grenness Posted December 23, 2012 Posted December 23, 2012 Veldig basic spørsmål fra en fersk D3-eier... Jeg synes (etter å ha eid bilen i 3 dager) at den bruker litt lang tid på å bli varm. I dag tidlig, i -4 grader, startet jeg bilen, og gikk så ut og kikket under foran der jeg mener jeg ser eksosrøret fra FBH-en, og holdt hånda foran. Ingenting. Burde ikke denne ha spydd ut røyk som tegn på at den surret og gikk? Er det noen lamper eller annet inne som viser meg at den går? Andre failsafe-metoder for å sjekke FBH-en om man ikke har diagnoseverktøy? Hva skal være kriteriene for at den starter? Det var altså -4 (meldte bilen om selv) og dieseltanken er 90% full (men fredag morgen var den nesten tom, jeg fylte 80,1 liter). Bilen ble hentet fra forhandler torsdag som da nettopp hadde tatt det de kalte "storservice" (den har gått 134.000). Mvh Christopher Quote
grenness Posted December 24, 2012 Author Posted December 24, 2012 Skal forsøke å ta ut, vente, og sette inn sikring 28 i morgen tidlig og se om det hjelper. http://www.disco3.co.uk/wiki/Fuel_Burning_Heater Quote
isak Posted December 24, 2012 Posted December 24, 2012 Med bruktbilgaranti ville jeg helt klart utfordret selger ved å gjøre krav på en Webasto som virker! Gjørdetselv mekking ville ikke jeg anbefalt (under prosess med selger). Lykke til! Quote
Kjella Posted December 24, 2012 Posted December 24, 2012 Sikkert noen feilkoder som hindrer webasto å starte opp. Anbefaler først som sist å installere BAS fjernkontroll, denne sletter feilkoder samt at du kan fjernstyre varmeren. Se:http://www.praesto4x4.no/page1/page51/page48/page48.html Quote
Dag Lislerud Midtfjeld Posted December 24, 2012 Posted December 24, 2012 FBH ? Mulig jeg er trøtt og ikke tar forkortelsen i farta men min Webasto har eget panel ( om du ikke har fjernkontroll ) som du må trykke på for å starte webastoen. Den starter da uten at bil-motoren er startet. Dersom jeg starter min bil starter ikke webastoen automatisk, og dersom jeg starter bilen har jeg blitt fortalt at det er en fordel å ikke starte webastoen siden den da går på halv rulle og soter ned seg selv. Har nettopp fått bil med webasto selv og har hele tiden trodd at webastoen var et ekstra varmeapparat som gjorde bilen varm fordi det originale varmeapparatet ikke klarte det. Den gang ei - webastoen har egen sirkulasjonspumpe(antar jeg) og varmer kun vannet i motorens indre krets opp til en viss temperatur. Denne temperaturen varierer ut fra akkurat hvilket nummer i serien du fikk, dvs ingen klarer å svare hvorfor webastoen i den ene Land Roveren forvarmer godt mens den andre ikke gjøre det. Røykrøret eller eksosen til webastoen går ut fra webastoen og om trent rett ned slik at den ender opp omtrent rett ved høyre forhjul ( inne i motorrommet). Det hender jeg kan lukte / se at det kommer røyk ut derfra men ikke hver gang. Quote
Dag Lislerud Midtfjeld Posted December 24, 2012 Posted December 24, 2012 Med Webasto i en Land Rover blir man ikke svett selv på en varm sommerdag. Quote
Kaldevass Posted December 24, 2012 Posted December 24, 2012 FBH er land Rovers egen navn for webasto type varmere FBH = Fuel burning heat Jeg har lagt ut en video snut som vise webasto igang, noen ryke mye enn andre. Glen Quote
grenness Posted December 24, 2012 Author Posted December 24, 2012 Da var sikring #28 ute i en halvtime mens jeg måkte gårdsplassen. Satte den inn, startet motoren, dashboard-displayet viste -3 grader og motoren har ikke vært i gang siden i går så da mener jeg alt burde ligge til rette for at FBH-eren (et Webasto-produkt, se bilde...) skulle fyre opp. Det gjorde den ikke - jeg ventet i 5 minutter mens jeg tidvis holdt hånden foran eksosrøret ved venstre framhjul, og jeg kjente også på "eksospotta" oppe ved FBH-en og alle andre deler på/rundt den uten at det var tegn til noe varme. Synes det er litt rart at en funksjonstest av denne ikke er standard når et (riktignok tidligere) merkeverksted tar det de kaller "storservice" før overlevering til ny kunde... Så da blir det hutring de første kilometerene på fjellet i romjulen - om bare jeg har nok spenning til å starte, da (se annen tråd...). Ja, ja, det blir vel jul i kveld lell... :-) Quote
