Ronny Jacobsen Posted October 11, 2008 Posted October 11, 2008 Vel, som noen av dere sikkert har lest i en annen en annen tråd på forumet har jeg altså hentet meg en av de riktig tidlige Range Roverne i Norge. Bilen er produsert i 1971. Forløpig noe uklarheter rundt førstegangsreg. ettersom det står 07.06.1972 i vognkortet, men jeg har to service-hefter og det første har stempler tilbake til 18.12.1971. Min teori er at den har gått som demobil de første 6-7 månedene. Navnet er Rosamond......... Eller som vi kaller henne på norsk: Tornerose. Slik sto den altså når jeg så den for første gangen, på et jorde i Askim: Nå er den kommet "hjem", og her poserer den sammen med min 89-modell: Bilen har stått på et jorde i 8-10 år, og bærer så absolutt preg av det, i form av rust. MASSE RUST! Jeg skal gjøre et forsøk på å sette henne tilbake i en brukbar stand igjen, noe som sikkert vil bli en lang og krevende prosess. Håper bare jeg klarer å fullføre! Quote
Børre Michelsen Posted October 11, 2008 Posted October 11, 2008 Blir spenndende dette. Gartulerer med det nytt barn Ronny Quote
Ronny Jacobsen Posted October 11, 2008 Author Posted October 11, 2008 Her et par scans av service-heftene som jeg fant i bilen. Her er det første stempelet datert 18.12.71. Og her er et fra juni 73. Da hadde bilen gått 26700 km allt. Eieren må ha hatt tid til svært lite annet enn å kjøre Range Rover. Sjekk datoene for 66.000 og 80.000-servicene! (Bilen har ikke vært Taxi, men firmabil i et foto-firma.) Her er noe annet jeg fant i bilen : Quote
Dappe Posted October 11, 2008 Posted October 11, 2008 Gratulerer Ronny. Blir moro å følge prosjektet. Quote
Vidar S Posted October 11, 2008 Posted October 11, 2008 All ære til deg Ronny for at du hindret at bilen ble matjord eller ennå verre, gjenoppstå som ....... Toyota . Du kjenner heldigvis Range Rover godt fra før. Tror ikke du skal bekymmere deg for rust. Bilen er enkelt oppbygd. Alt er skrudd eller poppet. Wold sveiset og restaurerte sin på de to dagene fruen hans var hjemme hos sin mor. Mye av delene er fortsatt å få kjøpt og det som ikke er det, er enkle å lage. Hvis du har behov har jeg tatt vare på ramme rundt baklukene. Quote
Ronny Jacobsen Posted October 11, 2008 Author Posted October 11, 2008 Takker for gratulasjoner. Vidar: Minst 30% av denne bilen er matjord allerede. Jeg begynner med demontering en av de nærmeste dagene, kanskje allerede i morgen. Av med for og bakskjermer, dører, luker og panser. Baksetet er allerede ute, forsetene skal ut. Bakdørken er jo i aluminium, og skal også ut. Gulvene foran framsetene er allerede borte. Samme med kanalene. De har i sin helhet vendt tilbake til moder jord. Bør nesten ikke kappe i det hele tatt. Gøtt for allt som er unnagjort! Så skal ramma sjekkes. Er den kjeks må jeg nok ta en tenkert (tenkepause) og en kaffekopp før jeg gjør noe mer. Hvis ramma er "ok" slipes denne og rustbeskyttes mens bilen står ute. Når den jobben er gjort flyttes bilen inn. Da begynner den store plåtjobben. Den tid den sorg......... Quote
Vegard Bratland Erikstad Posted October 11, 2008 Posted October 11, 2008 Må bare gratulere nok en gang! Dette skal bli spennende og følge med på. Men det gjør ikke noe med flere bilder..... Foreks. bilder av bilen på alle sider, innvendig, motorom, under osv. Quote
Ronny Jacobsen Posted October 11, 2008 Author Posted October 11, 2008 (edited) Blir nok en bilde-tung tråd ja, så slapp av! Her er et par til fra transporten: Mer elendighet i morra! Edited October 11, 2008 by Ronny Jacobsen Quote
Lars Kolberg Posted October 11, 2008 Posted October 11, 2008 Mer elendighet i morra! Kan knapt vente Quote
