Jasswass Posted January 4 Posted January 4 (edited) Har i lang tid snust på en litt mer moderne (men likevel litt interessant) langturbil enn min kjære Defender. Så kanskje for meg et rimelig D3-prosjekt etter mye påvirkning fra et par kamerater med hver sin D4. Tenkte at jeg ikke gadd å legge i så mye at jeg fikk en bra D4. Meeen så dukka det opp en 2010 D4 SDV6 245hk/6spd auto, som lå til 100K med ymse kjente feil. Litt om det her: Disco 4 2010? Ev. D3? - Discovery Forum - LRforum. Ga selger et lavt bud med lovnad om å ikke begynne å mase på han i etterkant, og vipps så har jeg fått meg D4 som jeg kan pusle litt med framover. Bilen bodde vestafor, derav navnet Vossatassen. Litt usikker på utstyrsnivå, for jeg finner ikke noen benevnelse på de S/SE/HSE etc.? Den er tysk og import hit fra 2013. Har cold weather package etc., så helt ok for meg. Ikke glasstak. Kjørte dit i en strøken og knapt innkjørt 2014 D4, og min er ikke helt der. Hadde altså bra følgebil og kjørte tilbake over Filefjell med flere innlagte kjølevæskepåfyllinger, men ut over det så gikk hjemturen meget komfortabelt og smooth. Nå skal jeg bli bedre kjent med det jeg har kjøpt og sikkert få meg litt overraskelser framover. Fra hjemturen: Ting som i hvertfall må sjekkes: - Batteri har litt lav spenning (står til lading nå, men må kanskje byttes) - Batteri innfesting - skal det ikke være i bøyle som bolter fast batteriet under det plastdekselet? Noen som har noe sånn til meg kanskje? - Sjekke og følge opp litt div. avleste feilkoder (mistenker at noe av det kan være relatert til batteier/spenning...) - Synes kompressor jobber litt mye - ikke kritisk nå, men bør nok følges opp. Hever og senker seg som den skal, men viser feilkode når den har stått lenge (sa selger). - Skjevhet på luftfjæringa - kalibrere/fikse sensorer? - Girkasse hakker litt - resette etter olje/filterbytte kanskje? Ikke kritisk, for den kjører helt fint, men er litt hard ved av/på med gass. - Mistenker at opplagring i bakre mellomaksel er sliten...kan også ha innvirkning på forrige punkt. Ting jeg veit jeg må utbedre ganske så snart: . Kjølevæskelekkasje - akutt. Mistenker plastfordelinga under innsuget. Billig og enkelt i så fall. - Prøve å polere frontlykter, da de er veldig matte. - Pærer/ballaster frontlykter. Litt ustabile og lyser litt ulikt h/v - Trenger en nøkkel (selve nøkkelen er bestilt, må få programmert den) - Fikse åpning av bakluke - mistenker bryter øvre (har bryter, så må byttes) - Bytte div. oljer/filter/væsker, altså en god vanlig service. - 4-hjulskontroll (etter ev. bytte av deler og før nye dekk settes på) - Vinterdekk (for liten dim + at to av de er skjevslitt) - EU-kontroll. Den skal være godkjent innen denne mnd., men usikker på om jeg rekker det...spørs jo hva som dukker opp nå framover og hva som avdekkes på kontrollen. Er ikke krise, da jeg alltids skal få den ned til PSS (som er like borti her) også etter fristen. På sikt: - Skulle hatt noen mer kurrante felger til sommerdekka. 19" originale hadde vært best. - BT avspilling musikk - Koble til telefon? ikke sikkert det er mulig uten å gjøre større inngrep? tydeligvis flere utgaver på D4... - Må ha tak i noen takrails og lastebøyler, så jeg får med meg ting på taket. - Sprekk i høyt bremselys på bakluka, men det funker. Hørt rykter om at det er noe dritt å få av, så spørs.. - Slitte bremseskiver bak, mulig noe bremsevibrasjoner foran. Osv....denne lista blir heelt sikkert mye lenger etter hvert som jeg blir kjent med bilen. Edited January 4 by Jasswass Bilder Quote
Yngvej Posted January 4 Posted January 4 Gratulerer med flott bil. Blir spennende å følge med her. Quote
Jasswass Posted January 4 Author Posted January 4 (edited) Etter ei litt fingerkald økt hos gårdsplassen auto, så kan jeg konstatere at det er sprekk i kjølevæskeflensen, så den bytter vi, sammen med tilhørende o-ring og pakninger. Det bør hjelpe. Deler bestilt og kommer snart. Greit å komme til her, kommer langt på en halvtime om man er litt forberedt. Tetting og klar for forsiktig trykktesting: Jepp, sprekk der plasten er skjøtet ved produksjon. Dårlig patent dette her... (original del) litt pussing av anleggsflater må til og ny o-ring på stussen som stikker opp del ute, litt sliten den slangestubben der også...den blir også byttet. innsuget var også ganske grisete LItt elektrikerarbeid og bytte av knappen på øvre bakluke, så er den også friskmeldt. Noen har visst tidligere forsøkt seg med wago inni her, uten at det var noen suksess.. Det ble bedre med trykknapp som faktisk er i orden og litt skikkelig kabelskjøting.. Edited January 4 by Jasswass Bilder Quote
jschille Posted January 4 Posted January 4 Gratulera med "ny" bil, vert spennande å følge. Ser ut som du har er godt i gang med feilretting allereie , dette blir bra 😊 Quote
JokerS30 Posted January 4 Posted January 4 Jeg blir alltid imponert av folk som står ute å mekker. Gratulerer (?) med spennende prosjekt.... Quote
