LR3 eller LR4 Ønskes kjøpt Posted August 3 Posted August 3 D3 vs D4 – hva ville dere valgt i dag, og hvorfor? Jeg står midt i vurderingen mellom en Discovery 3 og en Discovery 4, og jo mer jeg leser, desto mer usikker blir jeg. På papiret virker D4 (spesielt 2012+) som den naturlige oppgraderingen med vesentlig penere interiør, mer moderne utstyr og en generelt nyere bil. Likevel sitter jeg med inntrykket av at mange entusiaster fortsatt foretrekker D3. Er det bare fordi de er billigere å kjøpe, eller er det faktisk en bedre bil å eie? Jeg har også en teori om at mange D3-er i dag eies av entusiaster som har fulgt opp vedlikeholdet godt og utbedret kjente svakheter, mens en del D4-er kanskje har vært mer “bruksbiler” som har fått vanlig service – men ikke nødvendigvis så mye mer. Stemmer dette, eller er jeg helt på jordet? Jeg er nysgjerrig på erfaringene deres: - Hvis dere skulle kjøpt én i dag – D3 eller D4? Hvorfor? - Hva er de største forskjellene i praksis? - Hvilke feil eller kostnader er det som faktisk avgjør valget? -Er det noe ved D3 dere mener er bedre enn D4 – utover innkjøpsprisen? Interessert i både tekniske erfaringer og erfaringer fra de som kjenner begge modellene. Alle spørsmål trenger selvsagt ikke å besvares 😄 Quote
lafterolf Posted August 4 Posted August 4 Det har vært mindre havari på 2,7-literen. Likevel tror jeg vedlikehold vil være viktigere enn ny eller gammel type. Såvidt over 5 liter motorolje på en stor motor er for lite til å kjøre lange intervall. I 2007 kom partikkelfilter, og under regenerering blir det gitt mengder med diesel, noe ender i partikkelfilter og resten i motoroljen. Da blir det lite smøring på oljen og havari er nesten uunngåelig. Derfor ville jeg sett etter en bil som har hatt hyppige oljebytter, og at partikkelfilter er programmert bort. Rust er også et problem der bilene kjøres i saltsuppe. Quote
JokerS30 Posted August 4 Posted August 4 lafterolf skrev (5 timer siden): Såvidt over 5 liter motorolje på en stor motor er for lite til å kjøre lange intervall. I 2007 kom partikkelfilter, og under regenerering blir det gitt mengder med diesel, noe ender i partikkelfilter og resten i motoroljen. Rust er også et problem der bilene kjøres i saltsuppe. Påeng til dette. En ting er når dysetettingene lekker diesel i olja, men regenerering av partikkelfilter må virkelig være djevelens verk. Makan til opplegg... På meg virker det som om D4 har mer av alt, inkludert kostnader. Quote
lafterolf Posted August 4 Posted August 4 På fellesrør (comond rail) burde ikke dysetetting føre til diesel i motoroljen? Quote
JokerS30 Posted August 4 Posted August 4 lafterolf skrev (7 minutter siden): På fellesrør (comond rail) burde ikke dysetetting føre til diesel i motoroljen? Usikker om jeg tok den, mente du ikke, eller mente du ikke, ikke? Mange biler har problemer med diesel i olja grunnet dysetettinger som lekker eller er dårlige eller ikke byttet rutinemessig. Det er ille nok. Men det partikkelgreiene blir jo sånn med vilje... Quote
