tigergutt Posted April 8 Posted April 8 Jeg prøver her også: Plutselig forsvant andregiret mitt... Ingen ulyder, Ikke noe som gikk i stykker, det bare forsvant. Alle andre gir fungere som de skal. Når jeg legger press på girstanga så høres det ut som drevene er såvidt borti hverandre med en liten "subbelyd", men den går absolutt ikke i gir. Har tatt av gummimansjett og sjekket FRC7155 (Gear lever housing) og den er helt fin. Nå trenger hjelp av noen voksne 🙂 Quote
Velar Posted April 8 Posted April 8 Settskrue i toppen av overføring girspak-drev?? Sjekkes relativt enkelt ved å fjerne deksel over kass i kupeen og åpne toppen av R380-kassa. Quote
lafterolf Posted April 8 Posted April 8 (edited) Tror du må enten løfte setekassen eller slippe girboksen litt ned for å få av lokket. det er en settskrue under girstanga også, ta opp der først for kontroll. Du må av med tunellen over girkassen for tilgang til bakre del, men under girspaken løfter du bare bort gummi og isolering. Mener å huske at det er fire skruer å løsne for å løfte bort mekanismen der. Edited April 8 by lafterolf Quote
Vidar S Posted April 8 Posted April 8 Jeg gjorde dette ute i leir på Glaskogen, riktig nok med en gjeng eksperter rundt, men jeg tror ikke vi slapp ned kassen. Dekslet rundt girkasse skrudde jeg ut, - trur eg Quote
Velar Posted April 8 Posted April 8 Jeg klarte det med å demontere lokkene på setekassa i kupeen, og girkassen stod urørt på festene. Quote
tigergutt Posted April 9 Author Posted April 9 Dette blir en spennede helg, skjønner jeg. LafteRolf: Dekseler og gummi rundt girstanga er allerede borte - hvilke setskrue mener du? Må jeg løfte ut hele "basen" til girstanga? Quote
Camarogeddon Posted April 9 Posted April 9 Du må nok ha av det øverste lokket på girkassa ja. Staget som girspaken drar i går bakover - selve settskruen etc sitter lengre bak, under dekselet. Settskrue etc befinner seg også her. -C Quote
gautes Posted April 9 Posted April 9 Tigergutt.Du vet da at det er her de voksne er og ikke på alskens andre rare EDB-greier. Quote
lafterolf Posted April 9 Posted April 9 Du har settskrue (imbraco) under girspaken, og du har en helt bak på girboksen. Start med girspaken, og du bare skrur deg nedover når gummi er fjernet. som du selv skriver, av med foten/basen til girstangen. Da ser du hva vi mener. aikke dikkert det er feilen, men start der. Quote
tigergutt Posted April 9 Author Posted April 9 Det er akkurat det jeg har skjønt, Gaute. Takk og lov for at det fortsatt er mulig å være her 🙂 Takk, takk: Rolf 🙂 Quote
lafterolf Posted April 9 Posted April 9 Sånn ser det ut under girstanga. settskrue i midten bak hullet til girstang. Quote
tigergutt Posted April 9 Author Posted April 9 gautes skrev (57 minutter siden): Tigergutt.Du vet da at det er her de voksne er og ikke på alskens andre rare EDB-greier. Camarogeddon skrev (2 timer siden): Du må nok ha av det øverste lokket på girkassa ja. Staget som girspaken drar i går bakover - selve settskruen etc sitter lengre bak, under dekselet. Settskrue etc befinner seg også her. -C Strålende - will do lafterolf skrev (1 minutt siden): Sånn ser det ut under girstanga. settskrue i midten bak hullet til girstang. Tror du ikke den hadde vært kranglete i fjerdegir også om denne var løs? Skal sjekke uansett, asså. Quote
lafterolf Posted April 9 Posted April 9 Og sånn i bakenden av kassen. Denne kassen er ombygd fra D2, men veldig lik Defenderkassen. Om sett skrue er løs, så bruk gjengelim. tigergutt skrev (3 minutter siden): Strålende - will do Tror du ikke den hadde vært kranglete i fjerdegir også om denne var løs? Skal sjekke uansett, asså. Kjør litt til så kommer det problemet. Jeg holder også en knapp på bakerste del av kassen, men start med det enkleste først. Quote
tigergutt Posted April 9 Author Posted April 9 lafterolf skrev (13 minutter siden): Og sånn i bakenden av kassen. Denne kassen er ombygd fra D2, men veldig lik Defenderkassen. Om sett skrue er løs, så bruk gjengelim. Kjør litt til så kommer det problemet. Jeg holder også en knapp på bakerste del av kassen, men start med det enkleste først. Takker og bukker. Suksessterte og bobler er innkjøpt. (Håper på det beste 🙂 ) Quote
tigergutt Posted April 13 Author Posted April 13 lafterolf skrev (På 9.4.2026 den 13.47): Og sånn i bakenden av kassen. Denne kassen er ombygd fra D2, men veldig lik Defenderkassen. Om sett skrue er løs, så bruk gjengelim. Kjør litt til så kommer det problemet. Jeg holder også en knapp på bakerste del av kassen, men start med det enkleste først. Setskrue nr 1 - den letteste sitter så hardt at den kan ikke ha flyttet seg. Når det gjelder den bakre: Har du kuttet bort deler av setekassa for å komme til? Quote
Vidar S Posted April 13 Posted April 13 Ser ut til Rolf har rett nok en gang? at kassa må slippes ned i bakkant Quote
lafterolf Posted April 13 Posted April 13 Ja den jeg tok måtte kuttes, men den girkassen er bygd om fra disco 2. jeg husker ikke om det gorde at jeg ikke fikk løftet lokket, prøv først uten å kutte. Jeg hadde sluppet ned girkassen om det ikke var for at jobben ble gjort langt hjemmefra og på et trafikkert sted, og jekken lå hjemme. De skarpsynte ser at jeg kutter en feit strømkabel som lå gjemt i skinnen på setekassen🤪 Quote
tigergutt Posted April 13 Author Posted April 13 Hehe - Løfter bil og senker kasse før jeg finner fra saga Quote
tigergutt Posted April 14 Author Posted April 14 Haha. Godt poeng. Neste spørsmål: Er det enklest å ta ned kasse i bakkant eller å ta ut setekassa? Quote
lafterolf Posted April 14 Posted April 14 Jeg ville senket girkassen. Løsne gummifestene, løft boksen og pell ut festene, det burde være nok til å løfte lokket. Quote
Vidar S Posted April 14 Posted April 14 (edited) Setekasse høres kanskje enkelt ut, men det er mye skruer, noen som kan sitte fast, og det er mye greier inne i der. Edited April 14 by Vidar S Quote
Recommended Posts