Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei, jeg er nykommer både på forumet og med Land Rover.

Min nye D3 (2007) har en lei tendens til å gi feilkoder og senke fjæringen under kjøring, sånn omtrent to ganger i timen.

Vanlig prosedyre er som følger:

- Tre gule varsellamper (se bilde)

- I infodisplayet vises "HDC fault", "Special programs off" og "Suspension lowered" i rask rekkefølge.

- Bilen senker seg ned, og kan ikke heves før jeg...

- Vrir tenninga av og på. Da hever den seg, og alt går som normalt en halvtimes tid.

Jeg har også én gang fått rød varsellampe, da senket bilen seg heeelt ned. Også da fungerte den som normalt etter omstart. Det har av og til også blinket opp andre feilmeldinger, som ABS og motorlampe, men de forsvinner fortere enn jeg klarer å lese dem av.

Jeg har dessverre ikke noe diagnoseverktøy, men bilen har vært inne hos forhandler flere ganger uten at de finner ut av det. De har byttet en høydesensor(?) og rekalibrert høyden siden den kjørte litt lavt på høyre side. Ingenting har hjulpet på feilkodene og senking under kjøring.

Noe sier meg at jeg trenger litt spesialkompetanse. Er det noen å anbefale i Skien eller omegn? Eller er dette en kjent feil, så tar jeg gjerne imot hint om hva som kan være grunnen til dette.

PS!
Det er verdt å nevne at bilen har hatt motorbytte i forbindelse med at jeg kjøpte den. Den har fått en jaguarmotor som skal være en god match, men jeg lurer jo på om det kan være grunnen til at signalene ikke går helt som de skal. Den har jo dermed også hatt karrosseriløft, og det meste er koblet av og på igjen. 

20260628_094529.jpg

Posted

Å feilsøke luftfjæringen på D3 er i praksis umulig uten diagnoseapparat. Skal du eie D3 bør du uansett ha tilgang på diagnose. :)
Jeg tipper du får koder på enten dårlige høydesensorer eller en mismatch mellom sensorene. Dersom det er litt dødgang i en sensor kan det være nok til å få feil.

Posted

Hadde samme da eg kjøpte min for 10 år siden. 

Kjørte med diagnose tilkoblet konstant og slettet feil før bilen rakk senke seg 😏 

Dengang var 3 sensorer byttet. 

Den siste greide eg ikke måle forskjell på, men bytta den, etter det har eg aldri hatt feil. 

Byttet kompressor preventivt, da eg ikke greide overhale den orginal pga eir etc. 

Fungert i 140 000km uten feil. 

Tenker nok eg bytter kompressor snart siden eg fikk en flett ny. Bytter tørke middel i den gamle og har som reserve. 

Nærmer seg 300k nå. 07 modell 

Posted

Søk litt på forumet så lærer du litt om hvordan systemet fungerer. Det er ikke så komplisert men det er en del forskjellige feilkilder og med hjelp av diagnose apparat så er det litt enklere å finne ut i hvilke ende du bør feilsøke. Det blir fort dyrt hvis du bare begynner å bytte deler. 

Hvis du feks trekker ut sikringen til luftfjæringen og den ikke synker ned over natten så er det godt tegn på at den ikke lekker i belgene eller ventilene.

Hvis den sporadisk gir feil ved kjøring så tyder det mer på signalfeil og kan være sensorer eller ledningsbrudd.

Ikke helt uvanlig på D3 at kontaktene irrer eller at det er brudd i ledningene til ventilene eller høydesensorene.

Da trenger du disgnose eller kanskje du vil se det på skjermen som rolf nevnte 

Posted (edited)

Takk for svar og hint i riktig retning, folkens!

Jeg har tittet rundt på forumet, og ser at flere har opplevd lignende - om ikke akkurat det samme. 

Jeg kjører med 4x4 skjermen på, og jeg får ikke de røde pilene, slik jeg så i en annen post her. Den grønne streken går nedover når jeg får feilmeldinger og bilen senker seg, men det stemmer jo med virkeligheten.

