oggioffshore Posted February 1 Posted February 1 Fler m erfaring. Prøvd denne noen ggr, men føler at den aldri stivner skikkelig. Mikser å blander som foreskrevet. Andre araldit typer aldri vært noe problem å bruke Quote
lafterolf Posted February 1 Posted February 1 Jeg bruker Biltema sitt epoxylim og det herder veldig raskt. Quote
JokerS30 Posted Sunday at 05:52 PM Posted Sunday at 05:52 PM Jeg har brukt sikkert 50-70 sett epoxysett de siste 10-15 årene, og min erfaring er at det aller beste epoxylimet limet er det Locktite som lager. Pussig nok er det tilgjengelig på Europris, rett borti gata, og de har både metallvarianten, universalvarianten og den ekstra solide på lager. Kombinert med litt filler fra West-System, gir det stort sett strøken liming hver eneste gang. Nå var ikke det svar på spørsmålet til TS, men Araldit-produkter har jeg aldri fått dreis på. Jeg syns både den røde og den blå, er veldig vare for blandingsforholdene, den blir fort gammel, skiller seg og blir "rar" i emballasjen, selv om den er lagret lufttett. Har epoxy skilt seg, er det nesten umulig å få korrekt blandingsforhold, spesielt når man bruker sånne dobbelttuber, kan det være problemet? Ved siste bod-rensing, forsvant det og Biltema på gjenbruken. Har såvidt prøvd epoxy-kittet til Biltema også, fikk null dreis på bruken av det heller. JB Weld er vel standarden sånt måles mot, men det er så kålete å få tak på, at de få gangene jeg har trengt epoxykitt til noe seriøst, har jeg endt opp med Locktite fra Tools eller Tess.. Quote
Himat Posted Monday at 05:43 PM Posted Monday at 05:43 PM (edited) Privat har det ofte blitt Biltema av den typen som kjem i to tuber. Det har fungert heilt ok. Ellers flasker av den typen modellflybutikkane hadde, men det er ei stund sidan. I dag finnes nesten ingen av butikkane med modellfly.😞 I jobbsamanheng er det Araldite det går i. Og i det sortimanget finnes hverken raud, blå eller "rapid". Tallbeteikning på alle variantar og dei fungerer alle. Edited Monday at 07:07 PM by Himat Quote
Vidar S Posted Monday at 06:38 PM Posted Monday at 06:38 PM Jeg har et tubesett med vanlig Araldit som sikkert er 20 år eller mer og det funker ennå. Epoksy er følsom for fuktighet under herding. vil gjerne ha det tørt og varmt. Kanskje Rapid-typen er mer var for dette. Jeg hadde ei tresnekke en gang hvor jeg måtte bygge nytt rorfeste på kjølen, en ganske stor kladdask som ble felt inn og limt. Det gikk et par tre uker før limet plutselig kom - sammen med sol og varme. Før dette trodde jeg reparasjon var mislykket og nervene var tynnslitt med tanke på kort tid til båtsesongen. Det gikk bra, både rorfeste og kjølen holdt og var like fint når jeg så igjen båten 10-12 år etter. Modellflylim er det samme som amerikansk rørleggerlim, dvs sånn som brukes på rør til sentralstøvsugere. For så vidt ikke så mange som selger det lenger heller Quote
Himat Posted Monday at 07:06 PM Posted Monday at 07:06 PM (edited) Modellflylim til plastbyggesett er noko anna enn epoksylim til modellfly. Eg tenkte på denne: Ellers, i jobbsamanheng har eg brukt Araldite 2011, 2012, 2014 og 2021. til ulike formål. Obs, 2021 er ikkje epoksy, men eit tokomponent metylakrylat. Edited Monday at 07:10 PM by Himat Quote
Vidar S Posted Monday at 08:10 PM Posted Monday at 08:10 PM Himat skrev (1 time siden): Modellflylim til plastbyggesett er noko anna enn epoksylim til modellfly. Fryktelig lenge siden jeg har bygd modellfly Quote
Recommended Posts