Thomas Karlsen Posted February 6 Posted February 6 Hei. Jeg har en 2000 modell P38 som har en luftlekkasje på luftfjæringssystemet et eller annet sted. Høyre bakhjul synker sammen over natten. Jeg har byttet kompressor og luftbelger bak (begge sider). Sjekket også for lekkasjer fra styringsenheten for luftfjæringssystemet foran i motorrommet. Finner ikke lekkasjen. Trenger hjelp til dette. Noen tips? Quote
trondshj Posted February 7 Posted February 7 Velkommen til forumet. Kjenner ikke systemet for P38, men for D3/D4 vet jeg av erfaring at kabelbrudd og/eller defekt høydesensor kan gi lignende feil. Du kan jo trekke sikringen på systemet når den er i normal høyde (fungerer i alle fall på D3/D4). Om den fortsatt synker så har du en lekasje. Om den holder seg oppe så har du gremlins i det elektriske. Da har du i alle fall begrenset feilkildene. Så får noen voksne med mer erfaring på P38 korrigere meg om jeg tar feil. Quote
grunneieren Posted February 7 Posted February 7 Slangene som går over tanken og ut til hjulene bak kan det gå hull på, særlig om du har en eksos lekkasje mellom mitre og bakre potte. Luft slangene er tynn plast og tåler ikke varme noe særlig. Det kan jo også være lekksje i ventil blokka. Det finnes sett til å plugge slangene med etter at du har koblett de fra blokka. Så er det bare å vente og se. Søk litt på forumet her så finner du beskrivelser av hvordan Quote
SteinE Posted February 7 Posted February 7 (edited) Du har jo gjort endel allerede... Forsøker med tips, men det er mye greier... Sjekk deg selv ved å bytte om slangene til belgene bak. Bytt tilkobling til belgene bak helt fremme. Flytter sig seg? Hvis nei, feil med feltutstyr høyre side. Bare å lete med såpevann.. Hvis ja, da er det lekasje i ventilene for høyre side bak Stein Edited February 7 by SteinE Quote
gautes Posted February 7 Posted February 7 Såpevannet er beste løsning på luftlekkasje. Strømmen er en annen sak. Quote
EiRRik 4.6HSE Posted February 9 Posted February 9 On 2/7/2026 at 4:43 PM, SteinE said: Sjekk deg selv ved å bytte om slangene til belgene bak. Bytt tilkobling til belgene bak helt fremme. Flytter sig seg? Legger ved noen skjemaer jeg fant for lenge siden av oppsettet og virkemåte på ventilblokken, det viktigste her for deg nå er hvor de ulike slangene er lokalisert når du skal skifte over fra h-bak til v-bak etc. Flytter siget seg så har du lokalisert lekkasjen til den slangen... On 2/7/2026 at 9:35 AM, grunneieren said: Slangene som går over tanken og ut til hjulene bak kan det gå hull på, særlig om du har en eksos lekkasje mellom mitre og bakre potte. Luft slangene er tynn plast og tåler ikke varme noe særlig. Det kan jo også være lekksje i ventil blokka. Skal love deg at du hører det om den slangen ryker under kjøring... 😄 EAS skjemaer.pdf Quote
gautes Posted February 10 Posted February 10 Revner luftbelgen på en godt lastet D2 er det ganske interessant å se de forskjellige reaksjonene på folk i området. Quote
Recommended Posts