grenness Posted January 30, 2013 Posted January 30, 2013 Mulig dette ikke er noe... Når jeg er ute og kjører med varmeapparatet på svak vifte og radioen dempet, så kan jeg ikke unngå å høre en slags "rumlelyd" fra foran et sted; virker som det kommer fra forhjulene eller deromkring. Jeg har bare hatt bilen i litt over en måned og har før denne kun hatt Audier (A6 og A4) de siste 10 årene som ihvertfall (man kan si hva man vil om de) når de kom rett fra service, ikke hadde noen slike lyder. Derfor er jeg litt vár for slikt, men kanskje jeg overreagerer? Tross alt har forhandleren sagt til meg, og skrevet i serviceheftet, at bilen fikk service dagen før jeg fikk den 20. desember. Det er altså en 2007 D3 HSE 7-seter som har gått cirka 135.000. Jeg skal tilbake til forhandler i løpet av halvannen uke for å få nytt hengerfeste på bruktbilgaranti samt at de skal sjekke hvorfor den er tungstartet. Jeg vil jo ikke skrike opp om altfor mye, men er det noen tester jeg kan gjøre selv for å se om noe ikke er helt riktig under der foran, med tanke på stag og foringer og slikt? Husker at opphengskuler foran var noe som jevnlig måtte byttes på Audiene, og jeg mener også de var utsatt på de Jeep'ene jeg hadde for enda lenger siden. Men jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter hvor... Om jeg stikker opp til smøregrava på Biltilsynet, er det noe jeg kan se etter om jeg tar med en sterk lykt? Eventuelt noen områder jeg kan ta bilde av for så å poste her, i tilfelle noen av dere kan driste dere til en analyse basert på bilder? :-) Jeg er litt amatør så så veldig avanserte (for meg...) mekaniske operasjoner tør jeg ikke begi meg ut på... Mvh Christopher Quote
Steff1 Posted January 30, 2013 Posted January 30, 2013 Mine tanker går til hjullagrene. Ulende rumling er typisk. Test: 1. Legg handflata på navet og kjenn etter varmgang, sammenlign med de andre hjulene. 2. Jekk opp bilen og røsk i hjulet, ene handa 12, den andre klokka 6. Slakke indikerer defekt hjullager. Quote
Rico Posted January 30, 2013 Posted January 30, 2013 Hjullager og eller/ nedre bærarm. Begge deler har du kilometerstand som tilsier at det kan/vil komme snart. Quote
Lene&MartinD3 Posted January 30, 2013 Posted January 30, 2013 Hvis disse rumle lydene kommer mest når du kjører på humpete veg(grusvei) og av og til på asfalt i litt ufin vei, så kan det være stabstag foringene. Disse er ikke så vanlige på mindre biler uten 4x4 og lager mye mer lyd en andre slitte foringer. Ellers ville jeg sjekket bærearmsforingene foran. Men ta en titt på alle når du først er under. Ta med et brekkjern og legg imellom for å se om noe rører på seg. Har akkurat byttet foringer på min D3(på verksted ) Norske veier er ganske harde med bilene våre Quote
Lene&MartinD3 Posted January 30, 2013 Posted January 30, 2013 Mine tanker går til hjullagrene. Ulende rumling er typisk. Test: 1. Legg handflata på navet og kjenn etter varmgang, sammenlign med de andre hjulene. 2. Jekk opp bilen og røsk i hjulet, ene handa 12, den andre klokka 6. Slakke indikerer defekt hjullager. Da hjullageret mitt gikk på ene hjul foran hos meg syns jeg å huske en mer skrapete lyd. Veldig metallisk lyd. Og navet ble veldiig varmt. Men ser ikke bort fra det alternativet Men det finner man ut ved å gjøre trinn 1 og 2 Quote