Elchund Posted August 4 Posted August 4 (edited) Jeg vet at dere som har kommentert her er veldig kunnskapsrike og har masse erfaring med LR, men er dette (unnskyld meg for å tenke at det er rent tøv) med diesel i oljen på D3/D4 noe dere overhodet har erfart eller har annen førstehånds kunnskap om? For det er første gang jeg hører om det. Jeg har aldri lest eller hørt at dette skal være noe problem. Jeg har selv en D3 2009 med DPF og det fungerer (bank i bordet og nå får jeg sikkert masse problemer...) perfekt i min bil. Jeg har kjørt over 80000km uten at jeg har kunnet registrere økt oljemengde i motoren, da skifter jeg riktignok olje hver 10000km.. Jeg har IIdtool og overvåker jevnlig hvordan bilen regenererer, og min bil har ikke en eneste "partial" eller "failed" regenerering på mine 80000km eller i hele levetiden sin for den sakens skyld, kun sukssesfulle. Jeg har også hatt akkurat 0 problemer med EGR. Jeg gjør alle reparasjoner og all service selv, jeg følger veldig godt med på evt. økt oljemengde i motoren etter å ha kjørt D2 i mange år, jeg følger også godt med på DPF'en, både regnererering og evt. trykkforandringer. Min bil har gått 280000km, den hverken bruker eller genererer olje og har original DPF. Det mener jeg tilsier at det er et svært godt system, ut i fra mitt ene eksempel, men dog i høyeste grad førstehåndskunnskap. Til trådstarter, beklager at jeg ikke har noen erfaringer å bidra med til det tema du egentlig spurte om, men når det gjelder valget mellom D3 og D4 så tenker jeg at D4 har litt mer utstyr og litt mer moderne utstyr, den er også litt mer komplisert og dyr å vedlikeholde. Forskjellene er vel helt minimale. Det er viktigere å finne en bil som er godt vedlikeholdt og fri for rust, enn å henge seg opp i hvilken av disse som er "best" eller vil beholde verdien best. Jeg har en gammel D3 i god stand, men tenker på sikt å bytte, da ser ikke jeg helt poenget med en D4 og kan nok komme til å velge en D5 istedet, som tross alt er en mye mer moderne bil. Men ikke like "kul". Mvh Tron Edited August 4 by Elchund Quote
Timo@ Posted August 5 Posted August 5 synes i D3 er noe billigere i forhold til vedlikehold og priser for deler D4 har moderne design, med 8 trin girkasse som er fordel. om jeg skulle kjøpe i dag en til, jeg skulle søke med bensinmotor, som er nesten umulig å finne til salgs i Norge og bakdif med sperre, som også skaper del problem, men gir mer muligheter for kjøring EU3 motor er uten dpf og egr som kan blendes, gir mindre feilmeldinger generelt og i tillegg har drivstoffsystem er mer robust (høytrykkspumpe) simien vs bosch Quote
EvenW2 Posted August 5 Posted August 5 Hei Hadde en 2007 D3 i 7 år og passerte 250 000m med den. Kjøpte den da gått 90 000km. Jeg hadde jevnlig service/oljeskift. Skiftet bremser/bærebroer/foringer/stab, ellers null problemer. (Hadde så noen år med Lexus NX 300h, men savnet Disco’n….) Kjøpte meg derfor en 2013 D4 nå i sommer. Og jeg opplever D4 som en mye mer moderne bil, spesielt interiør. Men også visuelt utvendig og «kjøreopplevelsen….SDV6 motor/8trinns kasse passer bilen bedre, D3 var litt under motorisert. Jeg kjører rolig og «cruiser» mer enn aktiv kjøring, da Disco’n ikke akkurat er noen sportsbil på svingete vei. (på D3 fjernet jeg katalysator, det hjalp en del) Jeg hadde gått for D4, og satset på en som har godt dokumentert service, og som du kan se at eier har tatt vare på. Som det er skrevet mye om, følg på med service/oljeskift og preventivt vedlikehold, så har du en «drømmebil» fremover. Og kjør «klokt» dvs ikke fullt pådrag fra bunn, eller kald motor, sørg for mer enn bare småkjøring osv. Og husk at andre store SUV’er også har kostnader, og LR deler er faktisk relativt rimelige. Samt utrolig hjelpsomme folk og forum/facebook/youtube osv.. Lykke til med kjøp, og ikke les deg «helt ned» på nettet om problemer, nettet fokusere jo mye på det, og ikke på det som går bra. Quote
