jschille Posted July 3 Posted July 3 Av og til så dukke det jo opp interessante prosjekt på diverse avkroker på nettet. Som oftast feige eg ut, det er nok andre plasser å bruke tid og penger. D4 har frista sidan eg prøvekjørte ein demobil hos Laastad i 2011 og på målstreken i kontraktsignering bestemte meg for brukt D3 istadenfor. Angra ikkje på det, og undervegs også tenkt at mellomlegget opp til ein bra D4 ikkje har vore verdt det. Men når dette tilbudet dukka opp klødde det! Kjøpte den usett, med info om luftfjæringsfeil og brun ramme. Fekk den levert nesten heilt heim, humpa meg dei siste 10 km heim på framre bumpstops og fekk den i garasjen. Km 188101: Første feil var massiv luftlekkasje - kode C1130-7A. Fann lekkasje på topp av belg HF, tok denne ut - tips - indre bolt er lettast å nå frå motorrommet med forlenger. Dei to ytre med ledda skrallenøkkel. Tok ut belgen, kutta enden av luftslangen- den hadde grove spor som kan gi lekkasje, satte inn ein ny Voss konnektor frå delekassa, og delte luftledninga frå ventilblokka for enklare montering. Skøyta det ihop igjen med skøytehylse kjøpt på Trucknor - det lokale Volvo Lastebilverkstaden. Testkjørte - ville likevel ikkje heve seg framme, men ein kjapp sjekk viste at med kurert lekkasje frå belgen var der ventilblokka framme som lak besatt. Hmm, ventilblokkene ser jo like ut framme og bak, men er det ikkje. Har eg ikkje ei overhalt liggande frå D3en tru? Joda, i rotekassen ligg ei overhalt framre ventilblokk, og etter eit kjapt bytte løfter bilen seg, om enn seint. Men den held høgda si, og er kjørbar igjen! Belønninga vert innvendig vask og rens🤩 Alt i alt supernøgd, er ein del igjen å gjere, men dette er stas! To-do: - vanleg service - ordne håndbrekk, er nye skiver bak men mistenker håndbrekksko ikkje er smørt opp. - registerreim og pumpereim - bytta for 65000km sidan, men 8år si no. - bytte alle bremserør pga ein del rust , bytter bremseslanger også. - ordne rust under - tenderer mot å bestille sandblåsing og lakk før evt lanofilm. Evt pusse ned det verste og bruke rustomvandler sjølv, men det blir ein voldsomm jobb. Noken som veit om noken som sandblåser slikt på Haugalandet? - Polering og voksing Er det noken som er interessert i den Prospeed lyktebøylen? Det blir ikkje heilt min stil trur eg. Kan vurdere å gjere ein deal der også rock sliders frå Pro Speed kan medfølge . Quote
Alfaduden Posted July 3 Posted July 3 Gratulerer med denne. Så annonsen og tenkte at det virket overkommelig, men med tre små barn, to Alfa Romeo, en BMW og en Disco 4 som jeg har brukt årets vedlikeholdsbudsjett på så var det best å holde seg fast i kontorstolen... Quote
jschille Posted July 4 Author Posted July 4 Alfaduden skrev (9 timer siden): Gratulerer med denne. Så annonsen og tenkte at det virket overkommelig, men med tre små barn, to Alfa Romeo, en BMW og en Disco 4 som jeg har brukt årets vedlikeholdsbudsjett på så var det best å holde seg fast i kontorstolen... Takk! Ressursklemma er velkjent - her snudde eg meg rundt og solgte ein Mini cab kjøpt i mai.. dei tre guttane var noko uenig i det, men det gjekk fort over. Og kona har no aksept for 4 biler i tunet, er tross alt bedre enn 5 😅 lafterolf skrev (3 timer siden): Gratulerer, denne bilen kom til rett eier. Takkar😊 Veldig usikker på om denne skal erstatte D3en - time vil sjåv! Quote
motom Posted July 4 Posted July 4 Grattis! Sandblåsing er ikke dumt men kommer vel ikke til på de stedene man helst skulle kommet til. Og hvis det er mest kosmetisk så kan man nesten gjøre det selv med rundell og rustomvandler eller owatrol med litt sortmaling i 😇 Men blir fort litt jobb allikevel 😞 Quote
iknutis Posted July 4 Posted July 4 Skulle jeg gjort tilsvarende jobb ville jeg tatt bodylift for å komme til. Quote
jschille Posted July 4 Author Posted July 4 iknutis skrev (6 timer siden): Skulle jeg gjort tilsvarende jobb ville jeg tatt bodylift for å komme til. Ja, det e nok veldig rett. Mtp bremserør og pumpereim og kanskje også crossover veldig ok å gjere det. Men blir nytt hakk i beltet hos meg isåfall.. Men fått låne meg to-søyler til det no🤩 Quote
iknutis Posted July 5 Posted July 5 jschille skrev (9 timer siden): Ja, det e nok veldig rett. Mtp bremserør og pumpereim og kanskje også crossover veldig ok å gjere det. Men blir nytt hakk i beltet hos meg isåfall.. Men fått låne meg to-søyler til det no🤩 Du kommer ikke til å angre, i motsetning til hva du ville gjort om du hadde gjort det fra bakkenivå. 😂 Quote