pertdfem Posted January 30, 2013 Posted January 30, 2013 Slitte foringer gir ikke romlelyder. De gir vibrasjoner og klonkelyder i kombinasjon med at bilen ikke reagerer presist på vei. Dette er et lager i enten hjul eller muligens en slitt cv-ledd selv om det i tilfelle kommer lenger ned på listen. Steffen har beskrevet nøyaktig hva du bør sjekke. Ev la verkstedet sjekke. Service er ikke en garanti for at alle deler på din bil som kunne vært litt slitt er byttet ut. Det er heller ikke en eu-kontroll. Quote
Lene&MartinD3 Posted January 30, 2013 Posted January 30, 2013 http://landrover.workshop-manuals.com/lr3/index.php?id=118 Quote
trondshj Posted January 30, 2013 Posted January 30, 2013 Støtter oppunder at det er hjullagere som er årsaken her. Avhengig av hvor slitte lagrene er så er som nevnt her både varmgang og slark gode indikatorer. En annen indikator kan være at lyden endrer karakter når man svinger. Lyden kan enten forsvinne, eller bli verre - alt avhengig av... På min tidligere Nissan var det verken varmgang eller merkbar slark, men lyden forsvant når lageret fikk høyere belastning. Holdt på å få sjokk da jeg skiftet det lageret - der var det ikke mye igjen for å si det slik. Quote
disco3 Posted January 30, 2013 Posted January 30, 2013 Hadde svak rumling på min når jeg kjøpte denne 62000 km. Hadde ikke slark som jeg greidde å kjenne,og heller ikke varmgang som jeg greide å si var unormal. Lyden var veldig svak,og tidvis fraværende. Kun i lave hastigheter. Men nå ved 100000km tok jeg å byttet begge hjulager foran,og når lageret var ute så kjente jeg at det ene ikke var 100%. Lyden ble borte så det har vært litt lyd i dette lageret de siste 40000 km. Quote
Steff1 Posted January 30, 2013 Posted January 30, 2013 skrapete lyd. Veldig metallisk lyd. Disse lydene betyr alvor. Dette er et hjullager som er totalt ommøblert og kan skade stikkakslingen og kan til og med låse hjulet i fart. Rumlingen/ulingen kommer først. Quote
Lene&MartinD3 Posted January 30, 2013 Posted January 30, 2013 Disse lydene betyr alvor. Dette er et hjullager som er totalt ommøblert og kan skade stikkakslingen og kan til og med låse hjulet i fart. Rumlingen/ulingen kommer først. Jeg fikk ikke noe forvarsel. Var på vei hjem fra Bergen en søndag og hadde kommet 2 timer avgårde da vi hørte en ulyd fra hjulet foran. Gikk ut for å se og kjente på venstre framhjul at jeg kunne steke omelett på bremseskiven. Det blei en Falckenbil til nærmeste verksted på Øystese og prøve å få tak i del til mandagen i Bergen dagen derpå. Skulle ønske jeg hadde hatt bedre tid på meg siden delen kostet oss 3000 + bytte, og delen koster 1300 over dammen inkludert frakt og toll Quote
Strider Posted January 30, 2013 Posted January 30, 2013 Jeg ville gjettet på hjullager. Enkelt og billig å bytte bare du ikke gjør det på merkeverksted. Nå er du i en garantisituasjon og det skal kunne dekkes av bruktbilgarantien. Jeg fikk byttet mine på bruktbilgarantien hos J&S, her er det bare å be de sjekke Har du forresten fått utskrift av verkstedhistorikken på bilen? Nyttig å ha når du skal se hva det kan/ikke kan være eller for å følge opp tidligere reparasjoner! Det kan også være at du hører Webasto dersom den går. Den har en tendens til å brumme og resonansen kan faktisk høres i kupéen dersom andre lydforhold tilsier det. Quote
Strider Posted January 30, 2013 Posted January 30, 2013 Jeg ville gjettet på hjullager. Enkelt og billig å bytte bare du ikke gjør det på merkeverksted. Nå er du i en garantisituasjon og det skal kunne dekkes av bruktbilgarantien. Jeg fikk byttet mine på bruktbilgarantien hos J&S, her er det bare å be de sjekke Har du forresten fått utskrift av verkstedhistorikken på bilen? Nyttig å ha når du skal se hva det kan/ikke kan være eller for å følge opp tidligere reparasjoner! Det kan også være at du hører Webasto dersom den går. Den har en tendens til å brumme og resonansen kan faktisk høres i kupéen dersom andre lydforhold tilsier det. Quote
