vha Posted October 24, 2012 Posted October 24, 2012 Siden jeg ikke har helt oversikten enda og egentlig dro ned for å hente seriebil, egetlig ganske mye i ulike varianter om jeg tenker etter Men nå står den på plena utfor stuevinduet (da "noen" (som i sønn til nabo) har parkert en 240 på min plass), skal på biltema for å kjøpe glykol og så google litt, evnt pakke ut etter turen. Strekke på beina pause på Dovre, var litt glatt viste det seg og, men hva forventes etter knapt 1 dags kjøring, alt skal læres Mulig bilen er gammel forumkjenning for alt det jeg vet, er egentlig grei i formen, dvs litt mindre rust enn normert standard har jeg blitt fortalt, ikke noe el feil, stort sett greie foringer men antagelig lekk topp pakning på høyre side (som i venstre sett forfra) Var liksom ikke noe futt i varmeapparatet, men da jeg bare har kjørt serie II og III streifa det meg lite. Var innom til Lafterolf og fikk noe tips og etter fylling av veske ble alt så meget bedre. Men : det holder ca 10 mil, stoppa hver tiende mil og ga ca 6 liter veske, ikke bra. Men som det heter, deler i posten og alt kan ordnes? Finnes det en bok i den der "for dummies" serien som omhandler RRC?, i såfall hadde det vært fint Mo i rana : Send meg pm og jeg sitter på kaffe hvis noen vil være konsulent på hva jeg har i plena. Dette hadde vært et enda bedre bilde om det var skodde på bildet og ikke hvit eksos fra bilen . . . Quote
vha Posted October 24, 2012 Author Posted October 24, 2012 Fint/skummelt med biltema like nede i svingen, 7 liter ca 35-40% glykol fyllt på og bilen fikk gått på tomgang i ca 5 min. I det minste er det nå noe kjøleveske i systemet og ikke bare vann, men må nok etterfylle til korrekt mengde veske når jeg finner ut hva det skal være. 3.5 L V8 rommer vel mer en 7 liter? Ikke det værste en kan se ut av stuevinduet Quote
robertsoevik Posted October 24, 2012 Posted October 24, 2012 (edited) edit: Grattis med bilen. Var litt rask der med svar på volumet; så for meg motorolje :-) Edited October 24, 2012 by robertsoevik Quote
davidbirger Posted October 24, 2012 Posted October 24, 2012 (edited) den tar vel omtrent 6 liter kjølevæske mener jeg å huske. MEN, jeg ville nå ha stilt meg spørsmålstegn til hvor vannet tar veien, og kjapt eliminert bort evnt slanger som mister vann. Jeg tror nok at du har et forestående toppakningsbytte foran deg etter fargen på eksosen å dømme. Da baller det fort på seg ettersom man da bør sjekke om toppen er plan, sprekk i blokka eller andre steder. Men du kan jo begynne med å få lufte kjølesystemet, for da vil du raskt avdekke om det er sprekk i blokka/defekt toppakning. Du fyller opp systemet med væske, stiller deg slik med bilen at nesa stikker i været og lar bilen gå god og varm. Når den er varm vrir du forsiktig av ekspansjonstank lokket, og om det da står vann med trykk ut herfra eller bobler nedi der, er det garantert toppakninger/sprekk i blokk! NB! skoldingsfare om man ikke tar forholdsregler med hansker og tepper/håndduker. Edited October 24, 2012 by davidbirger Quote
lafterolf Posted October 24, 2012 Posted October 24, 2012 Det finnes ikke tvil i havet. Her er det trykk i systemet. Siden oljelampa lyser på tomgang, og den er ikke svak, så tror jeg en donormotor er eneste alternativ. Dårlig trekkraft også. Quote
gautes Posted October 24, 2012 Posted October 24, 2012 En åtter med en sylinder på svømmekurs drar dårlig. Sjekk oljetrykket med manometer først. Men toppakning/blokksprekk er nesten garantert riktig diagnose. Quote
vha Posted October 24, 2012 Author Posted October 24, 2012 Etter å ha fyllt på glykol lot jeg bilen gå på tomgang i ca 5 min, så ut som det pipla svakt på høyre side (sett framme fra), tidl eier før uffern har bytta pakning og hvis det ikke var brukbart gjort så er det vel så enkelt? Ut fra det jeg har forstått skal det mer til at det blir sprekker i blokk enn i topp, altså enkleste først. Ny topppakining og mens det er åpent se på topp? Olje var fin i fargen sist jeg sjekka og det burde vel fortelle noe? Quote
gautes Posted October 24, 2012 Posted October 24, 2012 Sprekker i blokk er mest vanlig på motorer fra 3,9 og opp,er min erfaring. Med lavt oljetrykk i tillegg på motoren er det det første jeg ville sjekket opp. Toppjobb er peanuts,oljetrykk er verre og dyrere. Quote
davidbirger Posted October 24, 2012 Posted October 24, 2012 (edited) grå guffe/grøt under oljepåfyllingslokket vil vel sikkert avsløre dette, men om det nettopp har skjedd, vil det sikkert ikke ha bygd seg opp veldig mye! et vanlig sted der det oppstår lekkasje er i vannslangen som går inn under plenumet i forkant av motor. Vannet vil da renne bakover under toppene og man vil tro lekkasjen kommer bakfra. Dette i beste fall altså :-) Edited October 24, 2012 by davidbirger Quote
