Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har byttet bremseklaver og to stk hovedsylindre samt bremsekraftforsterker, oppgradert til 110’’ bremser.

har luftet flere liter bremsevæske, og det kommer ikke en luftboble fra noen av klavene. 
Men pedalen er fast bare de 5cm nederst. Får ikke høy pedal. Var forsåvidt sånn før alt ble byttet også, og da blir spørsmålet som følger, kan det være en annen årsak?

Kan bremseventilen mot torpedovegg på høyre rammevange være årsaken?

Trenger tips!

Posted

Har du prøvd å lufte bare hovedsylinder? (Åpne bremerørene på utgangene på hovedsylinder som om de skulle vært dysrør til injectorer)

Posted

Ja der har jeg også luftet. 
Skal bytte bremseventilen i morgen,  tar fra en D1 siden jeg har det tilgjengelig,  uten at jeg har helt tro på at det hjelper, man må klamre seg i de halmstråene som finnes.

Takk for tips🙂

Posted

Nå hjelper det vel ikke å skryte av meg selv men da jeg skiftet hele bremsesystemet på 90en min (master, calipere og alle rør) brukte jeg vakuumlufter fra Biltema. Enmannsjobb fra tørt anlegg til ferdigluftet på få minutt.

Kan det være så enkelt at staget fra bremsepedal til stempelet i master er for kort? Første delen av pedalvandringen bare tar opp slakk før master-stempelet begynner å bevege seg.

Posted

Var inne på tanken, så jeg løsnet hovedsylinderen og målte litt. Støtstangen var lang nok, og den siste halve cm før sylinder lå inntill klokka tok stangen imot sylinderen, så virker som delene passer mot hverandre. Vanskelig å kjenne siden pedalen er fjørbelastet.

Jeg har vakumlufter, men bruker gamlemåten, synes jeg ser luft stige i slangen bedre med manuell pumping.

Har forsøkt brgge deler på denne bilen.

Posted

På en mc slet jeg med lufting etter klave bytte og luftet med vakum og pumpe fra begge retninger og det som hjalp da var å klemme stemplene helt inn. Sikkert luftlommer som lufterne ikke klarte å nå (selv om niplene var på høyeste punkt på klavene)

Posted
lafterolf skrev (2 timer siden):

synes jeg ser luft stige i slangen bedre med manuell pumping

Ja, vakuumlufting gjør at der suges luft inn i gjengene på luftenippelen så annen luft blir "skjult".

De siste gangene jeg har skiftet calipere og bremseslanger har jeg latt tyngdekraften gjøre jobben, bare åpne luftenippenen og ta tiden til hjelp. Har fungert helt 100.

Posted
9 hours ago, lafterolf said:

Ja, vakuumlufting gjør at der suges luft inn i gjengene på luftenippelen så annen luft blir "skjult".

Opplever også det samme så har ikke brukt vakumlufteren så mye.

Har mer tro på de som trykkseter fra reservoaret men da må man finne en som passer.

På kløtsjen så brukte jeg en stor sprøyte og presset opp fra slaven, fungerte supert

Posted (edited)
Vidar S skrev (6 timer siden):

Ved bruk av vakuumlufter bør lufteniplene settes i med fett, så slipper man falsk luft

Det kan jo vare et greit triks men luft vil jo samle seg i caliperne og bør komme enkelt ut. Væskemengden i rørene er ganske så beskjedne greier. Da jeg fylte mitt helt tørre anlegg var det bare å suge til der kom ut bremsevæske + litt og det tok få minutt å få væske fram til alle lufteskruene. Siden har jeg ikke luftet men har skiftet bremsevæske en gang siden og det var samme enkle jobben.

Edited by SveinHa
Posted
lafterolf skrev (På 6.7.2026 den 16.10):

Har byttet bremseklaver og to stk hovedsylindre samt bremsekraftforsterker, oppgradert til 110’’ bremser.

har luftet flere liter bremsevæske, og det kommer ikke en luftboble fra noen av klavene. 
Men pedalen er fast bare de 5cm nederst. Får ikke høy pedal. Var forsåvidt sånn før alt ble byttet også, og da blir spørsmålet som følger, kan det være en annen årsak?

Kan bremseventilen mot torpedovegg på høyre rammevange være årsaken?

Trenger tips!

Har du endret fra enkel til dobbel bremsekraftforsterker? 

Posted

Det er jo egentlig bare to hovedgrunnen hvis alt ellers er rett. Enten er det luft som komprimeres, eller så er vandringen på bremsesko/klosser for lang.

Ble litt usikker her, men har du tromler eller skiver bak på denne? Har du tromler bak ville jeg prøvd å legge båndene helt imot for å se om du da får pedal. På seriebil hender det jo at vi bytter om et par sko og da oppleves det vel sånn, men dette kan jo du... 

På en seriebil opplevde jeg en gang at bremselangene så ok ut, men ga etter som en ballong på trykk. De var den gangen de eneste delene som ikke var nye i systemet, og feilen var helt umulig å se. Dette strider mot min første påstand, men er også en veldig rar feil. 

Posted

Ombygd til skiver bak. Hadde før demontering problem med at bremser låste seg bak, og derfor har jeg mistanke mot ventilen på rammevangen.

det kommer bremsevæske nok til klavene, og alle slanger er også byttet,  så i første omgang friskmelder jeg dem, men tipset er bra, jeg har selv opplevd blokkert slange. 

Posted

Jeg har vært borti at fjørene som ligger mellom klossene var altfor kraftige, og dermed trykket stempelet i kaliperen inn når man slapp opp bremsene. Fikk da en dyp pedal pga at stemplene måtte trykkes ut igjen før kontakt med skiven. Dette var bak mener jeg å huske, og løsningen var monteringssett fra annen fabrikant. Mye rart på ettermarkedet...