JokerS30 Posted August 5 Posted August 5 Elchund skrev (11 timer siden): Jeg vet at dere som har kommentert her er veldig kunnskapsrike og har masse erfaring med LR, men er dette (unnskyld meg for å tenke at det er rent tøv) med diesel i oljen på D3/D4 noe dere overhodet har erfart eller har annen førstehånds kunnskap om? Hei, jeg påberoper meg ikke å ha spesielt mye kunnskap, og min kommentar var definitivt på generelt grunnlag. Jeg har jobba ganske mye med VAG også de siste årene, og der er oljetynning et kjempeproblem, spesielt på pumpedyse-motorene. Jeg har også byttet olje på andre motorer, der olja stort sett har bestått av dieseldrivstoff, av ulike årsaker. Jeg tror personlig dette medvirker til veldig mange havarier, siden mange kjører longlife-intervaller på gamle drittbiler som har kjørt 250 000 kilometer eller mer. Service er uansett alfa og omega når bilene begynner bli noen år, og da blir det DYRT om man ikke skrur selv. Jeg får inn en Skoda Fabia i garasje nå, som trenger litt bremseskiver, etpar endeledd og et oljebytte med filter. Estimert til 14 500 kroner hos merkeverkstedet, delene koster vel rundt 2500 eller omtrent der. Jeg skjønner det frister å gi beng, spesielt om du har litt lite penger nå etter ferien... Quote
trondshj Posted August 5 Posted August 5 Personlig hadde jeg gått for D4 (igjen). D4 er jo på mange måter en tungt faceliftet D3, og noe har blitt endret og forbedret på D4 i forhold til D3. Som andre nevner så er det en bil som interiørmessig fremstår som langt mer moderne. D4 kommer jo også med opptil 66 hk mer enn D3 (selv om den ikke akkurat flår skinnet av pølsa av den grunn). Ellers kan man jo diskutere i det vide og brede om alt annet. En godt vedlikeholdt bil vil jo selvsagt alltid ha bedre muligheter for færre alvorlige problemer, men hvordan bilen har blitt brukt, hvordan man selv bruker den, flaks mht kvaliteten på de delene som ble brukt på bilen, og om fabrikkarbeiderne hadde en god dag på jobb akkurat den dagen bilen ble skrudd sammen har også mye å si. Uansett så er begge bilene formidable kjøretøy, som garantert kommer til å gjøre kilometerne korte og smilet bredt når man kjører fra A til B (gjerne med en liten omvei via både C, D og E). Uansett lønner det seg å prøvekjøre flere biler for å sammenligne, slik som fruen for eksempel, og ikke bortimot spontankjøpe slik som han hun er gift med. ...også hjelper det (uavhengig av merke og modell) å ha ørene litt på stilker når man kjører. Merker man en ny (u)lyd, eller at noe plutselig ikke oppfører seg som tidligere - finn ut av hva det er før det blir veldig dyrt og/eller man står på veiskulderen med varselblink og venter på flatvogn med bilen full av feriebagasje, grinete unger og iskald partner. Lykke til med biljakt. Quote
JokerS30 Posted August 6 Posted August 6 trondshj skrev (8 timer siden): Ellers kan man jo diskutere i det vide og brede om alt annet. En godt vedlikeholdt bil vil jo selvsagt alltid ha bedre muligheter for færre alvorlige problemer, men hvordan bilen har blitt brukt, hvordan man selv bruker den, flaks mht kvaliteten på de delene som ble brukt på bilen, og om fabrikkarbeiderne hadde en god dag på jobb akkurat den dagen bilen ble skrudd sammen har også mye å si. Kan ikke poengteres nok. Jeg har kjøpt drosjekjørte biler der jeg kunne trille fra 310 til nesten 400 000 kilometer uten å utføre annet enn rutinemessig service og ettersyn. Jeg har også kjøpt biler med 180- 200 000 kjørte kilometer, der jeg har gitt opp etter å ha skrudd og kastet penger etter objektet i halvannet år. Biler som er ettersett, servet og tatt vare på, varer alltid mye lengre og gir mindre hodebry for neste eier også. Quote
Recommended Posts