chocolademan Posted December 24, 2012 Posted December 24, 2012 Trenger ikke vente mer enn 30sekunder når man tar ut sikringen. BAS fjernkontroll er på ønskelisten din allerede , så det ordner vi når jeg er tilbake Har laert av erfaring at merkeverkstedene ikke gjø r noe testing under servicearbeid. Enig at det er rart! Quote
grenness Posted December 27, 2012 Author Posted December 27, 2012 Jeg tror problemet med Webastoen kan være relatert til defekt dynamo som i dag har blitt løst. Feilmeldinger på Webasto er slettet så da håper jeg den fyrer opp i morgen tidlig. http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=62788entry652843 Mvh Christopher Quote
Strider Posted December 29, 2012 Posted December 29, 2012 Hvordan har dette gått? Fikset dynamo også webasto/varme? Har samme symptomsamling og leter etter årsaker ... Quote
grenness Posted December 29, 2012 Author Posted December 29, 2012 Hvordan har dette gått? Fikset dynamo også webasto/varme? Har samme symptomsamling og leter etter årsaker ... Byttet dynamo hos Bilbutikk1 i Moss (på bruktbilgaranti) og de slettet også feilkoder på FBH, så nå brenner den liflig :-) Om det faktisk hadde en sammenheng med defekt dynamo vet jeg ikke, men jeg kan bare spekulere i at dynamoen ga så dårlig spenning at det trigget feilmeldinger i FBH, og etter tre feilmeldinger er det vel takk og farvel inntil feilmeldingene slettes enten på verksted/med diagnoseverktøy/automatisk med BAS-løsning. Er nå på Geilo etter en problemfri tur fra Oslo, smilte hele veien :-) Christopher Quote
Strider Posted January 1, 2013 Posted January 1, 2013 Kan godt tenke meg at varierende spenning eller sporadiske feil i lading kan gi "feil" signaler til styringsenheten for Webasto. Det er jo riktig at det er for lav spenning, forskjellen er bare at det er forbigående pga dynamo. Jeg har kjørt med Vehicle Signals-skjermen oppe (fra "skjult" meny) og sjekket spenning, både hvilespenning, under oppstart, kjøring etc. Hvilespenning på min er 11,5-12V. Under oppstart faller den til 9,5V og går så opp til 12-13V, men varierer veldig. Det er da HDC Fault kommer opp. Når jeg kjører kommer spenning opp i 14,5V, men kan plutselig falle. Under et fall fra 14 til 12V kom Park Brake Fault opp. Etter hvert som den ligger stabilt på 14,5V lurer jeg meg til en omstart i fart, raskt nok til at spenningen ikke faller. Da forsvinner alle varsellamper og -meldinger. Spenningen kan falle til 13,5V under kjøring, uten noen spesiell grunn (altså ikke bruk av varme i seter, varme i frontruter eller lignende), men dette er ikke nok til å utløse varsellamper igjen. Konklusjon: dynamo I tillegg er det som nevnt mulig feil på tempsensorer for vann og olje .... Men når dynamo kan påvirke Webasto kan den vel påvirke litt av hvert annet her også, tenker jeg? Quote
grenness Posted January 8, 2013 Author Posted January 8, 2013 Min Webasto funker nå bra (bank i bordet!) etter at dynamo ble byttet og feilkoder slettet. Men spørsmålet er om den funker /for/ bra...? Er det normalt at den starter opp etter at jeg har parkert bilen hjemme etter å ha kjørt fra jobben? Ser ikke helt vitsen, liksom..? Quote
Steff1 Posted January 8, 2013 Posted January 8, 2013 Min Webasto funker nå bra (bank i bordet!) etter at dynamo ble byttet og feilkoder slettet. Men spørsmålet er om den funker /for/ bra...? Er det normalt at den starter opp etter at jeg har parkert bilen hjemme etter å ha kjørt fra jobben? Ser ikke helt vitsen, liksom..? Normalt. Vifta som går. Avkjøling. Quote
Strider Posted January 9, 2013 Posted January 9, 2013 Og visstnok utbrenning/rensing iflg BB1, Moss. Quote
Recommended Posts