Jump to content

Recommended Posts

Posted

Mener å ha sett en tråd om dette tidligere, men finner den dessverre ikke igjen.

Har gjort det kunststykket å lese vognkortet på bilen min litt dårlig og har endt opp med en totalvekt på 3520 kg, altså 20 kg mer enn jeg har lov til å dra uten E. Resten av vektene er ok.

Er det noen som veit om det er mulig å få endret tillatt totalvekt på vogna (eller bilen for den saks skyld). Skulle altså vært usle 20 kg ned.

E i førerkortet er ikke så veldig aktuelt da vi er flere i hustanden som skal dra vogna og ny bil igjen er vel heller ikke aktuelt.

Er det mulig å senke vekta? Hvordan gjøres dette rent praktisk? Pris?

Posted

Hmmm... Jeg fikk skrevet ned tillatt totalvekt på en tilhenger en gang. Det var ikke noe problem. Vet ikke om det er annerledes på campingvogner. Det ble gjort på trafikkstasjonen.

Posted

Dette skal nok være mulig ja, er snakk om papirarbeid, og en kjapp sjekk, på nærmeste trafikkstasjon :)

Posted

Jeg vet iallefall at det går an å få veid ned hestehenger. Men er årsaken til det at vekta som er oppgitt i vognkortet er høyere enn hengerens faktiske vekt eller får en satt ned tillatt totalvekt, mon tro?

Posted

Man får satt ned tillatt totalvekt. Jeg fikk skrevet ned en skaphenger for at den skulle bli lovlig å dra etter en litt tung bil. Det var ikke mye last man kunne ha i den etterpå... (lovlig)

Posted

Ned er vel sjelden et problem, men tilbake (opp til det orginale) er desto verre etterpå.

Posted

Det skulle ikke være værre enn å få opp hengervekten på en LR til 3500kg. Klart det kreves et papir, men det er normalt ikke noe problem. Kanskje til og med det gamle vognkortet kan brukes...

Posted

Høres jo lovende ut. Har sendt mail til vegvesenet og forhørt meg litt meg litt, men som vanlig går det jo kjappere å få svar her på forumet.

Posted

...så lett er det da tydeligvis ikke. Ikke fått svar på mailen, men utolmidig som jeg er fikk jeg ialfall et svar når jeg prøvde å ringe.

De sier at så lenge vogna er registrert blir det et problem. Må vissnok gjøres en teknisk endring på vogna. Type bytte støtdemperere eller liknende. Vekta må også godkjennes fra importøren...

Er det slik dere andre har fått det godkjent også?

Posted

Stikk en tur ned på trafikkstasjonen og snakk med Kvikstad. Eventuelt ta en telefon til Drammen og spør etter Drolshammer eller ena v de andre i hallen som driver med godkjenning. Legg fram saken for de så tipper jeg du får svar. Grattis med vogn forresten. Er bare å få byttet ut S¤¤ben nå og få skikkelig trekkbil ;)

Posted
Vekta må også godkjennes fra importøren...

Er det slik dere andre har fått det godkjent også?

Det er riktig vei å gå frem. Det er importøren som har detaljekunskaper, og ikke tilsynet...

Posted
Stikk en tur ned på trafikkstasjonen og snakk med Kvikstad. Eventuelt ta en telefon til Drammen og spør etter Drolshammer eller ena v de andre i hallen som driver med godkjenning. Legg fram saken for de så tipper jeg du får svar. Grattis med vogn forresten. Er bare å få byttet ut S¤¤ben nå og få skikkelig trekkbil ;)

Et godt forslag..!

Ting er som oftest lettere å få til ansikt til ansikt enn over telefon og mail...

En så ubetydelig nedklassing som 20kg forstår de fleste at ikke krever spessielt høy teknisk kompetanse for å godkjenne!

Det har ingen sikkerhetsmessig betydning, og gir ingen risiko for konstruksjonsmessig overbelastning.

Men skal de på død og liv være vanskelige så krever de utalelse og teknisk endring.

"Teknisk endring" i denne sammenhengen kan for eksempel være å montere en bolt i et ledig hull i ramma som ikke holder noe som helst... øker egenvektan med 50gram og betyr ingen verdens ting i virkeligheten annet enn å tjene som "endring" for å tilfredstille papirmølla... (gjøres ofte på lastebiler som nedklasses til under 7500kg)

Posted

Ordner seg nok på ene eller andre måten.

Blir nok ikke noe LR produkt som trekkvogn enda Bjørn-Ole for da snakker vi ikke om 20kg for tungt, men nærmerer ett tonn.

Men når sant skal sies er jeg glad jeg brukte Disco 3 til å dra vogna oppover fra Skien på lørdag. Hadde ikke gått med Saaben...

Posted (edited)

Sitter og myser på denne, syns den er utrolig morsom.

...og oppdager at iht eget førerkort er dens totalvekt femti kilo for tung. Så da tenkte jeg med en gang på tråden her, og nu vet jeg veien, lyset og livet i tilfelle jeg vinner penga fra Hamar i kveld :rolleyes:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=15082050

...skjønt, vinner jeg kjøper jeg den med tillatt totalvekt på 1.200 kg og utvider førerkortet mitt istedet B)

Artig treffvogn, i praksis å anse som en ferdig oppslått combicamp (må være ekstra kjekt i regnvær).