jermundpr Posted October 24, 2012 Posted October 24, 2012 grå guffe/grøt under oljepåfyllingslokket vil vel sikkert avsløre dette, men om det nettopp har skjedd, vil det sikkert ikke ha bygd seg opp veldig mye! et vanlig sted der det oppstår lekkasje er i vannslangen som går inn under plenumet i forkant av motor. Vannet vil da renne bakover under toppene og man vil tro lekkasjen kommer bakfra. Dette i beste fall altså :-) Guffe i topplokket er ikke en god metode for å sette diagnose for motoren syns jeg. Alle bensinmotoren jeg har hatt/ og har får litt guffe i påfyllingslokkene, og ingen av dem har gåen toppakning Husk på at lokket er kaldere enn resten av motoren, og sitter stort sett høyest på motoren, så kondensen blir samlet der Quote
CaspianBlue Posted October 24, 2012 Posted October 24, 2012 Mengde jobb for å rive av topper i bilen vs ta ut motoren er ikke så stor. Hvis du har dårlig oljetrykk og stor vannlekkasje internt, ville jeg nok begynt å se etter en ny blokk/topper eller motor. Jeg bygde opp nybrukt motor på noen kvelder (den som står i Brummert), med alt av lagerskåler/stempelringer og pakninger, og selvgjort er velgjort Quote
vha Posted October 24, 2012 Author Posted October 24, 2012 Takk for tips og innspill, jobber med å få bilen vurdert/sett på av noen som kan mer bil enn meg, vil tro å få bilen på bukk eller i varm garasje + nok lys er tingen. Topp, pakinger, service kit og manualer er greit å skaffe, endel er på vei i posten allerede. Slanger skal være nye, men nytt kan være så mangt, og da det er en tredjepart inne i bildet (som i han som hadde bilen før han jeg kjøpe av) så er det litt å nøste opp i. Endel er gjort, men hva, og ikke minst hvor bra er det gjort. Var noe med antall kokker og mengden mat Quote
Ronny Jacobsen Posted October 24, 2012 Posted October 24, 2012 Gratulerer med prosjekt! Litt om bytte av toppakninger her: http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=12502&st=350#entry493612 Quote
radovan Posted October 25, 2012 Posted October 25, 2012 Viss du er av den steintøffe typen kan du fylle på ein boks eller to med Bar's Leaks. Mange er livredde for slikt tettestoff, men viss du er heldig fungerer det godt på din motor, du kjøper deg tid og du får ein god indikasjon på korleis resten av motoren er når lekkasjen ikkje kludrar til forbrenninga. Sjølv har eg brukt det med godt hell på fleire motorar, sjølv om det av og til må gjentakast etter eit år. Quote
RR-CLASSIC Posted October 26, 2012 Posted October 26, 2012 Grattis med grombilen, bra med tilvekst av RR fortiden. Vi har fått igang broderns diesel utgave, men han skulle vente med å regge den til nyttår.(kjipingen] Quote
vha Posted October 26, 2012 Author Posted October 26, 2012 Takker! (Takker til dere alle altså) Holder på å sjekke litt forsikring, de vil ha seg godt betalt, ellers er deler på vei i posten + skal sondere markedet for lurium på mandag. Fortsatt ikke helt sikker, men hadde jo vært gøy som midlertidig fix av bil. Hvor mye engelsk bil er det på mo her på forumet? Quote
RR-CLASSIC Posted October 26, 2012 Posted October 26, 2012 Hvor mye engelsk bil er det på mo her på forumet? Ganske mange, skulle kanskje hatt en opptelling og et kaffemøte snart . Quote
CaspianBlue Posted October 27, 2012 Posted October 27, 2012 Forsikring: sjekk volvia for LR-forsikring. Det første året er ihvertfall billig Quote
uffern Posted October 27, 2012 Posted October 27, 2012 (edited) Hva mener du med dyrt?jeg betalte 1r608 kr for delkasko og 12000 i kjørelengde.dnb forsikring.:-)samme bilen. Edited October 27, 2012 by uffern Quote
vha Posted October 27, 2012 Author Posted October 27, 2012 Forsikring har nok endel med bonus å gjøre, pr nå kun 40% selv om Nordlandsbanken (via DNB) ville gi meg 50%. Sånn går det når en bare har hatt bil i eget navn i ca 2 år Quote
vha Posted October 31, 2012 Author Posted October 31, 2012 Forsikring i boks, lurium på flaske prøvd ut (til bilen altså, kun te til meg) var ute på en liten trilletur og det gikk nå fremover . . . Men tett er det ikke, bilen dugger så den helt store futten var ikke tilstede fra varmeapparatet sin side. Venter på deler i posten, plan om å få leid noe garasje for rustknoting er og på tapetet, men først toppaking. Tror det er greit å få sett over bilen så jeg vet hva som må hvor, rust er handterbart og moderat i forhold til mye annet jeg har sett her på forum. Litt på tailgate, noe inni ved bakdører, noe på kanaler og endel under matta fremme på førersiden, muligens noe kjeks under panser . . En ting om gangen var det noen som sa en gang i tiden , pakning først Quote
Recommended Posts