larslab Posted June 1 Posted June 1 Har eksos i kjølevesken og bruker litt kjøleveske. Ingen tegn til lekkasje, så er nok toppakningen som trenger litt kjærlighet. Når en først er i gang, skal jeg ta ut hele motoren og samtidig skifte clutch? Clutchen er helt grei, men er kanskje en fin mulighet å ta den også når en først er i gang. ps. Aldri gjort jobben før, annet en topppakning på Exmil. Men YouTube, vilje og mye fri fikser det meste. Quote
lafterolf Posted June 1 Posted June 1 Det ville vært fint om du røper hvilken Defender du har, motortype og gjerne årsmodell siden det finnes så mye forskjellig. Basert på info her vil svar kun bli generell. Quote
larslab Posted June 1 Author Posted June 1 Gikk litt fort i svingene, 2002, td5. Står en p10 topp på den nå. Men skal bytte til spansktopp p15. Quote
Vidar S Posted June 1 Posted June 1 Du trenger ikke ta ut motor for å bytte topp. Har motoren gått langt så er det ikke dumt og også bytte clutch. Tar du clutch bør du også bytte vannpumpe. Den holder ikke lengere enn clutchen og er skikkelig bedriten å bytte med motoren i bilen. Quote
Atle G Posted June 1 Posted June 1 Td5 toppene kan deles i 2 - horisontalt. Hvis du ikke absolutt må splittet disse 2 delene så er anbefalingen å ikke gjøre det. Der er ingen pakning mellom disse 2 delene - metall mot metall med 100% nøyaktighet. En anaerob tetningsmasse må legges på veldig tynt og veldig nøyaktig for å få dette tett - og ikke alltid vellykket (gjett hvordan jeg vet det LOL). Ellers er det som Vidar S skriver - ikke nødvendig å ta ut motor for å skifte topp. Quote
Jasswass Posted June 1 Posted June 1 Om du ikke vil og må bytte kløtsj nå, så er det nok mindre jobb for deg å ta topp-jobben med motoren i bilen. Jeg gjorde dette på min for noen år tilbake (midtvinters i kulda ute på gårdsplassen...så dette går fint 🙂 Finnes litt om dette i prosjekttråden til min Defender. Forøvrig heller ikke så ille å ta vannpumpa fra oven heller...litt bedre plass når du har gravd deg ned med toppen. Pumpa koster ikke mye heller. Quote
Camarogeddon Posted June 1 Posted June 1 Hvis han skal bytte til spansketopp på den så må han jo gjøre jobben med å sette sammen kamakselramma i toppen uansett. Det er ellers sånt sett å anbefale ny topp når du først gjør jobben, de 10P toppene var aldri noe særlig. Husk at du trenger litt andre deler til drivstofftrykkregulatoren (eller komplett ny) når du bytter, siden dieselreturen går utenfor blokka. og ja, mengden tettemasse som trengs er hårfin. det skal IKKE mye til. Anbefaler god tid og kopi av fabrikk servicemanual. Hadde aldri gjort det før selv heller når jeg bytta, men den reparasjonen har vel holdt nærmere 100k nå, så noe må jeg ha gjort riktig. Ikke spesielt vanskelig, men pent og rolig uten å stresse er å anbefale. Kan også anbefale noe å løfte med om du gjør jobben i bilen (eller en stødig kompis) - den toppen med innmat er TUNG å løfte pent på plass inni der, uten å forstyrre pakning eller skrape opp toppen mot ting på vei ned. -C Quote
Atle G Posted June 1 Posted June 1 Camarogeddon skrev (38 minutter siden): Hvis han skal bytte til spansketopp på den så må han jo gjøre jobben med å sette sammen kamakselramma i toppen uansett. Det er ellers sånt sett å anbefale ny topp når du først gjør jobben, de 10P toppene var aldri noe særlig. Husk at du trenger litt andre deler til drivstofftrykkregulatoren (eller komplett ny) når du bytter, siden dieselreturen går utenfor blokka. og ja, mengden tettemasse som trengs er hårfin. det skal IKKE mye til. Anbefaler god tid og kopi av fabrikk servicemanual. Hadde aldri gjort det før selv heller når jeg bytta, men den reparasjonen har vel holdt nærmere 100k nå, så noe må jeg ha gjort riktig. Ikke spesielt vanskelig, men pent og rolig uten å stresse er å anbefale. Kan også anbefale noe å løfte med om du gjør jobben i bilen (eller en stødig kompis) - den toppen med innmat er TUNG å løfte pent på plass inni der, uten å forstyrre pakning eller skrape opp toppen mot ting på vei ned. -C Camarogeddon - enig i alt - jeg var for kjapp første gang jeg gjorde en slik jobb LOL. Har senere brukt elefant for å løfte toppen på plass. Quote
