Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har sjekka litt rundt, og det viser seg at sekskantnøkler (altså fastnøkler) ikke er så lett å få tak i. Det finnes nesten bare 12-kant å få kjøpt på Biltema etc....

Noen som vet hven som selger slike nøkler, enten i sett eller løse?

Tenker da på noe som er sånn passe kvalitet, som tilsvarer f.eks. det med 10 års garanti på Biltema....

Posted

Jeg kjøpte et par stk på BT i løsvekt en gang.

Komplett ubrukelige til mine behov så de er moddet til annen bruk.

Posted

Sekskantnøkler er ikke gode å bruke når det er trangt.

Brukes ikke for å skru opp, men (som mothold) når man løsner. Når det ikke lengre kreves store krefter for å skru, så kan man sette på noe anna som er enklere å håndtere!

This is why You need it:

gallery_2_201_237640.jpg

gallery_2_201_33375.jpg

Posted

Si det...det er egentlig et empirisk spørsmål som bør avgjøres av Veritas eller TÜV tror jeg. Sjøl tror jeg på anleggsflaten, jeg tror på Land Rover, og jeg tror at det går mot jul. Men på det meste anna er jeg ikke helt sikker lengre... :P

Posted

Jeg har dårlig erfaring med sekskant kontra runde hjørner. Kraften legger seg mot hjørnene på sekskant, på runde hjørner vil momentet ligge mot midten på mutterens flatside.

Har man tilgang til varme løsner ting lettere.

Den øverste løsningen, 12-kant, er helt klart svakest uansett. Har også sett at en drevenb mekaniker får opp skruer uten uhell med dårlig verktøy. Tror derfor mye ligger i fast, stødig og erfarent bruk av nøkler.

Posted

Dette ble en flott diskusjon :-)

Men dersom man snakker om bolter uten mutteri andre enden, dvs. at enden står inn i materialet, og den sitter som faen, hva er best? 12kant er vel uansett noe dritt her.

Posted

Kortversjon:

Laftis Holder en knapp på 12-kant som er runda i hjørnene (Round corner kaller biltema det - se lenke høyere opp)

Frode: Holder tviholder i en knapp som heter 6-kant nøkler.

Det er nevnt varme, men ingen har nevnt penetrerende olje. Er det stubborne bolter, så er varme, penetrerende olje og 6 kant nøkkel (meg) eller 12-kant round corner (laftis) lurt. Gjerne også noen kakk med en dor og et femkilos universalverktøy.

Posted

Fastnøkler er vanskeligere å røyke Borkum Riff med.

Roundcorner piper og nøkler har jeg kvittet meg med....

12 kant er min favoritt.

Posted

6-kant eller 12-kant blir egentlig ingen forskjell. Det du skal unngå er nøkler som er flate. Runde hjørner som Lafterolf foretrekker er best. Anleggspunktet mellom nøkkel og hode/mutter må ikke bli helt ytterst på spissen men skal ligge noe innenfor.

Videre betyr generell godstykkelse og materialkvalitet en hel del for hvor holdbar nøkkelen er.

Om en ser på bildene Frode har lagt ut ser det ut som om det er mye større anleggsflate mellom hod og nøkkel når en bruker 6-kant. Men den midtre delen av anleggsflaten ligger parallelt med kraftens retning og har således ingen betydning.

Posted

Men det er mye lettere å runde ett boltehode/mutter med 12kant mener nå jeg.

Foretrekker 6kant til oppgaver som gjerne inneholder litt moment. Kan hende jeg tar feil alltså.....

Posted

Sekskant er bra de og har mest piper i det.

Glipper fastnøkkelen/evt.en pipe med 12 kant er jeg rask til å true nedpå en i tommer evt. en i nummeret under med dertil egnet slagverktøy.BT har jo friskt god garanti......

Men stakkars Rosetten leser vel til øyet er stort og vått om alt vi sporer av med så:

BACK TO TOPIC.

Posted

Her om dagen skulle vi skifte bremsesylinderen på en Focus, nevner ikke produsentens navn.

En 7mm fastnøkkel 12 kant herpet selvfølgelig bolthodet..... Bolten var selvfølgelig ikke helt ny, og sto godt fast... Her tror jeg det hadde vært greit med 6-kant....

Posted

Skjønner problemet.VW-boble med flere slet vi med.Da tok vi en meisel og slo av hodet på bolten,resten satt igjen i pumpa

som skulle kastes,evt. meisel på siden av festeøret ved pumpa så øret utvidet seg litt,evt.sprakk så bolten løsnet.

Posted

Sjekket litt i verktøyskapet.Jeg har en sekskant fastnøkkel i 7 mm.

Produsert av Wurth.Den har jeg hatt i maaaange år så det spørs om de fortsatt har.

Posted

Det er dårlig verktøy med feil profil på anleggsflaten som ødelegger hodene. Ikke om det er 6- eller 12-kant.

Så er det alltid smart å bruke rustløsende olje og eventuelt litt varme for å løsne. Ikke bare rå muskelintelligens...

Posted

Tore har veldig rett i det han sier.

På endel verktøy er gripeflaten på piper og nøkler så forsenket i forhold til nedre kant

på verktøyet at det bare får tak på 1/2 til 2/3 av mutteroverflaten tilgjengelig.

Jeg har da kjørt verktøyet en tur i benkesliperen så forsenkningen er vekk.

Noe vi også glemmer er at alt verktøy blir slitt med tiden.