ArneG. Posted January 30 Posted January 30 Tenkte å modernisere det elektriske på en 24 volt exmil. Planen er å gå over ledingsnettet, bruke releer der det er aktuelt og legge opp til flere sikringer, gjerne også noen flere strømuttak. Når det gjelder 24 volt; er det slik at man kan gå ned på kvadrat/tykkelse på ledningene? Hvilken tykkelse anbefales til feks hovedlys og releer? Evt til ekstralys? Quote
JokerS30 Posted January 30 Posted January 30 Som tommerfingerregel går det halve strømmen i et 12V system om effekten på det som skal forsynes er den samme. Det er aldri feil å ha litt for grove kabler. Normalt bør 1,5mm2 fungere til de fleste lys og ekstralys, men bruker du 2,5mm2 er du som regel helt sikker. Til bremselys og sånt dill, er 1,5mm2 nok. Husk at halogen ( og; gud forby, glødepærer ) er veldig sensitive for spenningsfall som oppstår med litt dårlig dimensjonerte kabler. For LED har det normalt ingen betydning, ut over at det kan bli varmt Regn ut strømtrekket, sjekk kabellengden og titt litt i tabellen. I praksis er 1,5mm2 og 2,5mm2 det du trenger. 245037_58844b38b1d54725ae9035f3bb3de084~mv2.avif Quote
ArneG. Posted January 31 Author Posted January 31 Mange takk, det var klargjørende. Fin oversikt/tabell👍 Quote
Jari Posted Monday at 05:16 PM Posted Monday at 05:16 PM JokerS30 skrev (På 30.1.2026 den 22.41): Som tommerfingerregel går det halve strømmen i et 12V system om effekten på det som skal forsynes er den samme. Det er faktisk motsatt. Det er derfor det blir brukt 24 volt på lastebil. Effekt / Volt = Strøm Quote
JokerS30 Posted Tuesday at 07:47 PM Posted Tuesday at 07:47 PM Jari skrev (På 2.2.2026 den 18.16): Det er faktisk motsatt. Det er derfor det blir brukt 24 volt på lastebil. Effekt / Volt = Strøm Hva i helvete klarte jeg å lire av meg? 😵 Selvsagt har du rett. Stikk motsatt av hva jeg skrev. Høyere spenning = lavere strømstyrke og tynnere kabler. Det er jo derfor overføringssystemer i kraftforsyningen normalt har svært høy spenning. Quote
Recommended Posts