Verkstedet får ikke opp feilkodene i historikken, så de leter litt i blinde. Jeg får vel skaffe meg et diagnoseverktøy, men hvis ikke de på verkstedet klarer å tolke feilene vet jeg neimen ikke om jeg klarer noe bedre. Min foreløpige mistanke er at dette har oppstått som følge av karosseriløft og at ledninger er tatt ut og inn, som kanskje gir dårlig kontakt et sted.

Uansett, godt å vite at det er mange liknende biler med liknende problemer som fortsatt ruller og går.

Da tolker jeg det dithen at det ikke er noe som er farlig å kjøre videre med inntil videre. Så kan jeg legge ut på norgestur neste uke med denne nydelige bilen, og i verste fall må jeg stoppe inimellom og gi bilen en omstart.

Så fortsetter feilsøking og utbedring etter ferien - jeg skal passe på å oppdatere eventuell fremdrift her på forumet.

20260628_113924.jpg

Edited by Grenland
Posted

Tipper noen ledninger har litt dårlig kontakt. Diagnosen er bedre enn skjermen til å vise deg hvilke hjørne som dropper signalet og så er det bare bytte om på sensorene for å finne ut om det er en av dem eller ledningene dit.

Og velkommen til forumet :) 

Posted

Vanskelig å stole på verksteder, de er sjelden spesialister på en bestemt biltype. :)
Senest for to uker siden fikk jeg beskjed om at viklefjæra på Toyotaen min måtte byttes da de ikke fikk noe fornuftig signal fra rattvinkelsensoren på diagnosen sin.
Viste seg at den måtte nullstilles/kalibreres, noe jeg fikset selv.

Så lenge du ikke har massiv lekkasje, som igjen gjør at kompressoren kan ta kvelden samtidig som du er på tur, er det ikke farlig å kjøre med på noen måte.
Bare irriterende om du må kjøre hjem på bumpstops senere i ferien.
Jeg vet bl.a at slakke i leddene på sensor kan gi feilkode på "cross articulation", så et godt diagnose-apparat for bilen er gull verdt.
Til disse er det beste Gap IID-tool, bare å bestille først som sist. :)

Posted (edited)

Takk for velkomst og betryggende svar!

Jeg skjønner at det krever litt bilkunnskap å eie en "gammel" Land Rover, så her blir det vel synk eller svøm for meg. Innstilt på å lære, og glad for dette forumet. Mye god informasjon å søke opp!

iknutis skrev (På 9.7.2026 den 15.30):

Så lenge du ikke har massiv lekkasje, som igjen gjør at kompressoren kan ta kvelden samtidig som du er på tur, er det ikke farlig å kjøre med på noen måte.

Jeg vet ikke helt med det, jeg har lagt merke til at kompressoren ofte må gå for å komme opp til standard igjen når jeg starter på morgenen. Jeg har tenkt i mitt enkle sinn at dette er fordi jeg parkerer i motbakke, og at den korrigerer for dette ved å nivellere seg selv. Bilen står parkert lavere i terrenget med bakenden, så når den senker seg selv foran står den i vater. Men det er kanskje bare ønsketenkning? 

Legger inn bilder av bilen slik jeg finner den etter natta. Det syns ikke så godt men innkjørselen heller nedover mot bakenden. 4x4 info stemmer ved virkeligheten når jeg vrir om tenninga. Så snart jeg starter motoren hever den seg til standard igjen.

Mens jeg venter på diagnoseverktøy skal jeg forsøke å feilsøke manuelt. Nå har jeg hevet bilen til Off-Road og notert høyde til skjerm rundt bilen.

image.png

Den hevet seg ulikt foran og bak, og sank en cm bak når jeg skrudde av motoren. Etter det har alt stått stabilt.

Nå har jeg tatt ut sikring for luftfjæring fra motorrommet, så skal jeg følge med.

Bør den stå helt plant for å feilsøke på denne måten, eller spiller ikke det noen rolle?

Skjermbilde 2026-07-12 113400.png

Skjermbilde 2026-07-12 113430.png

Edited by Grenland
Fikk dobbelt opp med bilder.