Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

6.2.6. Andre seter
Flerbruksbiler (biler med seter på hurtigkobling for rask ut-/innmontering) skal kontrolleres
slik de fremstår ved kontrollen. Det skal ikke ilegges mangelmerknad for seter med
hurtigkobling som ikke er montert på kontrolltidspunktet, man kontrollerer de setene og
bilbeltene som er i bilen på kontrolltidspunktet. Dersom bilbeltene og/eller beltelåsene er
integrerte i setene som er utmontert, får man heller ikke kontrollert disse. Dersom bilbeltene
og/eller beltelåsene er fastmontert i selve kjøretøyet, skal disse kontrolleres selv om setene
ikke er innmontert. Forutsetningen for denne praksisen er at kjøretøyet fremstår som et
flerbrukskjøretøy med hurtigkoblinger for seter mv. og at festene for de utmonterte setene i
kjøretøyet er intakte.
Dersom man avdekker at festepunktene for slike seter er fjernet og/eller at det er montert
innretninger i kjøretøyet som blokkerer festepunktene, anses dette som en permanent
reduksjon av antall sitteplasser. Kjøretøyet skal da anses som ombygd og det skal ilegges
mangelmerknad på kontrollpunkt 10.1.

 

 

Har setene skruer, så skal de være på plass ved eukontroll. Har setene hurtigfester kan de være i garasjen.

Edited by KennethA
Posted

min niseter-registrerte 110 har ni seter et par dager annethvert år..god anledning til å støvsuge litt baki der hvor det til daglig står et slags oppbevaringsskap/turkjøkken...

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
Posted

EU-kontroll i dag. 0-feil, flott for en snart 19år gammel Defender 130 DCPU :)

Men når jeg ser på km tallet fra forrige kontroll, så har jeg brukt den alt for lidt de siste 2 år.

For 4år siden var den vår eneste bil og daily driver fra vi kjøpte den i 2010.

  • 4 weeks later...
Posted

Fixet Webasto på Defenderen sist helg. Hadde mannet meg opp til en lengre arbeidsøkt, og dro til verkstedet på jobb.

Problemet så ut til å være at dieselpumpen ikke virket, for selve Webastoen prøvde å fyre i gang som normalt.

 

Etter litt feilsøking kom jeg raskt fram til at pluggen i Webastoen ikke var satt ordentlig inn! Det er en slik vanntett plugg med gummipakning. Kan være litt trått å få den på plass. Smurte med litt grease, og pluggen smatt rett på plass.

 

Samme type feil som for et år siden når jeg hentet Defenderern i Finnmark og fikk stopp midt i huttaheita i Sverige. Da var det pluggen til dynamoen som ikke var satt ordentlig inn.

 

Nå virker Webastoen ihvertfall slik den skal, og Defenderen blir relativt varm inni nå!

 

 

Posted

Da ble det ny ekspansjonstank på min Disco 4, og med det heller ingen feilmelding om lavt kjølevæskenivå.

 

Veldig grei jobb, men selvfølgelig knakk festet til spylervæskehalsen, på den nye ekspansjonstanken.. min strips løser det meste.

 

 

IMG_1302.jpeg

IMG_1305.jpeg

IMG_1307.jpeg

IMG_1309.jpeg

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Posted

Bitt i det sure eplet og levert reduksjonskasse til overhaling hos andre.

Men når tidskontoen er tommere enn lommeboka blir det løsningen.

Posted
On 2/25/2025 at 9:31 PM, Siggen said:

Da ble det ny ekspansjonstank på min Disco 4, og med det heller ingen feilmelding om lavt kjølevæskenivå.

 

Veldig grei jobb, men selvfølgelig knakk festet til spylervæskehalsen, på den nye ekspansjonstanken.. min strips løser det meste.

 

 

IMG_1302.jpeg

IMG_1305.jpeg

IMG_1307.jpeg

IMG_1309.jpeg

Den jobben skulle eg tatt også. Hatt alarm i 2 år.... 

