Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei, se bilder av delen der det har brent opp i kabelfestet. Når jeg tar løs kabel til festepunktet så gnistrer det. Når jeg forsøker å starte bilen kommer det lyder fra boksen. Er det gløderen? 

IMG_8103.jpeg

IMG_8102.jpeg

IMG_8101.jpeg

Posted

Om du zoomer litt ut og markerer hvor i motorrommet denne befinner seg, så kanskje det blir litt lettere å svare. :)

 

Posted
trondshj skrev (21 timer siden):

Om du zoomer litt ut og markerer hvor i motorrommet denne befinner seg, så kanskje det blir litt lettere å svare. :)

 

Hei igjen, så du det siste bildet jeg postet - håper det viser plasseringen bedre?

trondshj skrev (2 timer siden):

Om jeg ikke tar veldig feil, så er det styreenheten til radiatorviften. :)

 

 

Ok, hva koster en slik for å bytte og så lurer jeg på hva det kan skyldes at den har kortsluttet/brent opp kabler.

landroveren 2 skrev (8 minutter siden):

Hei igjen, så du det siste bildet jeg postet - håper det viser plasseringen bedre?

Ok, hva koster en slik for å bytte og så lurer jeg på hva det kan skyldes at den har kortsluttet/brent opp kabler.

Takk, nå ser jeg at du har helt rett og jeg leser også at det er et klassisk problem at denne kan kortslutte/brenne opp. Hvor kan jeg kjøpe denne delen til en grei pengesum? Min bil er 2010-modell Freelander 2, TD4

Posted

Ser at enkelte leverandører vil selge både radiator og kontrollmodul til blodpris, men om du googler "freelander 2 fan control module" så bør du få en del forslag til en grei pris. Regner med at det er en standarddel som er brukt av mange produsenter.

 

Og du er nok ikke alene om å ha problemer med denne, siden det også ligger "how to" på youtube. :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=j7NZxBUD8-Y

 

 

 

Posted
trondshj skrev (19 minutter siden):

Ser at enkelte leverandører vil selge både radiator og kontrollmodul til blodpris, men om du googler "freelander 2 fan control module" så bør du få en del forslag til en grei pris. Regner med at det er en standarddel som er brukt av mange produsenter.

 

Og du er nok ikke alene om å ha problemer med denne, siden det også ligger "how to" på youtube. :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=j7NZxBUD8-Y

 

 

 

Takker :)

Posted

Bare hyggelig, og lykke til. :)

 

FL2 er sympatiske biler. Fruen hadde en i mange mange år, så jeg fikk en del kunnskap om den. Noen ganger litt bedre kjennskap enn jeg ønsket meg. :D :D :D

 

Posted
trondshj skrev (33 minutter siden):

Bare hyggelig, og lykke til. :)

 

FL2 er sympatiske biler. Fruen hadde en i mange mange år, så jeg fikk en del kunnskap om den. Noen ganger litt bedre kjennskap enn jeg ønsket meg. :D :D :D

 

Den kunnskapen nyter andre, som meg, godt av nå! :)

 

landroveren 2 skrev (1 minutt siden):

Den kunnskapen nyter andre, som meg, godt av nå! :)

 

 

trondshj skrev (35 minutter siden):

Bare hyggelig, og lykke til. :)

 

FL2 er sympatiske biler. Fruen hadde en i mange mange år, så jeg fikk en del kunnskap om den. Noen ganger litt bedre kjennskap enn jeg ønsket meg. :D :D :D

 

En sak til: Selve komponenten og bytte av den ser enkelt og greit ut, men hva med kablene og selve festet som er brent/skadet? Kan jeg kjøpe rep sett og kutte samt skjøte på eksisterende kabler?

Posted

Burde ikke være noe problem det. Hvor man eventuelt kan få tak i de delene er jo litt verre. Eventuelt om du kan finne en vrakbil hos et bilopphoggeri, hvor du kan få fatt i både styreenheten og kontakter i samme slengen. Fikk fatt i "ny" haldex til gamlebilen til fruen på den måten.

 

Nå vet jeg ikke hvor i landet du holder til, men det går jo an å ta en telefon til Techno Classic på Liertoppen og høre. Kan hende de kan hjelpe deg med både deler og kontakter/kabler. :)

 

Posted
trondshj skrev (På 3.6.2026 den 7.14):

Burde ikke være noe problem det. Hvor man eventuelt kan få tak i de delene er jo litt verre. Eventuelt om du kan finne en vrakbil hos et bilopphoggeri, hvor du kan få fatt i både styreenheten og kontakter i samme slengen. Fikk fatt i "ny" haldex til gamlebilen til fruen på den måten.

 

Nå vet jeg ikke hvor i landet du holder til, men det går jo an å ta en telefon til Techno Classic på Liertoppen og høre. Kan hende de kan hjelpe deg med både deler og kontakter/kabler. :)

 

Takk for gode tips, settes stor pris på! :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...