Bare en halv off topic her.

mvh,

Yngve S

EDIT - vektsurr

Edited by Rudeboy
Posted

Vi så faktisk litt på den vogna der, men blei hakket for liten. Annet tips til liknende vogn er Adria Action.

Siste nytt i saken min er at det dessverr ikke fantes noen annen typegodkjenning med lavere vekt enn den som allerde er på vogna mi (mange vogner er godkjent med flere vekter). Isteden prøver vi å få et papir fra danmark hvor teknisk sjef sitter som sier at vogna fint tåler laver evekt. Venter å ser opp det er mulig før turen legegs til biltilsynet.

Posted

Minner om at alle som vil dra noe tyngre enn 700 kilo bør sørge for å ha en E på lappen sin. Da gjelder nemlig andre regler mht hengervekt enn for de stakkarene som ikke har noen E. Likhet for loven gjelder ikke i bil og henger-verdenen. Er det ikke sykt?

Posted

Du skriver 700 kg, men førerkort B begrenser seg vel til maksimal hengervekt på 750 kg ?

De femti er hva jeg "mangler" mht vogna fra Tabbert sine kilo siden den er 800 kg B)

Når det er sagt er det ikke store saken å skaffe seg E til B :

sjekka detta opp i fjor. Du må ha to obligatoriske kjøretimer med den hengeren du skal kjøre opp med. Så kommer det et last- og stroppekurs, sikkerhetskurs kaller de det.

Deretter kommer oppkjøringa samt utstedelse av nytt førerkort og da skal du for under NOK 4.000,- ha fått både utvida førerkort OG fått igjen tre hundre coroñas de Noruega B)

Altså ingen grunn til å ikke ta lappen for henger.

-Sitter og funderer på det når jeg ligger på motorveien, og ser tomsingene kjøre med sine hengere i 100 - hvor mange av dem har BE, ettersom de ikke kan fartsgrensa for henger ? Den blir jo aldri mer enn 80 km/t uansett hva verken kø eller tillatt hastighet på veien tilsier :huh:

mvh,

Yngve S

burde "vi" sette igang et lite hengerkurs med ei kjøreskola i Oslo i våres ? Forumtilbud med respektive rabatt ?

Posted

Førerkort klasse B gjelder for tilhenger inntil 750 kg.tillatt totalvekt , eller mer, dersom summen av tilatte totalvekter ikke overstiger 3500 kg.,og tilhengerens tilatte totalvekt ikke overstiger bilens egenvekt. (Hvis noen her er usikre på hva som gjelder.)

Posted

750 kg er riktig. Du trenger ikke å ha kjøretimer med samme henger som du skal kjøre opp med. Anbefaler ikke å leie bil og henger av kjøreskolen til oppkjøring; her skulle de ha 800 kroner for det. Vi lånte oss en henger med lemmer, lastet den med sandsekker som vi sikret med paller (husker ikke helt krav til tyngde, men det finner en på nett) og lånte ekstraspeil til bilen. Det er krav om at bilen har minst 5 seter og at sensor ser instrumentene fra passasjerplass - og selvsagt at den kan trekke hengeren. Hengeren må dekke for utsikten gjennom bakruta. Enkelte biltilsyn prøver seg med at det ikke er lov å bruke bil uten ekstra pedalsett, men da er det bare å vise til regelverket. Det kommer nok av at enkelte sensorer er pyste når de "mister kontroll" over bilen.

Lastekurset var forøvrig både interessant og nyttig.

Så nå kjører jeg hestehenger lovlig.

Posted

-Siden jeg fra før av "tok av" med manglende lottopremier og hengere, så tok jeg turen til et uforståelig språk - tysk.

Her fant jeg T@B på boggie-aksling :

http://www.tabme.de/de/modelle/tb-xl/

Syns så tydelig jeg så en "femtitallsinnredning" der, steike konemor hadde likt det i vogn, ja.

Men jeg trur jeggu jeg skal nøye meg med BE i år. Får innta en moderat holdning og si det blir i år, og ittno mere.

mvh,

Yngve S

liker retro, eg au.

• 14 years later...
Posted

Noen som har klasset opp vogn? 

Sitter å ser på en skaphenger med nyttelast rundt 1300 kg... Total vekt ca 1900 kg... 

Men ser den har 5 bolts felger, i min enkle verden betyr det akslinger som tåler høyere vekt enn vogn kortet sier.. 

De fleste hengere eg ser m 4 bolts felger /akslinger opererer med tot vekt 1900kg... 

Så ville trodde nevnte skaphenger burde hatt tot vekt på rundt 2500 kg.... 

Om den er ned klasset, er vel det mulig å finne ut? 

Litt sånn mann lurer på i ledige stunder.... 

Screenshot_20231202_170136.jpg

Screenshot_20231202_171406_Chrome.jpg

Når man Googler henger typen. 

Er det oppgitt høyere nyttelast og tot vekt.... 

AN 7278 AGADOS VZ 31 B2 CARGO

Posted

Har vært borti lignende tilfelle. Akslingen har et skilt med vektgrense. Om akslingene har riktig vektbegrensning trenger du dokumentasjon fra produsent på at hengeren kan oppgraderes med høyere totalvekt før Vegvesenet skal gjøre sin jobb.

Posted

Og draget har skilt med for kva maks vekt det er laga. Ser du på nettsidene til Tysse så ser det ut til at totalvektvariantane er skreddersydd til lover og regler. Delekatalog, eventuelt innspeksjon av fleire tilhengarar kan bekrefte eller avkrefte.