grenness Posted January 30, 2013 Author Posted January 30, 2013 Takk for alle svar så langt. Hadde akkurat en tur med bilen nå, slo da av ventilasjon og radio og lyden er definitivt av det skrapende slaget som øker med hastigheten (ikke turtallet), knapt merkbart før cirka 30 km/t. I en tidligere bil jeg hadde så var det en gang så enkelt som noe grus som hadde kilt seg inn mellom hjul og noe annet, man kan jo håpe... Jeg skal som sagt til forhandler for å fikse noe annet, men ikke før om halvannen uke. Til helgen bærer det til fjells med familien. Eller...? Jeg skal forsøke å få tatt en titt under i morgen, kjører opp til Biltilsynet på Risløkka, de har fortsatt den smøregrava på baksiden hvor man kan kjøre opp egen bil for å ta en titt under, håper jeg? Usikker på hvor jeg har kujernet, men skal forsøke å se så godt jeg kan etter ting, rykke litt i hjulene, og alt det andre. Quote
ESPO Posted January 31, 2013 Posted January 31, 2013 Grus/småstein som legger seg mellom bremseskiva og dekselet bak denne, var et problem jeg hadde flere ganger på det ene bakhjulet på min forrige bil (Ford Galaxy). Ble en helt grusomt infernalsk skrapelyd. Forsvant av og til av seg selv, men 2-3 ganger måtte jeg av med hjulet og pirke ut. Dette tror jeg har skjedd et par ganger med D3en når jeg har kjørt på veldig grusete veier. Men da har det blitt borte igjen. Det er def ikke "rumlelyd"!! (...ellers kunne det jo vært morsomt med et feilsøkingsarkiv over lyder: rumle, brumle, knirke, knake, skrangle...osv ) Quote
grenness Posted January 31, 2013 Author Posted January 31, 2013 Grus/småstein som legger seg mellom bremseskiva og dekselet bak denne, var et problem jeg hadde flere ganger på det ene bakhjulet på min forrige bil (Ford Galaxy). Ble en helt grusomt infernalsk skrapelyd. Forsvant av og til av seg selv, men 2-3 ganger måtte jeg av med hjulet og pirke ut. Var innom Statoil Storo nå og hevet bilen og gikk over hele forakselen med høytrykk. Måtte så rett inn på jobb pga møte så jeg har ikke fått kjørt noe mer (jobber rett ved siden av Statoil), men skal ut en tur i lunsjen og sjekke om lyden fortsatt er der; da blir det en tur til Risløkka for en visuell sjekk av understellet. Det er def ikke "rumlelyd"!! Nei, her er det snakk om skrapelyd, har jeg etterhvert funnet ut. Så tittelen på denne tråden er nok litt unøyaktig. Men samtidig; rumle/skrape/brumme - er litt ørene som hører ;-) Quote
Lene&MartinD3 Posted January 31, 2013 Posted January 31, 2013 Har du fått jigget på hjulet slik "steff 1" nevnte? Og har du en med deg kan dere stikke hodet ut vinduet å prøve og lokaliser hvilke side det kan være. Og om du kjører litt og kjenner om noen av sidene er varme. Mye som tyder på hjullager. Jeg ville ikke turt å dra til fjells med et gåent hjullager. Har du mulighet til å få evnt. byttet dette hos din forhandler? Lykke til Quote
