Frator Posted August 25 Posted August 25 Land Rover Freelander 2 2007 mod TD4 HSE . Jeg har problem med min bil får ikke startet etter sugd ut en halv liter for mye olje på motoren. Har prøvd å resette med å koble batteri ifra for en time, koblet til igjen. Får opp samme feilmeldinger. Får opp Disse 3 feilmeldinger : - HDC fault - system not available. - Transmission fault -Traction redused - Terrainresponse system not available Alt fungerte helt fint før jeg sugde ut olje. Er det noen som har gode råd ? Quote
Frator Posted August 26 Author Posted August 26 13 hours ago, Frator said: Land Rover Freelander 2 2007 mod TD4 HSE . Jeg har problem med min bil får ikke startet etter sugd ut en halv liter for mye olje på motoren. Har prøvd å resette med å koble batteri ifra for en time, koblet til igjen. Får opp samme feilmeldinger. Får opp Disse 3 feilmeldinger : - HDC fault - system not available. - Transmission fault -Traction redused - Terrainresponse system not available Alt fungerte helt fint før jeg sugde ut olje. Er det noen som har gode råd ? 13 hours ago, Frator said: Se bort fra oljehistorien - kun en tilfeldighet. Fant på nettet at når HDC fault og Transmission fault varslene kommer er det en elektriskfeil ikke mekanisk ,er det for dårlig ladespenning/dårlig batteri/jordingsfeil. Ladet batteriet over natta (var nede på 11,8v ladet til 12,5v ) Koblet til igjen,,, alt iorden ingen feilmeld. starter som vanlig rolig og behersket. Skal ut å kjøpe batteri -Noen forslag til beste batteri? Quote
Olav Haavardsholm Posted August 26 Posted August 26 Vanligvis er Biltema-batteri helt greit. Vi bruker det på vår D3 - og D3 er kjent for å "spise" batterier - uten andre "problemer" enn at det må få en avtale med batterilader over natten et par ganger i løpet av vinteren. (Indikator på at det er nødvendig, er nettopp et par feilmeldinger fra HDC når bilen startes.) Skulle det bli så ille at batteriet trenger lading hyppig, er det på tide med nytt batteri. Dette vil jo også være avhengig av hvor ofte bilen brukes, og om det blir mye småkjøring . Vi bruker Ctek MXS 10 batterilader, og den lader og tar vare på batteriet på mest mulig effektiv måte. I tillegg gir den feilmelding hvis batteriet ikke er ladbart lenger. - og VELKOMMEN til Forumet forresten! Quote
Frator Posted August 26 Author Posted August 26 Takk for tipset - og velkomsten, har lest mye på forumet om diverse Freelander 2 problem og tips som har vært til stor nytte. Er ganske fersk LR eier, regner med det blir flere henvendelser etterhvert.🙂 Quote
trondshj Posted August 27 Posted August 27 Velkommen til forumet, og gratulerer med FL2. Det er tillatt å laste opp bilder - vi er glad i det. FL2 er jo solide biler og pleier ikke å by på så veldig mange mystiske problemer utover vanlig vedlikehold. Men et godt tips er å skifte alle smøremidler - inklusive haldex - om du ikke allerede har gjort det. Da får du et godt bilde av tilstanden og kan eventuelt planlegge litt før "verdens beste bil" blir "verdens største drittbil". Når det gjelder batterier så gikk vi for batterier fra Biltema til både D4 og fruens gamle FL2. Et annet godt argument for batterier fra Biltema er at de pleier å være ganske greie å ha med å gjøre i forhold til garantisaker - og ikke minst så pleier de å ha stabler med passende batterier på lager om behovet brått melder seg. Quote
Frator Posted Sunday at 07:03 PM Author Posted Sunday at 07:03 PM Takk for velkomsten, og gode råd. Da blir det Biltema batteri og lader. Hva er kilometer intervallen for Haldex service? Har vært utført i 2022 av tidligere eier. Bilen har ellers tatt noen av de tunge servicene nylig, ny clutch og regreim mm. Quote
iknutis Posted Tuesday at 06:38 PM Posted Tuesday at 06:38 PM Frator skrev (På 30.8.2026 den 21.03): Takk for velkomsten, og gode råd. Da blir det Biltema batteri og lader. Hva er kilometer intervallen for Haldex service? Har vært utført i 2022 av tidligere eier. Bilen har ellers tatt noen av de tunge servicene nylig, ny clutch og regreim mm. Mange andre modeller har 60k intervall på Haldex. Quote
Recommended Posts