jschille Posted Wednesday at 09:31 PM Author Posted Wednesday at 09:31 PM Begynnt å banke "litt" rust. Bestemt meg for å fjerne all laus rust slik den står no, og så prøve å sprøyte Owatrol CIP før eit eller anna som toppstrøk. Så ser eg om det blir body off med det første eller ikkje. Blir det ikkje det så blir eg nok å bruke lanofilm itillegg for å stoppe det som er igjen av rust. Men skulle ta av spacers som er montert, reiv den eine mutteren og det er knapt noko igjen å sette noke pipe på. Hjelp! Koss løyse eg dette? Quote
Yngvej Posted Wednesday at 10:20 PM Posted Wednesday at 10:20 PM Kanskje denne kan brukes? https://www.thansen.no/bil/dekk-og-felger/tilbehor-og-verktoy/mutre/mutter-14x1-50-konus-60/n914543/pn914774 Quote
jschille Posted Thursday at 08:17 AM Author Posted Thursday at 08:17 AM Takk for link til mutter. Hovedutfordringa er å få av resten når den er slete av der den er. Får ikkje av spaceren før resten av denne mutteren er av, og då kjem heller ikkje bremseskiva av, og då får eg heller ikkje gjort noke med håndbrekket. Quote
Yngvej Posted Thursday at 10:40 AM Posted Thursday at 10:40 AM (edited) Jeg missforsto og trodde biten på bildet hadde brukket av mutteren ved siden. Du kan prøve å banke den rundt med en liten meisel, men den sitter antagelig for godt hvis den allerede har knekt av. For å redde spaceren kan du evt bore ut pinnebolten og erstatte denne etterpå. Edited Thursday at 10:42 AM by Yngvej Quote
iknutis Posted Thursday at 01:25 PM Posted Thursday at 01:25 PM (edited) Varme og meisel ville jeg prøvd. Et bilde av spaceren så vi fikk se hvor god plass du har å jobbe med hadde hjulpet på tipsene. Edited Thursday at 01:25 PM by iknutis Quote
lafterolf Posted Thursday at 01:31 PM Posted Thursday at 01:31 PM Først ville jeg prøvd å bore for å svekke flensen, og går ikke det er jeg redd for at du må bore bort selve bolten. Regner med det er fordypning i felgen med lite stbeidsrom, og varme vil skade felgen. Quote
iknutis Posted Thursday at 04:43 PM Posted Thursday at 04:43 PM lafterolf skrev (3 timer siden): Først ville jeg prøvd å bore for å svekke flensen, og går ikke det er jeg redd for at du må bore bort selve bolten. Regner med det er fordypning i felgen med lite stbeidsrom, og varme vil skade felgen. Slik jeg forstår han er felgen av, dette er muttrene som fester spaceren til navet. Quote
lafterolf Posted Thursday at 05:09 PM Posted Thursday at 05:09 PM Sånn blir det når man bare skumleser halvparten😅 Quote
jschille Posted Thursday at 08:40 PM Author Posted Thursday at 08:40 PM Her er to bilde- er 2-3 mm klaring rundt det som står igjen av mutteren, som altså er knekt av heilt nede på det 6kanta. Har induksjonsvarmer (heia god nabo som var med på felleskjøp) men ser ikkje heilt korleis eg skal klare komme til. Har prøvd forsiktig med meisel, rikka seg ikkje. Aluspacer bygge 30mm - den er jo i prinsippet mulig å ofre.. Quote
Yngvej Posted Thursday at 08:55 PM Posted Thursday at 08:55 PM Hvis du har planer om å fortsette med spacere, hadde jeg boret ut pinnebolten i steg til veggene kollapser. Mutteren sitter sannsynligvis fast i selve spaceren via konen og kan dunkes ut fra baksiden etterpå. Tror det uansett vil være mer tidseffektivt å angripe bolten enn å sage istykker spaceren. Quote
iknutis Posted Thursday at 09:25 PM Posted Thursday at 09:25 PM Hvis ikke du får skikkelig vinkel på meiselen kan den ha dårlig effekt. Isåfall ville jeg forsøkt å bore i det som står igjen av mutteren i håp om at den vil ‘slippe’ før du kommer helt ned i konen. Varme den hadde jeg gjort med gassbrenner, helt utrolig hvilken effekt det har med skikkelig varme på ting som sitter. Quote
Atle G Posted Thursday at 09:25 PM Posted Thursday at 09:25 PM Usikker på om noen har foreslått å borre flere hull i mutteren for å svekke den - så kan du bruke meisel for å splitte/løsne mutteren. Quote
jschille Posted Thursday at 09:37 PM Author Posted Thursday at 09:37 PM Takk for alle innspel, blir å prøve borring og varme imåro. I kveld blei det bytte av nøkkeldeksel, berre ein liten detalj for noken kanskjemen eg sette veldig pris på akkurat det 😊 Quote
jschille Posted Friday at 09:26 PM Author Posted Friday at 09:26 PM Det blei boring og varme - endte opp med å ofre spaceren, tross alt enklare enn å kjøpe ny hub og presse inn ny lagerbane. Prøvde først å bore for å bedre kant å bruke meiselen på, men funka ikkje. Fant etterkvart ut at det eg likegjerne kan bore ut heile bolten - dvs bruke holsag og få av spaceren sånn.. det som stod igjen: og etter ein god runde med induksjonsvarmeren kom og dette laust.. Endeleg! Snakka med det lokale lanolinverkstaden som eg har brukt før, sjefen sjøl har D3, diskutere litt bildene av den aktuelle rusten, han meinte det ikkje var noko å lure på med lanolinbehandling her, berre å kjøre på.. Quote
Recommended Posts