Vegard Bratland Erikstad Posted October 11, 2008 Posted October 11, 2008 Se der ja, bilder er bra. Håper du har sveisapparat....... Quote
robertsoevik Posted October 11, 2008 Posted October 11, 2008 Gratulerer igjen Ronny! Det høres jo ut som du kommer til å bygge opp bilen i sin helhet, så den tråden her kommer undertegnede til å lære mye av! Hatten av for at du reddet Rosamond! Hipp hipp! Rob Quote
EHS Posted October 11, 2008 Posted October 11, 2008 (edited) Legg merke til de blå stroppene som holder panser og tailgate-vindu på plass.... Du må ikke være så negativ, Ronny..... Lukk og og igjen bildørene noen ganger til så detter resten av gulvet i bakken....da er det lett å komme til ramma for å sveise. Jeg tror dette blir fint. Det dreier seg om å stille inn sveiseapparatet korrekt. Eivind PS/EDIT: Jeg må si jeg blir imponert over pågangsmotet her, Ronny! Det kan fort bli bra. Ikke var bilen så bulkete heller.... Edited October 11, 2008 by EHS Quote
j_wold Posted October 11, 2008 Posted October 11, 2008 jeg la nå mest merke til esson i skjetve . stoppa dere ved steibruddet guttær ? ronny, grillen din og venstre sideblinklys ser da ut til å være i god stand , skal vi bytte bil ? nå som du har luft i dekka så er den jo kjørbar etter mine normer . Quote
Ronny Jacobsen Posted October 11, 2008 Author Posted October 11, 2008 Takker for alle innspill. Nei Jan Eianar, vi hadde ikke anledning til å besøke steinbruddet. En annen gang ja..... Måtte ut i gården en tur, og tok noen bilder. The interior...hehe: Dele-lageret: Quote
Terje K. Posted October 11, 2008 Posted October 11, 2008 Dette synes jeg er så gullane flott at jeg nesten ikke finner ord Dermed sier jeg bare Hurra! for Ronny og Rosamond. Når jeg blir ferdig med dagens bilkjøring skal jeg ta en skål for dere begge. Mvh Terje K. Quote
Tuscan Posted October 12, 2008 Posted October 12, 2008 Tuscan Blue og Vidar ønsker lykke til med prosjektet !!! Fantastisk at du skal få gjenskapt Rosamund til å bli en gylden Bahama Gold stjerne igjen ! Krom nakken og bruk tiden, vi vet hva du går til ! Lykke til ! Vidar og Tuscan Blue Quote
Theo Posted October 12, 2008 Posted October 12, 2008 (edited) Gratulerer og lykke til, skal følge med i spenning, og kanskje det inspirerer meg til å ta for meg Princen også fremfor å kjøre den rett på skroten... Stå på! Edited October 12, 2008 by Theo Quote
Vidar S Posted October 12, 2008 Posted October 12, 2008 .... og kanskje det inspirerer meg til å ta for meg Princen også fremfor å kjøre den rett på skroten... har ikke du kommet over det Stå på! Du og, Stååå på Quote
Ronny Jacobsen Posted October 12, 2008 Author Posted October 12, 2008 Ikke klag Theo! Her kommer bilder av rust! Høyre side bak ser ikke så galt...Fra innsiden..... Og her er venstre side, minus reservehjuls-brønn. Gulvet foran baksetet er byttet delvis ut. Skrudd på ei plate. Ikke demontert enda. Kjekt å ha noe å krype/gå på. Her er teppe til gulvet foran baksetet. Made of vinyl/plastic, og ganske helt. Her før forsetene ble fjernet. Quote
Ronny Jacobsen Posted October 12, 2008 Author Posted October 12, 2008 Her er sete og "dørk" på passasjer-siden foran. Noe rust er det jo........ På fører-siden er det litt mer igjen av dørken, ikke mye men..... Og her er seter og teppe fjernet. Man får liksom et visst inntrykk av arbeidet som må gjøres. Quote
j_wold Posted October 12, 2008 Posted October 12, 2008 fint helgeprosjekt ronny . få i hus det du trenger, gå noen uker og pirk i bilen for å manne deg opp, og klin til når anledningen byr seg. hva er manometeret under førersetet for noe til forresten ? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.