rinor Posted March 1 Posted March 1 Etter en episode hvor bilen stod over lengre tid, gikk bilens batteri tom for strøm. Etter opplading vil ikke bilen låses / åpnes med nøkkel (fjernkontroll). Har byttet batteri i begge nøklene, byttet dørlåsmekanismen i sjåførdør, byttet radiosener i bakluke, sjekket sikringer, demontert kabelkontakt i sjåførdør sprayet med kontaktspray, men dette har ikke løst problemet. Er det noen her som har vært innom tilsvarende og har forslag til løsning? Quote
Olav Haavardsholm Posted March 1 Posted March 1 Har du sjekket at det er spenning fram til mottakeren? Det var feilen på vår D3, og ble raskt rettet ved å legge ny kabel fra sikring (som hadde spenning) til mottaker. Quote
rinor Posted March 3 Author Posted March 3 Hei, og takk for svar, skal måle spenningen, det var spenning der. Men samtidig, ved bruk av nøkkel i låsen, så skal vel denne låse opp/igjen alle dører? Ikke bare den nøkkelen brukes i? Quote
Olav Haavardsholm Posted March 3 Posted March 3 Nå skal ikke jeg si hvordan det fungerer i en Range Rover siden min erfaring kun er fra D3, men der låser nøkkel kun opp førerdøren (hvor nøkkellåsen sitter). De andre dørene må låses opp med låseknappen inne i bilen. Som en kuriositet kan jeg jo også nevne at på vår D3 låser låseknappen inne i bilen alle dørene hvis den betjenes fra passasjersiden før døren lukkes. Hvis den betjenes fra førersiden, forblir førerdøren ulåst når den lukkes. Det oppdaget vi da vi hadde feil på strømtilførselen til mottageren. Men igjen kan det jo fungere annerledes på en Range Rover. Mitt neste steg i feilsøking tror jeg ville være å måle om det gis noe signal i en eller annen kabel fra mottageren når man prøver å låse opp eller igjen, og så forsøke å måle i den andre enden av den/de kablen/e. Her er det jo "bare" snakk om å finne ut hvilket ledd i kjeden fram til dørlåsene som svikter, og ledningsnettet er en del av denne kjeden. (Lett for meg å si som ikke skal fikle med det, og som ikke har en anelse om hvordan "kommunikasjonen" mellom mottager og dørlåser foregår eller hvilke ledd den er innom... 🤔 Det kan vel godt tenkes at det er noen her inne som har detaljkunnskap om akkurat dette (også), og som kan fortelle akkurat hvilke signaler som skal gå hvor og i hvilke kabler i hvilken situasjon. Forhåpentligvis melder vedkommende seg. 🤩) Quote
rinor Posted March 3 Author Posted March 3 (edited) Takk igjen for tips!! Skal begi meg utpå😅😅😅 Edited March 3 by rinor Quote
Recommended Posts