Jump to content

Trykkløs AC på p38, er feilsøking med trykkluft lurt?


SveinHa

Recommended Posts

På min nyinnkjøpte 1998 p38a 2.5 DSE er AC systemet trykkløst, serviceventilene slipper ikke ut noe som helst når jeg presser på ventilen. Høyst sannsynlig er der jo da en lekkasje og det er da litt dumt å fylle kjølevæske når den da høyst sannsynlig vil forsvinne igjen mer eller mindre raskt. Hva med å fylle systemet med trykkluft for så å lete etter lekkasjer med øret eller zalovann? Så vidt jeg vet vil jo systemet tåle 6-7 bar med glans men kan luft og den beskjedne fuktigheten den inneholder gjøre skade?

 

Ser også ut som om kompressorer sviver uansett om AC er deaktivert (knappen på dashen) eller ikke. Skal en se at endeflaten på reimskiven stopper på disse her også (magnetclutch)?

Link to comment
Share on other sites

Antar det er magnetclutch på kompressor, den slutter å slå inn når trykket blir for lavt.

 

På A/C-verksted kan de feilsøke etter lekkasjer. Det er ikke umulig at dette er resultat av normal lekkasje, og ikke har noen spesifikke lekkasjer; har anlegget stått uten gass lenge, så vil imidlertid o-ringer tørke ut, og lekkasje (gjen)oppstå når det fylles.

 

Viss det ble brukt sporingsvæske, vil du finne fargesøl der som feilen ligger. Let etter det først (og husk å be om det når du endelig etterfyller A/C-gørra - det sparer deg for det du nå er i ferd med).

 

sml_gallery_2_201_1064890.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nitrogen brukes når du trykktester AC anlegget, er det de bruker på ett verksted. Trykkluft går nok det og, da anlegget blir vakumert før fylling av ny kjølegass. Vannet koker da ut sammen med resten.

 

Ellers så har Frode her gode tips :)

Link to comment
Share on other sites

Som Frode sier så fri spinner AC compressor reim skiven når trykket i anlegget er under 50% av funksjonstrykk.

Det gjør ingenting.

Jeg tok nettopp en AC service på mitt og fikk konstatert ett stort hull i AC condensern( = radiator lignende delen foran )

Der sier de at de kan fylle på gass, med sporings middel og tette middel som tetter små lekkasjer. Planen min var å gjøre nettopp det, men etter ett testprogram på AC servicen sier maskinen at lekkasje er funnet, og da er den stor.

Så i mitt tilfelle var det ingen vits å gjøre noe annet enn å tømme enlegget slik at jeg kan utbedre feilen( dvs bytte AC condenser og filteret )

Nå blir det jo snart kaldt, så det står litt på vent hos meg.

Anbefaler deg å gjøre ditt ærend hos ett AC service verksted. Har du liten eller ingen lekkasje, så fixer de det på stedet. Ville vært litt forsiktig med andre fremgangsmåter, for du ønsker ikke å skade ac registeret inne i bilen - det er adskillig større jobb å bytte.

 

Mvh Brage

Link to comment
Share on other sites

Har jo en masse 78% nitrogen på kompressoren min da :P

 

Har utstyret som trengs (manifold/manometer/vakuumpumpe) på jobb så når jeg finner lekkasjen tenker jeg å shoppe noen bokser R134 på ebay. Eneste som mangler er overganger som passer på RRen (hurtigkoblinger eller nipler med utvendige gjenger).

 

Blåste i litt trykk i dag. Siden manometerslangene ikke passet på bilen vet jeg ikke hvor mye men da kan jeg i alle fall se om der er trykk om noen dager/uker. Benyttet samtidig anledningen til å spraye zalovann på samtlige slanger/koblinger jeg kom til og kondenseren (nede i grillen) men så ikke en eneste såpeboble. Noen rør og kondenseren var våte av olje men det kan jo komme fra andre steder enn AC anlegget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...