Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei. Min vifte i varmeapparatet har begynt å lage ulyd. Jeg vurderer sterkt å bytte og trenger litt tips og råd. Det jeg lurer på er om hele varme boksen må tas ut eller og vifta kan byttes der den står. Det er veldig trangt :) Andre gode råd tas imot med takk. 

Skjermbilde 2026-01-23 122035.jpg

IMG_3691.jpeg

IMG_3692.jpeg

Posted

Du må ut med hele boksen. Sitter i bare fire skruer, hvorav to fra fotbrønn inni bilen. 

Skal ligge en tråd om oppgrader vifte fra annen bil som gir mere luft en eller snnen plass her inne.

Posted
lafterolf skrev (11 minutter siden):

Du må ut med hele boksen. Sitter i bare fire skruer, hvorav to fra fotbrønn inni bilen. 

Skal ligge en tråd om oppgrader vifte fra annen bil som gir mere luft en eller snnen plass her inne.

👍

oppfølgingsspørsmål. Er det mulig uten å tappe ut kjølevannet? Greit å vite før jeg prøver.  

Posted

Pakningen kan vanligvis gjenbrukes. Vurder å lage større åpning i torpedoveggen. 

Om du søker litt finner du lenke til viftemotor fra peugeot som passer ganske bra, koster langt mindre, og blåser veldig mye mer.

Posted

Bytta på min første Defender, og slutter meg til Rolf sine tanker ja. Skulle ønske jeg viste om en bedre vifte den gangen. :)  Men hullet i torpedoveggen vil jeg definitivt ha utvidet. Det hadde god effekt hos meg. 

Posted
safaripaul skrev (3 timer siden):

Er det mulig uten å tappe ut kjølevannet? Greit å vite før jeg prøver.  

Oppdater deg på kjølevannets utløpsdato. Hvis tvil , bytt.

Jeg har skrudd på biler hvor kjølevannet hadde mistet sine antikorrosive egenskaper.

Dyrt er bare fornavnet på skadene.

Posted (edited)

Takk for gode tips. Jeg satser nok på å sette inn samme type vifte. Bytter kjølevæske i samme slengen. Spørsmålet jeg trenger svar på er om dette er riktig type. 2006 mod 

IMG_3694.png

Edited by safaripaul
Posted

Ser ut som kontakten passer biler fra før 1994. 

Ser ut som de viser samme bilde uansett hva du velger.

Andre med peiling får svare på rammenr stemmer,  jeg har ikke peiling.

Posted

Rammenummeret på bildet sier at den passer for biler mellom 1994 og 1998.

Det er bokstaven før A'en som sier dette, og om du har 06 mod, så så har du 6A her.

Synes paddocs var stusselig nå, jeg klarte ikke å finne noe viftemotor til Td5.

Posted

Her er det en som mener som skriver at det passer frem til 2006. Hmmm 

image.png

Her en en som er litt motstridene med årsmodell og vin nummer . 

image.png

Posted

Jeg har denne på hylle her i Kristiansand, om den kunne passe? Den er helt nytt. 

Neil 

IMG_2449.jpeg

IMG_2450.jpeg

IMG_2451.jpeg

• 2 weeks later...
Posted

Takk for det. Jeg har kjøpt en ny vifte, det ble RTC 4201. Den på blide over. Jeg  legger ut litt hvordan det passer sammen når jeg begynner på jobben. 

• 3 weeks later...
Posted

Han har et poeng med modifiseringen i denne filmen også med resirkulering av lufta.

Skulle tro vinduene ville dugge mye, men han påstår det ikke gjør det.

Posted

Jeg får liksom ikke varme og våt bil innvendig til ikke å kondensere på vinduene.

Og med resirkulering blir det jo mindre utskifting av fuktig luft.

Men LR er jo sjelden tett så det er kanskje derfor det går bra.

Hva slags motor er det i bilen hans?