Jump to content

Recommended Posts

Posted

2005 Defender med 330 k på telleren.

Har i 20 år behandlet min Webasto med omhu og aldri varmet bilen mindre enn 30 minutter. Men nå sliter den med sin oppgave, etter restart starter den noen sykluser for så å spille død. Diagnose på verksted får ikke kontakt med enheten, men Webastoen prøver i alle fall. Ny styreenhet kommer på 9 000.

Verksted krever 21 000 for ny, mens Autodoc tar 11-12 000  (panteordning kommer i tillegg)

På ebay finner jeg overhalt Thermotop C til ca. 4 000 pluss kostnader.

Er det noen forumister som har testet renoverte brennere fra Bulgaria eller Ukraina på ebay?

Posted

Har ikke kjøpt renoverte enheter, men har renovert selv. :)
Kjøpte deler på Hastadklev i Stjørdal. Byttet bl.a brennkammer, glødeplugg og vifte.
Enheten ble da i praksis ny etterpå. Helt ok jobb å overhale på arbeidsbenken i garasjen, krevde ingen spesialverktøy.
https://hastadklev.no/

Dette forutsetter dog at styreenheten er ok.

Posted

Ser Hastadklev sin Thermotop C har 5 kW som er det samme det jeg har. Autodoc og andre pushere har 4 kW på sine Thermotop C brennere.

Er det noen som vet hvorfor? Halv pris på den svakeste kan være en forklaring.

Posted (edited)
BBernt skrev (1 time siden):

Ser Hastadklev sin Thermotop C har 5 kW som er det samme det jeg har. Autodoc og andre pushere har 4 kW på sine Thermotop C brennere.

Er det noen som vet hvorfor? Halv pris på den svakeste kan være en forklaring.

Skrivefeil.
Med de prisene som er på Webastodeler i Norge, har jeg kastet en del av de, før kopierte kinadeler ble et alternativ å få tak i. Har montert kina-piratdeler i flere Webasto og Eberspächer, riktignok luftvarmere, men ser ingen grunn til at det ikke skal gå helt fint på vannvarmere også. Stort sett er problemene knyttet til soting, dårlig glødeplugg og glødenett som er igjenkokset. Dette går helt fint å fixe selv, om man orker bli møkkete på fingrene. Webasto leverer ikke løse glødenett til vannvarmerne ( glødenett = den stålulla som dieselen atomiserer gjennom ) men ivrige amatører åpner varmeren med en Dremel, og installerer deler som koster ca ingenting fra Aliexpress. Jeg tenkte prøve den metoden selv snart, for å se åssen det funker over tid.

Edited by JokerS30
Posted
JokerS30 skrev (12 timer siden):

Skrivefeil.
Med de prisene som er på Webastodeler i Norge, har jeg kastet en del av de, før kopierte kinadeler ble et alternativ å få tak i. Har montert kina-piratdeler i flere Webasto og Eberspächer, riktignok luftvarmere, men ser ingen grunn til at det ikke skal gå helt fint på vannvarmere også. Stort sett er problemene knyttet til soting, dårlig glødeplugg og glødenett som er igjenkokset. Dette går helt fint å fixe selv, om man orker bli møkkete på fingrene. Webasto leverer ikke løse glødenett til vannvarmerne ( glødenett = den stålulla som dieselen atomiserer gjennom ) men ivrige amatører åpner varmeren med en Dremel, og installerer deler som koster ca ingenting fra Aliexpress. Jeg tenkte prøve den metoden selv snart, for å se åssen det funker over tid.

Bare som en digresjon: Selvsagt produseres der billige "pirat deler" i Kina - men... også original deler produseres i Kina. Webasto har f.eks. produksjon av varmere i Wuhan (heaters, roofs), og i Shenyang .. I tillegg til fabrikker i India, Mexico og andre land som produserer mye av de delene som vi betrakter som original deler (og som prises deretter).  En utfordring ved kjøp fra China er selvsagt å vite hva som er bra og hva som bare er billig. 

Posted
Atle G skrev (32 minutter siden):

Bare som en digresjon: Selvsagt produseres der billige "pirat deler" i Kina - men... også original deler produseres i Kina. Webasto har f.eks. produksjon av varmere i Wuhan (heaters, roofs), og i Shenyang .. I tillegg til fabrikker i India, Mexico og andre land som produserer mye av de delene som vi betrakter som original deler (og som prises deretter).  En utfordring ved kjøp fra China er selvsagt å vite hva som er bra og hva som bare er billig. 

Veldig godt påeng. Jeg har testet ut flere leverandører på glødenett og plugger, samt litt vifter, og har finni noen leverandører jeg vil forholde meg til. Eksempelvis fins det vifter til luftvarmere, der man stiller seg spørsmål om det finnes lagre mellom aksling og akselhus i det hele tatt. Det finnes også vifter som koster noen småkroner mer, som er utstyrt med høykvalitets japanske kulelagre, så det er greit å være oppmerksom.

