Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei! Jeg tok ut begge stagene som går inn i bakakslingen. Nå når jeg har satt på plass igjen, og snurrer hjulene så går ikke drivverket rundt. Er dette normalt? Screenshot_20260124-202356.pngScreenshot_20260124-202443.png

Posted

nja... Det kommer an på.

Hvis begge hjul (på samme aksel) er i lufta, vil vanligvis hjulene snurre hver sin vei mens mellomakselen står i ro. Hvis det ene hjulet er i bakken, holdes igjen på annen måte eller hjulene snurres samme vei, skal mellomakselen rotere. (Forutsetter selvsagt at girkassen står i fri.)

Siden du har hatt ut stikkakslene (slik jeg forstår det), er det selvsagt en mulighet at splinesene i diffen ikke har kommet i inngrep, men jeg anser det som lite sannsynlig.

- Regner med at dette er noe som har fungert før, og at det ikke er noe i diffen som har røket? Dette er jo egentlig ganske enkel mekanikk.

Posted

Jeg tror det er det første du skriver som er tilfellet, var egentlig noe slikt jeg mistenkte. Alt fungerte bra før jeg tok det fra hverandre. Diffen har ikke vært åpnet siden 90 tallet, men full av olje. Ville du åpnet og sjekket uansett?

Posted

Hvis hjulene snurrer hver sin vei, er alt slik det skal være.

Hvis de snurrer samme vei (eller bare det ene snurrer) mens mellomakslingen står i ro, er det ikke mekanisk forbindelse mellom hjul og drivverk, og da du ta det fra hverandre igjen - ellers ikke.

Posted

Ikke ett ord om hvilken bil dette gjelder.

for å få mest mulig treffsikkert svar er det alltid en fordel å starte overskriften med hvilken bil, feks Rrc, før problemstilling.

Olav ga deg fasitsvar🙂

Posted

Med tidlig Range Rover som "interest", Rostyle felger i bakgrnnen og tydelig spiralfjær på bildet, regnet jeg med at det var en tidlig Range Rover det dreide seg om - altså vanlig, åpen diff. Hadde jeg trodd du hadde en Haldex eller noe annet "lurt" der, hadde jeg ikke turt å svare...