larslab Posted June 1 Author Posted June 1 Gode tips, og lest flere tråder her på forumet om temaet. For å gjøre det hele enda litt mer komplisert har jeg to motorer. Motor 1: orginale p15 motoren, tatt ut av bilen. På den står det en «ny» p15 spansktopp, som ble satt på etter at motoren hadde en liten runaway. Selger kjøpte bilen slik, men oppdaget at den brukte kjøleveske. Han tok derfor ut orginalmotoren med spankstoppen for å overhale den ordentlig(så langt kom han aldri). I mellomtiden kjøpte han en brukt Td5 p10 Discovery motor. motor 2: td5 p10 Discovery motor. Er denne som står i bilen. Før selger satte inn denne motoren, byttet han vannpumpe (som dere nevner), bakre veivaksellager, utløserlager og spigo Bush. Men surprise surprise, denne bruker også kjøleveske 😅 skjedde etter det var en 30 minusgrader. Selger tipper at det er plastikk dowslene (eller hva det heter) som har gitt seg. Min plan er dermed. Ta av spansktoppen fra den orginale motoren. Og sette det på Discovery motoren som per i dag står i bilen. Tror jeg står over clutch bytte i denne omgangen. så når jeg får tid blir det full overhaling av orginalmotoren. Hva tenker LR-folket? Quote
Vidar S Posted June 1 Posted June 1 Mener det fulgte med metall dowels når jeg kjøpte topp til min en gang i tiden. Quote
Atle G Posted June 1 Posted June 1 larslab skrev (55 minutter siden): Gode tips, og lest flere tråder her på forumet om temaet. For å gjøre det hele enda litt mer komplisert har jeg to motorer. Motor 1: orginale p15 motoren, tatt ut av bilen. På den står det en «ny» p15 spansktopp, som ble satt på etter at motoren hadde en liten runaway. Selger kjøpte bilen slik, men oppdaget at den brukte kjøleveske. Han tok derfor ut orginalmotoren med spankstoppen for å overhale den ordentlig(så langt kom han aldri). I mellomtiden kjøpte han en brukt Td5 p10 Discovery motor. motor 2: td5 p10 Discovery motor. Er denne som står i bilen. Før selger satte inn denne motoren, byttet han vannpumpe (som dere nevner), bakre veivaksellager, utløserlager og spigo Bush. Men surprise surprise, denne bruker også kjøleveske 😅 skjedde etter det var en 30 minusgrader. Selger tipper at det er plastikk dowslene (eller hva det heter) som har gitt seg. Min plan er dermed. Ta av spansktoppen fra den orginale motoren. Og sette det på Discovery motoren som per i dag står i bilen. Tror jeg står over clutch bytte i denne omgangen. så når jeg får tid blir det full overhaling av orginalmotoren. Hva tenker LR-folket? Hvor langt har motorene godt? Siden den originale p15 motoren er ute - hvorfor tar du ikke bare av toppen på den og skifter topp pakning? Når du allikevel tar av toppen på P15 motoren så får du jo sjekket om det er vendekanter i sylinderne / om der er striper eller hakk ... Metall dowler koster ca 50 kroner på e-bay 😉 - og kanskje har noen av liggende og kan donere.... Hvis P10 motoren bruker kjøleveske etter å ha vært utsatt for 30 kalde grader så kan det være frostsprenging / sprekk? Spennende ... Quote
larslab Posted June 2 Author Posted June 2 Godt poeng. Får se hvordan cylindrene på orginale p15 motoren ser ut når jeg tar av toppen der. Mye mulig det er sprek i p10 toppen som står i. Men er ikke så farlig da den uansett ikke gjenbrukes. Metal dowels er allerede bestilt. Quote
Atle G Posted June 2 Posted June 2 Kan ellers anbefale ett slikt sett fra Biltema- bruker det også for å teste actuatorer på turbo for å sjekke åpningstrykk : 1699,- Trykktestersett for radiator Art.nr. 19-1297 Quote
larslab Posted June 3 Author Posted June 3 Basert på at det sakte men sikkert mister kjøleveske, og det bygger seg trykk i kjølesystemet. men skal kjøpe en slik Biltema sak for å sjekke. Quote
lafterolf Posted June 3 Posted June 3 Normalt vil kompresjonsluft i kjølesystemet gi koking, og kvit røyk. td5 har så mange lure plasser det kan lekke, og som er vanskelig å se, så sjekk grundig dette. Frostvæske som forsvinner vil erstattes av luft. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.