Generelt sett er disse varmerne omtrent like teknisk avanserte som ei steikepanne. Det er styrekortet som gjør hele forskjellen.

Posted
JokerS30 skrev (33 minutter siden):

Veldig godt påeng. Jeg har testet ut flere leverandører på glødenett og plugger, samt litt vifter, og har finni noen leverandører jeg vil forholde meg til. Eksempelvis fins det vifter til luftvarmere, der man stiller seg spørsmål om det finnes lagre mellom aksling og akselhus i det hele tatt. Det finnes også vifter som koster noen småkroner mer, som er utstyrt med høykvalitets japanske kulelagre, så det er greit å være oppmerksom.

Generelt sett er disse varmerne omtrent like teknisk avanserte som ei steikepanne. Det er styrekortet som gjør hele forskjellen.

Akkurat - utfordringen er å finne kvalitetsproduktene til lav pris. Jeg besøkte China første gang i 1988 - og har siden både vært med på å sette opp fabrikker i China og å kjøpe maskiner / utstyr fra China. Å besøke / inspisere fabrikkene til leverandørene var alltid noe jeg krevde å gjøre. Nå er jeg pensjonist men har fortsatt løpende kontakt med venner/kollegaer i China / Vietnam - og jaggu har de utviklet seg stort de siste 10+ årene.  Mye samme utvikling som tidligere skjedde i Japan (og Syd Korea). 

• 2 weeks later...
Posted

Og det er ikke noe så enkelt som lavt kjølevæskenivå? Det er to forskjellige måter å resette termtop på, alt etter om den har avbrutt 3 oppstart forsøk pga interne feilmeldinger eller ikke.

Posted
corpusviridans skrev (4 timer siden):

Og det er ikke noe så enkelt som lavt kjølevæskenivå? Det er to forskjellige måter å resette termtop på, alt etter om den har avbrutt 3 oppstart forsøk pga interne feilmeldinger eller ikke.

I mitt tilfelle fikk jeg kjørt en diagnose på Boschenteret i byen, det ble ikke oppnådd kontakt med Webastoen. Enig at de enke tingene er lett å se forbi, som nok strøm, kjølevæske og Diesel. Youtube har flere innlegg på Webasto, jeg hengte meg opp i en film der kretskortet var synder. Ved brutt kontakt under diagnose, ble det på begge sider pekt på dårlige loddepunker til motstandere.

Loddingen smelter ved høy varme og må loddes på nytt. På LR kaffen i kveld fikk jeg mulighet til senere både å få loddet opp kortet og kjøp av brukt erstatningskort. Da blir det også et nytt kapittel i sagaen.

Posted

Du får muligens heller ikke kontakt med enheten viss den er gått i lockdown pga. 3 feilstarter. Da må en hard reset til.  Ut med sikring 1 i 3 sek, tilbake i holder, trykk på start av varmer, innen nye 3 sek. ta ut samme sikring i 3 sek og sett tilbake. Da vil brenner starte (forhåpentligvis).

Posted (edited)

Har tenkt tanken at diagnoseapparatet ikke får kontakt med brenneren fordi den har gått i dvale. Er det det du tenker på, corpusviridans? Kjørt restart som beskrevet tidligere, ser på AI at det finnes 30 sekunders pause med sikring, får heller ikke her Webasto i gang.

Edited by BBernt
Posted

Det er 1, 20 og 25 amp sikringer, 20 amp er nr 1, står som regel i midten.

Posted (edited)

Sikring som skal ut er den i midten av de tre. Metoden med 30 sek pause er ikke like kraftig som den måten jeg beskrev overfor. Årsaken er at brenner går i lockout etter tre mislykkede forsøk på start. Selv lagde jeg bare en lang ledningdsløyfe som jeg loddet inn beina på en sikring som jeg først klipte i to (kan vel også bruke to flatstiftkoblinger vil jeg tro, men litt trangt om plassen i selve sikringsholderen). Satte så en enkel av/ på bryter midt på ledningen slik at jeg kunne slå den av og på mens jeg satt i førersetet. enda sikrere er det viss man legger inn en hengesikringsholder i stedet for bryteren. poenget er at 3 sekunder ikke er så veldig lang tid og det er litt knot å klare å ta sikring ut og inn på så kort tid. Mye enklere når man kan betjene både sikring og Webasto fra samme plass. 

Viss metoden fungerer så fortsetter Webasto på oppstartprosedyren etter at sikring er tatt ut og satt inn igjen gang nummer 2.

Edited by corpusviridans
Posted (edited)

Webastoen som ikke lar seg diagnosere med pc starter og går med tikkende drivdtoffpumpe, sirkulerende vannpumpe og 12,8 v spenning. Den går 10 minutt, stopper og restarter. Men etter 2 eller 3 automatiske restarter, kobler den helt ut. 

Etter prosedyre med 20 amp sikringen, gjentar hele overstående historie seg.

Spørsmålet jeg funderer på er om verkstedets diagnoseapparat ikke finner Webastoen når den har koblet helt ut. Noen tanker der ute?

Edited by BBernt