Jump to content

Webasto reset D2.

zap

Recommended Posts

Nå er kulda kommet, og jeg oppdaget at webastien ikke fyrte selv om det er kuldegrader.

Helt død, null reaksjon. Jeg har ikke fjernkontroll, så jeg kan ikke sparke den i gang manuelt med den.

Et kjapt søk på verdens beste forum gav meg oppskriften på reset:

Reset:

1. Start bilen.

2. Mindre enn 60sek etter start ta ut sikring (Disco 2 sikring nr.9 i motorrom 30A).

3. Vent meir enn 60 sek.

4. Sett inn sikring.

Da fyrte webastoen igjen som normalt.

Fantastisk :)

Har akkurat gjort samme prosedyren selv:). Min har heller ikke startet (har ikke manuelt tidsur inne i bilen). Tror ikke jeg ventet så lenge med å sette tilbake sikringen, men merket at den startet hvertfall:)! Så nå får jeg raskere varm bil om morgenen igjen!

• 4 weeks later...

Stjeler litt den tråden her. Trenger kansje webasto reset.

Brenneren begynte å trøble i fjord høst, inn hos ekspert som ikke fikk kontakt med brenneren.

Symtomene var at den ikke startet fra tidsuret, gikk litt og så stoppet alt sammen.

Anbefalt å sette inn byttebrenner.

Etter at det ble gjort har den fungert fint som tillegsvarmer, men ikke fra tidsuret.

Har forsøkt med annet tidsur men den er helt død. Tidsuret går, men gir ikke startsignal. Heller ikke fra flammeknapp.

Noen som har en ide hvor jeg skal begynne å lete? :unsure:

Ola

Forskjellen er med og uten sirkulasjonspumpe.

Thermo Top Z uten

Thermo Top C med. Referanselitteratur

Discovery 2 tror jeg har sirkulasjonspumpe som standard. I hvertfall det på min.

Da trenger du bare et +12V signal inn på pinne 1 på multikontakten på Webastoen for å få den til å varme som parkeringsvarmer.

Signalet starter webastoen og holder den i drift til signalet igjen blir 0V(eller ikke signal +12V).

Innkorporering i viftestyringen er jeg ikke sikker på hvordan løses på Discovery 2.

Sikkert noen her inne som har forsøkt og kan svare utfyllende på det.

Se der ja, ingen sirkulasjonspumpe på TTZ. Skal gå ut og titte på min for sikkerhetsskyld. Er utrolig sugen på å få parkeringsvarmer:)! Hadde vært supert om det hadde latt seg kombinere med Thermo Call også (SMS/app)!

Edit: Det er sirkulasjonspumpe på min også. Hva skal da til for å få ettermontert f.eks Thermo Call?

Edited by Sfinx

Thermo Call?? :D

Thats It. Du må kanskje innom et autorisert Webasto verksted for å få kjøpt det, aktivert det, montert det eller noe slikt.

Men da er det rett frem.

Som sagt viftestyringen i kupeen har jeg ikke snøring på.

Vil ikke engang synse om det.

Kunne ikke få Thermo Call på denne i følge Weico.

Men de som har tidsur i sine D2, hva gjør dette tidsuret? Starter webastoen for å forvarme motor, men altså ikke sende varmluft inn i bilen?

Vet noen monteret defa osv, men hvilke Webasto deler trenger jeg for å få til dette? Må man erstatte Thermo topen med en ny varmer? Er det der begrensningene er?

Uret gir ut +12v til pinne 1 på Webastoen. Denne går så lenge +12v er tilført. Varmer da kjølevannet til motoren, men du MÅ ha sirkulasjonspumpe på Webastoen.

Kan godt kjøpe en Defa smartstart eller GSM-modul, som gir dette signalet.

Å få varmeanlegget til å gå er ofte litt mere komplisert, men ikke umulig. Men ofte trekker det uhensiktsmessig MYE strøm.

Fordelen er at du kommer til en bil som har varmluft og lettstarta motor :)

Kunne ikke få Thermo Call på denne i følge Weico.

Men de som har tidsur i sine D2, hva gjør dette tidsuret? Starter webastoen for å forvarme motor, men altså ikke sende varmluft inn i bilen?

Vet noen monteret defa osv, men hvilke Webasto deler trenger jeg for å få til dette? Må man erstatte Thermo topen med en ny varmer? Er det der begrensningene er?

Jeg kunne få termocall i min D2, men jeg valgte 100htm fjernkontroll istedenfor. Leverandøren jeg brukte heter Heatco AS, og har verksted i Bærum og på Ensjø. (monterte for 6 uker siden)

Når det gjelder styring av vifter osv. så er det en kunst.

Man må altid huske på når man forlater bilen om vinteren å slå av alt som har med klimaautomatikk å gjøre dvs skru av "auto" og sette på manuell "defroster" og varmen på det høyeste, og vente til alle luker åpner seg osv.

Da skal det bli varmt og godt i hele bilen, ikke bare motoren.

Jeg må restarte webastoen idag, da den ikke har fungert de siste to dagene (minus 17-18 grader i oslo) selvom jeg har trykket på fjernkontrollen. Håper fixen øverst er det som skal til!

Edited by Kjart

Hei,

Jeg ser jeg skrev feil i innlegget over, det var Heatco jeg kontaktet som nevnte at det ikke var mulig på min bil...?

Men forstår jeg det korrekt, så må du altså slå av klima-anlegget om vinteren for å få varmluft inn i kupéen fra Webasto?

Men vi har jo makan bil! Jeg har en en 2003 model TD5 HSE, men jeg vet ikke om min er PP hva betyr det?

Ja, du skrur av selve klimaautomatikken, dvs "auto" knappen må av, dette gjøres ved å trykke på frontrute ikonet, det kan også være lurt å ha vifta på fullt. Dette åpner alle spjeld rundt om.

Hvis automatikken står på 20 grader, struper den for den innkommende varmen såpass at det kommer lite varme ut i kupeen!

Det var ihvertfall slik jeg forsto det fra heatco!

Jeg valgte 100HTM fjernkontroll da iphone appen eller Thermo call ga meg ingen indikasjon på temperaturen inne i bilen, og dette trengte jeg pga hundene venter ofte i bilen under vintertrening. Ulempen med denne fjernkontrollen er at den er relativt stor og du har med deg mobilen uansett.

Ja vi har samme bil. Rart. Jeg får høre med dem igjen. Hvor mye måtte du betale for å få denne funksjonen? Du hadde kanskje manuelt tidsur fra før? Det har ikke jeg på min. Fint å se gradene inne i bilen, jeg har også hunder med meg ofte:).

Ja vi har samme bil. Rart. Jeg får høre med dem igjen. Hvor mye måtte du betale for å få denne funksjonen? Du hadde kanskje manuelt tidsur fra før? Det har ikke jeg på min. Fint å se gradene inne i bilen, jeg har også hunder med meg ofte:).

Jeg hadde installert timer ifjor til ca. 10 lapper, og installerte fjernkontrollen for ca. 6000 for fire uker siden. Mye av denne installasjonen kan gjøres selv, og det finnes også gode GSM alternativer som funker bra (ikke webasto).

Jeg ville ha en profesjonelt montert varmer uten problemer og med garantier!

Webasto min sliter litt nå, og jeg har en dialog med heatco.

Jeg ser også at Termo Call kom med en oppdatering 12. novemeber i år eller noe med temperatur varsling opp og ned samt temperatur avlesning og ukestimer. Svært interessant.