Kjøpt ny tank m servo fra uk? 

 

Bst nye sensor, men seff feil.... 

  • 2 weeks later...
Posted

Hev over tank fra delebilen, håper den fungerer en stund 🫠

20250412_185624.jpg

  • 3 weeks later...
Posted

Påbegynt restaurering av takgrind til Disco3 som har lidd av dårlig pulverlakk…

 

IMG_0947.jpeg

Posted

Nappet ut reduksjonskassa på Finni2 og planlegger skruer,klips og andre løsninger ved montering av nyoverhalt kasse fra Germania Performance. Rett og slett satt bort pga mangel på tid og overskudd.

Den gamle rundet hårde 250 000 km før den begynte å sjekke ut pensjonsbetingelser.

Posted (edited)
9 hours ago, gautes said:

Nappet ut reduksjonskassa på Finni2 og planlegger skruer,klips og andre løsninger ved montering av nyoverhalt kasse fra Germania Performance. Rett og slett satt bort pga mangel på tid og overskudd.

Den gamle rundet hårde 250 000 km før den begynte å sjekke ut pensjonsbetingelser.


Hva kostet overhaling hvis du vil opplyse om det?

 

Edited by Dan-Ove
  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Tiiimesvis med vasking og gnikking.

Fin langt fra, men langtfra fin😆

 

Begynner å bli mye klarlakkslipp som må gjøres noe med.

 

20250518_133730.jpg

 

20250518_144756.jpg

 

20250518_162736.jpg

Edited by KennethA
  • 2 weeks later...
Posted

Ikke gjort noe fornuftig med egne biler , men ‘’måtte’’ teste om det er håp for lakken på Jørn sin Disco…

IMG_3715.jpeg

IMG_3716.jpeg

Posted

Begynt å bytte simring og belg på Serie I'en. Etter lekkasje på andre siden så ble den bytte for en måned siden. Pokalen som satt der hadde noen sår jeg ikke likte helt, men så fant vi en bedre pokal på delelageret 🙂 

Når denne siden er ferdig så blir det oljeskift, filter og ventiljustering så tror jeg den er klar for en tur til Rognan i Juli. 

 

2025-06-01 15.01.15.jpg

 

Disse sårene har ikke forårsaket lekkasje på de 30 årene jeg har kjørt med bilen, men når den var av og vi fant en som var bedre så ble denne byttet ut. 

 

2025-06-01 15.46.00.jpg

 

Det er ganske lealaust i denne tilstanden, men det blir bedre 🙂 

 

Posted

Imponert over at det holdt tett,ja. 

Det var olje på?;)

Posted
On 5/3/2025 at 12:06 PM, Stig said:

Påbegynt restaurering av takgrind til Disco3 som har lidd av dårlig pulverlakk…

 

IMG_0947.jpeg

Fikk min blåst og 2 komponent grunning og sort lakkert.... Holdt seg bra siden... 

Posted

Laget HD-rollo i treverk til bakkassa. 

Fikset det utvendige dørhåndtakets overføring til låsekassa.

Sauset inn begge sidedørene bak innvendig med Lanolin.

Posted

Winchet løs fastkjørt gaffeltruck i går.

Vill jubel fra konfirmanten.....

 

Begynte dagen i dag med å undervise i rep av tankmåler og tempmåler på S2a.

Ditto med dørstopperstag som ikke passet og trengte litt bøying.

Klødd meg litt i hodet over fusking ved pådrag.

Eier bestiller nye tenningsdeler og ny opplæringstime. :P

Solgt og lastet opp Sebraen,en 109 stw 1960 og snufset litt.

Alltid trist å selge noen, men livet er nå engang slik.

Litt MC-mekk og veiledning ble det og tid til. 

Til slutt testfestet og koblet opp høyttaler til CBn i min bil før det fikk holde for i dag.

Får se om jeg får puslet litt mer før Forumtreff og 50 jahre i Tyskland.

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...