Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vi var i ferd med å starte turen fra Bodø til Oslo på fredag ettermiddag da bilen ikke ville akselerere opp inn i Bodøtunnelen. Like etterpå kom det melding i displayet om motorfeil, men ingen varsellamper. Jeg fant en nødlomme i tunnelen, slo av tenningen, ventet litt og satte på tenningen igjen. Ingen fortsatt feilmelding, så da prøvde jeg å i hvert fall komme meg gjennom tunnelen - uten hell. Felmeldingen dukket opp igjen etter noen meter - fortsatt uten varsellamper - men da ble det stans i tunnelen og venting på bergingsbil. Nå står bilen hos AutoElektro i Bodø og venter på at kundemottager skal bestemme når de kan ta hånd om den - når han kommer på jobb på mandag, altså i morgen.

Vi hadde kjørt litt rundt på forskjellige ærender i Bodø før vi skulle sette kursen hjemover, og da fungerte bilen helt normalt. Det var først da vi skulle ha mer fart enn bykjøring at problemet meldte seg. Så nå lurer jeg på om det allvitende Forumet har noen tips jeg kan videreformidle når jeg snakker med verkstedet i morgen. Jeg har selv lurt på om luftmengdemåleren kan gi slike konsekvenser hvis den sender feil informasjon til ECU, men jeg har jo ingen erfaring med slike feil selv. EGR mener jeg ble blanket for 3-4 år siden ellers er motoren, så vidt jeg vet, original.

Hvordan vi kom oss til Oslo med rundt 75 kilo frossenfisk pluss feriebagasje - til tross for at det ikke fantes leiebil å oppdrive, men med gode venner med stor nestekjærlighet - er en annen og lang historie som ikke hører hjemme her...

Posted

Da har verkstedet sett på bilen, og kommet fram til at bilen mangler dieseltrykk. De sier det er bakre registerreim som må skiftes, så da satser vi på at det er riktig.

• 2 weeks later...
Posted

Og med fasit i hånden kan vi fastslå at det ikke var bakre registerreim, men koblingene til pumpa i dieseltanken som var årsak til manglende dieseltrykk. Uansett er bilen nå hjemme etter å ha kjørt lånebilen tilbake til Bodø og egen bil hjem.

Verkstedet har reparert koblingene - dvs. loddet på nye kontakter. De sa også at koblingene virket sprø og bar tegn på at de hadde vært veldig varme, så de antok at pumpa kanskje hadde utviklet mer varme enn koblingene egentlig har godt av over tid. Anbefalingen derfra var å sørge for at det alltid var så mye diesel i tanken at pumpa fikk litt kjøling. (Jeg har nok en uvane med å fylle først når det er nødvendig...)

Nå er jeg temmelig sikker på at dette er original pumpe, så det er kanskje ikke så rart om det er slitasje som gjør at den går varmere nå enn den gjorde opprinnelig. Den har tross alt jobbet trofast i 21 år og (på veien hjem) 390 000 km. Det tilsvarer vel oppunder 400 000 liter diesel antar jeg. Jeg setter i alle fall bytte av pumpe i tanken på gjørelista til neste service.