grenness Posted January 31, 2013 Author Posted January 31, 2013 Da har jeg vært hos @CaspianBlue som jekket opp bilen rund baut og røsket og dro i alle hjulene, uten at han kunne finne noe som virket kritisk. Han hørte en svak lyd når vi tok en kjøretur, men lyden ble litt skjult av lyden fra luftkompressoren som han mente gikk altfor mye og for støyende, så da har jeg endret litt fokus og tar en tur til forhandler i morgen med pri 1 å se på luftfjæring, pri 2 å se på lagre/stag/foringer (pri 3 glødeplugger, pri 4 bytte hengerfeste - listen vokser!) Takk for tilbakemeldinger til alle, og en spesiell takk til @CaspianBlue som trosset influensaen og la seg på alle fire for å undersøke bilen min :-) Quote
CaspianBlue Posted January 31, 2013 Posted January 31, 2013 Bare hyggelig å hjelpe. Vi snurret også hjul uten å kjenne noe som helst. Det dukket også opp et par suspension faults, kompressor for varm, samt at kompressoren ristet veldig mye og bråket. Mistanke til lekk belg(er) eller ventilblokka. Vil nok også byttet hjullagere rund baut dersom det er lenge siden sist (sjekk verkstedhistorikk!). Bra du har garanti! Quote
Strider Posted February 1, 2013 Posted February 1, 2013 Dersom det ikke er byttet hub'er tidligere er det modent for det med den kjørelengden uansett. Bilen skal ikke selges i en slik tilstand så det må gå på garantien. Quote
grenness Posted February 2, 2013 Author Posted February 2, 2013 Vi kom oss fint til fjells :-) Forhandleren tok i mot meg med åpne vennlige armer i går, og gikk i gang først med å skifte hengerfestet som jeg påpekte da jeg kjøpte bilen at ikke var særlig avtagbart... Så tok både en av lederne hos forhandleren, og deretter mekanikeren, en tur med bilen, og var enig i at det var en lyd der. Konklusjonen etter nærmere undersøkelser var hjullagrene framme, som de bytter i løpet av kort tid (deler må bestilles). De mente helt bestemt at det ikke var kritisk ennå så de ga meg grønt lys for å kjøre til fjells og enda lenger (og tilbake igjen!). Når det gjaldt kompressoren så sa først lederen at han nok var enig i at den gikk litt overraskende ofte og kanskje ga litt mer lyd enn vanlig, mens mekanikeren jeg pratet med senere på dagen sa han hadde sjekket etter feilmeldinger uten å finne noen, og kunne heller ikke se noen feil noe sted. Han mente også at det ikke var noe unormalt; at kompressoren hørtes såpass godt sa han ikke var uvanlig men om det var noe lekkasje noe sted så burde den gått mye mer enn den gjorde. Han sjekket også heving/senking og alle TR-programmer og alt fungerte. Han ba meg følge med fram til hjullagrene skal byttes og si i fra om jeg merker noe mer unormalt. Så her er jo spørsmålet om jeg skal falle til ro med dette, eller om jeg f. eks. skal få et annet verksted til å gjøre en grundigere sjekk? Om det er noe enten latent eller konkret som ikke er som det skal være så vil jeg jo helst at det kan bli funnet nå og ikke om et halvt år da det kan bli litt værre å reklamere, bruktbilgaranti eller ikke... Mvh Christopher Quote
CaspianBlue Posted February 2, 2013 Posted February 2, 2013 Vedr. kompressor, jeg sammenlignet litt med min D3 som jeg fikk hentet på fredag, og det er stor forskjell. Quote
Kaldevass Posted February 2, 2013 Posted February 2, 2013 Ulydd i kompressor kan tyde at brakkett er knekt etter feil løft. Quote
Fogga Posted February 2, 2013 Posted February 2, 2013 Om det er fullt av shit inni kompressor "kassen" som fryser til is kan kompressoren bråke som ett fly. Jeg hadde vel ei halv myr inni der som var frosset rundt kompressoren. Quote
grenness Posted February 2, 2013 Author Posted February 2, 2013 Er det en smal sak å fjerne plastkassen rundt kompressor for å ta en nærmere titt? Forøvrig ville jeg anta at mekanikeren tok en skikkelig sjekk selv i går, men man vet jo aldri... Quote
Recommended Posts