inn fjørene med voks, så de ikke ruster første dagen.. Edited March 25, 2013 by jermundpr Quote
Tom Rossing Posted March 25, 2013 Posted March 25, 2013 Flink du Jermund. :-) Ikke blir du frøsin på beina heller.... Quote
telindnor Posted March 26, 2013 Posted March 26, 2013 Pen samling det der ja. Inspirerende tråd for oss som har litt vanskeligere for å få ut fingern er det også Stå på Jermund Quote
jermundpr Posted March 26, 2013 Author Posted March 26, 2013 Eneste problemet nå er at bilen er skikkelig skeiv mot høyre. Og jeg er ikke så tung at jeg retter opp den, for den må da være 10 cm høyere på venstre side.. Kjøpte en bakfjør hos EWS i dag, men det hjalp ikke noe særlig. Skal prøve å sette 2 sjåførside-fjører bak i morgen. Hvis det ikke blir bra da så blir det parabolfjører! Da jeg byttet framfjørene oppdaget jeg at et endeledd var ordentlig slarkete. Har merket i det siste at den har gått og vandret en del, og hatt sin egen vilje.. Byttet likesågodt ut hele staget.. Bilen ble mye bedre å kjøre med nye endeledd ja. Utrolig hva litt slark utgjør.. Var jo ett skår i gleden at bilen ble så fryktelig skeiv da men.. Skal gi den en sjangse til før jeg legger inn bestilling på rocky mountains.. Quote
jermundpr Posted March 27, 2013 Author Posted March 27, 2013 Har nå fått stokket om på fjørene bak slik at den er tilnærmet rett. Men jeg syns den er litt for lav. og noen fjører er mjukere enn de andre.. Har sendt mail til rocky mountains.. Quote
jermundpr Posted March 27, 2013 Author Posted March 27, 2013 Har fått en lengre tur i kveld med ex-millen. Ble veldig bra med det nye styrestaget, og har etterstrammet alle endeledd og bolter i styringa. Så nå er den nok så tight som det er mulig å få det Har både positive og negative bemerkninger om de nye fjørene.. det positive er at bilen er mye mjukere enn tidligere, faktisk rent komfortabel å kjøre i dumper og hull.. Det negative er at den er for lav på høyre siden, og den er for lav bak.. + at den er for mjuk i svingene etter min smak, særlig i venstresvinger.. Fjørene virker litt slappe egentlig, virker ikke som at de greier å rette opp bilen igjen etter svinger.. Det gir litt spenstige kjøreegenskaper.. Så da vet jeg at sivile fjører ikke er så supert på en ex-mill.. Så da blir det parabolfjører fra Rocky mountains istedet! Også ble det et familiebilde med 75% av medlemene Pickupen ble startet opp i dag, med en gang den fikk sniffet på litt vellagret bensin Den er ihvertfall til å stole på. Når den står i møkkakjelleren over vinteren, og starter lett som bare det etter en natt med 15 minusgrader! Quote
jermundpr Posted March 28, 2013 Author Posted March 28, 2013 Og i dag fikk 88`n oppmerksomheten. Det ble først montering av rockslidere, som jeg ble veldig fornøyd med Etterpå ble det en skikkelig vask og en runde med polering Quote
gautes Posted March 28, 2013 Posted March 28, 2013 Gult er kult,Jermund. Flott ide med samletråd. Quote
GaleTruls Posted March 28, 2013 Posted March 28, 2013 ..........den var stygg. lol Litt skjemt tåler vi 88"'n er forøvrig blitt en artig bil Jermund Quote
jermundpr Posted March 28, 2013 Author Posted March 28, 2013 Stutt snorkel?? Ja og hva så?? Er det ikke en stutting da? Må ha hodet i bløt litt før jeg går videre med snorkelen Og nå kan jeg herved si at arbeidslista mi er tom ( ). Nå funker alt elektrisk og bilen er i bra teknisk stand. Har jo selvfølgelig noen småting som å rydde opp i ledninger osv, men den kan fint kjøres på langtur uten problemer nå Quote
jon71 Posted March 28, 2013 Posted March 28, 2013 Hva med en sånn universal kjøleslange (ruglete) mellom stussen og røret du skal ha langs ruta? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.