Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tenkte å bruke/lage tilsvarende Biltemas lysforsterkersett på nær og fjernlys og evt ekstralys på min exmil. Vi samtidig benytte muligheten til å sikre enkelte andre kurser.

Noen som har bilder av hvordan man har løst dette? Tenker plassering, innfesting, kabling osv. For meg er det kanskje mest praktisk å ha det samlet et sted i motorrommet.

Henter man en grov hovedstrøm direkte fra batteriene, eller feks fra starterreleet? Eller kan man bruke Nato ladekontakt punkt i motorrommet? Hva med jording? 

Posted

Ligger en beskrivelse under Wiki.
Jeg hentet strøm fra starter, dvs egentlig rett fra batteri. Jord er viktig og jeg etablerte jording til hver lampe i ramma ved hjelp av popnut. 
Reelene kan du sette foran på høyre side og så trekke ledninger foran radiatoren. 
Settet til Biltema syns jeg egentlig er ok. Mener releene er utbyttbare med mer kjente merker. 

Posted

Et lite tips: Når vi nå er på vei over til LED så husk at både Volt og Amp behovet reduseres til ett nivå hvor det originale ledningsnettet er godt nok - ekstra releer vil ikke gi mer lys. 

Posted

Takk for info og tips.

Jeg tenker å beholde originale 24 volt hovedlys, markeringslys og blinklys, men ikke usannsynlig at det blir noe LED ekstralys i front. Ledningsnettet i vingene må skiftes/legges opp på nytt. Planen er å bruke Biltemas sett som mal, men ikke bruke dette direkte. Når jeg først holder på legger jeg opp noen releer ekstra pluss noen sikringer for fremtidig behov. Er det noen som har gjort dette før og som evt har noen bilder av innfesting/plassering?

Posted

Har desverre ingen innspill om plassering av slikt i en exmil, mangler 1 stk exmil!

Men om man først skal lage opplegg med ny releboks med sikringher etc så har jeg vær ganske happy med disse:

https://www.autoelectricsupplies.co.uk/p/blade-fuse-type-surface-mounted

De er modulære, så man kan sette sammen en sikringsholder og en releholder - eller flere for den saks skyld.

Men ledningene terminert rett i holderene blir det ganske så ryddig og. Her min, som er lurt på plass ved siden av motorstyringen under setekassa på defenderen, som inneholder alt av ekstralys styring, samt sikringer til forbruksbatteri, etc.

20241215_160700.jpg

-C

Posted

Takker, har nettopp bestilt samme sikrings- og releboks fra Autoelectricsupplies. Godt å høre at du er fornøyd. Og helt klart; mangler 1 stk exmil🙂