Sven Posted June 27 Posted June 27 (edited) Trodde det skulle være et stort problem å få time, men etter 10 min i tlf kø fikk jeg faktisk time fredag morgen kl 9 på Risløkka. Møtte frimodig opp for å få slått inn nummeret påby men Trafikkstasjonen fant ikke nummeret foran høyre bakhjul etter å ha lett flere steder og skrapet av noe tectyl. Deretter gikk kontrolløren i «nødmodus», tilkalte et par nidkjære kolleger som mente at det var hjemmel i regelverket for å gjennomføre en full id kontroll av bilen. De er bekymret over at rammen og papirer har et nummer fra en 81 modell men karosseriet har et vin nr fra 1995. Det vin nr fra 1995 finnes selvsagt ikke systemet deres og derfor gikk alarmen Bilen ble importert og førstegangsreg i september 1996 og vognkortet sier 81 modell i likhet med mange Mb elendigwagen på den tiden. Da må alt ha vært i orden ellers ville ikke bilen blitt registrert. Hva skjer nå? Jeg skal jobbe med bilverkstedet som gjennomførte eu kontrollen med å skrape rammevangen på høyre side foran bakhjulet for å finne rammenummeret. Finner vi det kan bilen godkjennes og jeg kan kjøre inntil videre. Arbeidet med id kontroll skal gjennomføres av en nasjonal gruppe som jobber med slike saker. Siden importen skjedde før 2000 er papirene ikke digitalisert og det er en voldsom papirmølle selv SVV å få tilgang til fjernlagrede papirdokumenter. Dette kan ta måneder og finner de ikke dokumentasjon så vet jeg ikke hva som skjer. Hva har jeg lært? Skulle aldri møtt opp i god tro om at preging av rammenr påny var en enkel sak uten å gravd frem det gamle fra rammen. De var lite villig til å skrape mye der og da for å lete. Bilen har vært gjennom pkk og eu gjennom alle disse årene siden 1996 uten at dette har vært kommentert. Til og med ved en full teknisk kontroll på trafikkstasjonen i 2023 var rammenr ikke en issue. krysser fingre for at vi finner rammenr på mandag når verkstedet skal blaste rammen på høyre side Edited June 27 by Sven Quote
Trodde det skulle være et stort problem å få time, men etter 10 min i tlf kø fikk jeg faktisk time fredag morgen kl 9 på Risløkka. Møtte frimodig opp for å få slått inn nummeret påby men Trafikkstasjonen fant ikke nummeret foran høyre bakhjul etter å ha lett flere steder og skrapet av noe tectyl.
Deretter gikk kontrolløren i «nødmodus», tilkalte et par nidkjære kolleger som mente at det var hjemmel i regelverket for å gjennomføre en full id kontroll av bilen. De er bekymret over at rammen og papirer har et nummer fra en 81 modell men karosseriet har et vin nr fra 1995. Det vin nr fra 1995 finnes selvsagt ikke systemet deres og derfor gikk alarmen Bilen ble importert og førstegangsreg i september 1996 og vognkortet sier 81 modell i likhet med mange Mb elendigwagen på den tiden. Da må alt ha vært i orden ellers ville ikke bilen blitt registrert. Hva skjer nå? Jeg skal jobbe med bilverkstedet som gjennomførte eu kontrollen med å skrape rammevangen på høyre side foran bakhjulet for å finne rammenummeret. Finner vi det kan bilen godkjennes og jeg kan kjøre inntil videre. Arbeidet med id kontroll skal gjennomføres av en nasjonal gruppe som jobber med slike saker. Siden importen skjedde før 2000 er papirene ikke digitalisert og det er en voldsom papirmølle selv SVV å få tilgang til fjernlagrede papirdokumenter. Dette kan ta måneder og finner de ikke dokumentasjon så vet jeg ikke hva som skjer. Hva har jeg lært? Skulle aldri møtt opp i god tro om at preging av rammenr påny var en enkel sak uten å gravd frem det gamle fra rammen. De var lite villig til å skrape mye der og da for å lete. Bilen har vært gjennom pkk og eu gjennom alle disse årene siden 1996 uten at dette har vært kommentert. Til og med ved en full teknisk kontroll på trafikkstasjonen i 2023 var rammenr ikke en issue. krysser fingre for at vi finner rammenr på mandag når verkstedet skal blaste rammen på høyre side
SveinHa Posted June 27 Posted June 27 Sven skrev (29 minutter siden): Hva har jeg lært? Jeg har lært at ca halvparten av mine besøk på SVV ender i en eller annen usaklig katastrofe... Livredd de folkene der... Quote
Sven Posted June 28 Author Posted June 28 (edited) Nå har jeg ligget under bilen og skrapt tectyl og riktig som det står i vognkortet er det preget inn i bakkant av utriggeren rett foran høyre bakhjul😀 Nå er det bare tilbake til verkstedet for etterkontroll og er det i hvert fall tut og kjør inntil videre. Det er interessant å notere at til tross for utallige pkk og EU kontroller gjennom veldig mange år så er det ingen, inkl SVV i Førde i 2023, som har skrapt frem nummeret for å verifisere mot vognkort. Sjekk av rammenummer er et av sjekkpunktene på Eu kontroll Får bare vente og se hva SVV finner på etter hvert. Edited June 28 by Sven Quote
Camarogeddon Posted June 29 Posted June 29 Hvis du først har fått skrapt det frem så det er synlig, så pass på å konservere den plassen på ramma godt til senere. Det blir straks mere klønete om det området blir rustskada fordi det blir skrapt reint hver 2. år. -C Quote
SveinHa Posted June 29 Posted June 29 (edited) Camarogeddon skrev (1 time siden): så pass på å konservere den plassen på ramma godt til senere. Et par strøk rå linolje er fint til slikt. Tørker seint så regn gjerne en mnd mellom strøkene. Edited June 29 by SveinHa Quote
gautes Posted June 29 Posted June 29 De har krangla mye på Defendere og Seriebiler med rammenummere, men på D2erne har det vært plankekjøring hver gang for meg.. Men jeg har vært på forskjellige tilsyn gjennom årene så det har sikkert innvirket på bedømmelsene. Quote
Recommended Posts