Stig Posted March 1 Posted March 1 Er det egen lysjustering på D3 med xenon? Sånn som justerer lysene i alle retninger ved oppstart? Jeg trodde det ikke skulle være når man har luftfjæring. Fikk mangel på EU-kontroll siden de ikke kunne se at lysene gikk opp og ned og hit og dit ved oppstart. Quote
lafterolf Posted March 1 Posted March 1 Mine går heller ikke opp og ned ved oppstart, men de kan kalibreres med diagnose. Quote
Stig Posted March 1 Author Posted March 1 Skjønner. Er det egen høydesensor, eller går de på samme som til luftfjøringa? Quote
lafterolf Posted March 2 Posted March 2 Tror ikke høydesensor styrer lyktene siden bilen holder konstant rett høyde på luftfjøring. Det blir overflødig da. Quote
Elchund Posted March 2 Posted March 2 Dette kommer litt an på om du har AFS eller ikke. Ta opp panseret og kikke inn på toppen av lyktene, det står "AFS" på klistrelappen på toppen av lyktene om du har det systemet (veldig vanlig på Norske biler). AFS, som jeg har på min bil, setter i gang "dansen" ved oppstart, lyset går opp og ned og frem og tilbake. Under kjøring vil xenon projektoren ("hovedlykta") både svinge med hjulene og i noen situasjoner heve eller senke lysbildet. Dette er styrt av signaler den plukker opp fra can bus'en. Blant annet posisjonen til fjæringens høydesensorer, hastighet, rattutslag og en masse andre greier. Min bil senker f.eks. lyset når jeg kjører over en fartsdump, og ved lave hastigheter. I tillegg svinger lyset med styringen/rattutslaget. Xenon lys uten AFS og halogen lys har ingen slik justering på D3 og vil heller ikke utføre noen "dans" ved oppstart. Mvh Tron Quote
motom Posted March 3 Posted March 3 Det skal vel være et menypunkt for å skru dette av og på i menyen i dashen. Mine virket ikke i flere år og så byttet jeg xenon pærer og plutselig begynte de å bevege seg når jeg svingte. Gjorde alltid en liten bevegelse ved oppstart. Fant aldri ut av det 😄 Quote
Stig Posted March 4 Author Posted March 4 Google KI svarte dette: Adaptive Front-lighting System (AFS) med svingbare Xenon-hovedlys var generelt ikke standard på Land Rover Discovery 3 (2004–2009). AFS ble derimot introdusert som en betydelig oppgradering på etterfølgeren, Discovery 4 (fra 2010-modellen og utover), som en del av det mer avanserte elektroniske utstyret, ofte i kombinasjon med de oppdaterte Xenon-lyktene. CarGurus UK +1 Discovery 3 (L319): Tilbød vanlige halogenlys eller statiske (ikke-svingbare) Xenon-lys på høyere utstyrsnivåer (HSE). Discovery 4 (L319 Facelift): Introduserte svingbare frontlykter (AFS) som bedre utnyttet Xenon-teknologien. CarGurus UK +1 Selv om noen senmodeller av Discovery 3 (f.eks. 2008-2009) hadde forbedret utstyr, kom teknologien for svingbare lys for fullt med Discovery 4 fra 2009/2010. Quote
oggioffshore Posted March 4 Posted March 4 Min 2006 D3 har afs Orginalt. Hvordan kan de si at de ikke virker, om bilen ikke er utstyrt med dette? Har de sjekket opp mot vin nr og utstyrs listen Quote
Olav Haavardsholm Posted March 4 Posted March 4 AFS var nok tilleggsutstyr fra dag 1 på D3. Funksjonen er beskrevet i instruksjonsboken til vår 2005 (altså 1. generasjon) modell selv om vår bil ikke har det montert. Det samme gjelder forøvrig også adaptiv cruisekontroll og - for vår bils vedkommende - grafisk brukergrensesnitt, altså navi/4x4-skjerm, som akkurat den bilen ikke er utstyrt med. Quote
Stig Posted March 4 Author Posted March 4 (edited) oggioffshore skrev (8 timer siden): Min 2006 D3 har afs Orginalt. Hvordan kan de si at de ikke virker, om bilen ikke er utstyrt med dette? Har de sjekket opp mot vin nr og utstyrs listen De mente det var lovpålagt at xenonlys skulle vimse rundt ved oppstart... Men jeg fikk bilen godkjent allikevel. Edited March 4 by Stig Quote
oggioffshore Posted March 6 Posted March 6 Min 96 model Audi A6 m xenon hadde ikke den funksjonen. Eneste kravet er at de skal være automatisk høyde justert. Discovery har luft fjæring som kompenserer for dette... Såvidt eg har forstått Quote
Yngvej Posted March 6 Posted March 6 (edited) Har AFS på min 08 D3. Lysene svinger fra side til side ved oppstart (og selvsagt under kjøring), men jeg har ikke lagt merke til at de går opp og ned. Høydejustering på xenonlys skal kompensere for last i bilen, dette er ikke nødvendig når luftunderstellet holder bilen i samme vinkel uansett last. Edited March 6 by Yngvej Quote
Recommended Posts