Jasswass Posted January 4 Author Posted January 4 (edited) Jo takk. Hender jeg står inne også da jeg har tilgang på et par gode garasjeplasser, men her hjemme er det bare er luftig carport. Var litt røft med bytte av defendertopp midtvinters i snøvær. Dette er jo bare kosearbeid i forhold 🙂 Batteriet virker å være dårlig, for selv etter å ha fått skikkelig lading med c-tek'en siden i dag tidlig, så vil det ikke opp i mer enn 12,3-4 v i hvile. Får se om jeg finner et nytt et, og fortrinnsvis et noe bedre ett enn det som var satt inn sist (en rimelig og eldre Biltemavariant). Er disse veldig kravstore på type batteri, eller vil et passe stort alminnelig AGM-batteri gjøre susen? Har egentlig ganske god erfaring med de gule AGM-batteriene fra BT.. Edited January 4 by Jasswass Quote
trondshj Posted January 5 Posted January 5 Kjørte med batteri fra Biltema i mange år i min D4 uten problemer. Mulig du må "fortelle" bilen at den har fått nytt batteri. Ellers er min erfaring med Biltema at de er greie på garanti om man skulle være uheldig med batteriet. Quote
iknutis Posted January 5 Posted January 5 På min D3 kjøpte jeg så stort AGM-batteri som jeg fikk plass til på Biltema. Fungerte fint så lenge jeg hadde bilen. Quote
Jasswass Posted January 5 Author Posted January 5 Gult BT AGM 95ah i boks. Plukka det beste de hadde (100% på batteritesteren deres), og det skal puttes inn i morra. Quote
Jasswass Posted January 7 Author Posted January 7 Har nå fått gjennomgått ting litt mer og ser at bilen har rimelig komplett servicehefte hele veien fram til det siste året, har fått godt med understellsbehandling fra ny i Tyskland (fluidfilm hvert år de siste 7 årene). Med fortsatt godt vedlikehold her, så er det så godt som det kan bli. Fant også ut ved å sjekke litt historikk, at bilen fikk ny motor hos LR ved snaut 70k, så det betyr at motoren som står i nå har gått drøyt 200k, selv om resten av bilen har gått vesentlig lenger. Fint det. Har plukket av hovedlykter nå. De var fulle av dugg, så de ligger åpne til tørk, og så skal de pusses, poleres og forsegles skikkelig, så tenker jeg de skal lyse vesentlig bedre. Slik oppussing og behandling av plastlykter varer jo ikke evig, men da får det heller gjentas om det blir ille igjen. Har også nye xenonpærer av god kvalitet liggende klare (4300K for jeg vil ikke ha "blålys), samt en hel del andre pærer som er byttet. Ting virker, bare siste eier som ikke har gjort noe annet enn å kjøre bilen (foruten et oljeskift, heldigvis). Quote
Jasswass Posted January 8 Author Posted January 8 (edited) Pussig og polering av lykter ferdig. Ble egentlig ganske så bra. Brukte først 800 + 2000 våtslipepapir for hånd og noe Turtlevax lyktepoleringsgreier på poleringsmaskin og til slutt medfølgende acrylforsegling. Før og etter. Bare reingjort til venstre og etter pussing og polering til høyre. (Ikke hatt på siste finish på den til høyre) Ser brutalt ut med pussing, men dette er før poleringa. Varer vel ei stund, men trolig ikke mange år. Hjalp veldig på lyset! Edited January 8 by Jasswass Quote
KennethA Posted January 8 Posted January 8 Det er UV strålene fra sola som bryter ned polykarbonat. Bruk UV beskyttende klarlakk helt til slutt så holder det mye lengre. Quote
qcnr Posted January 9 Posted January 9 On 1/5/2026 at 10:33 PM, Jasswass said: Gult BT AGM 95ah i boks. Plukka det beste de hadde (100% på batteritesteren deres), og det skal puttes inn i morra. Du må kode in at bilen har fått ny batteri. Det har med 'intelligent' lading fra dynamo å gjøre. Hvis du ikke gjør det fortsetter den å lade som om den gamle fortsatt var inne og kan skade det nye batteri. Gjøres med IIDTool. Quote
Jasswass Posted January 9 Author Posted January 9 Jepp, ID-tool er på vei, så det er på blokka. Quote
Jasswass Posted January 13 Author Posted January 13 Da har vi fått i hus GAP-diagnosen og fått kobla den opp mot meg og bilen. Nytt batteri er lest inn og ny nøkkel er kodet. Meget brukervennlig og fint verktøy, og virker å være meget anvendelig for noen som eier en slik gammel variant av en såpass "avansert" bil. Denne nøkkeltypen lot seg fint kode. Mye mindre enn den originale, og der er jo heller ikke feil. Quote
Jasswass Posted January 15 Author Posted January 15 Nå tror jeg at jeg har gjenopplivet luftfjæringa også. Plukket ut kompressoren. Den har nok vært bytta før, for der var det typisk påskrift som man finner på brukte deler fra høggere.... Braketten til kompressoren har virkelig sett bedre dager. Svært korrodert aluminiumsklump med halvannet brukket festepunkt, og burde nok vært bytta. Om det er noen som har bytta sin kompressor og har en ok brakett fra den gamle liggende, så rop ut. Grunnen til at det hele ikke funka var nok ganske enkelt at det mangla tørkemiddel helt. Beholderen var helt tom...med unntak av restene av det nedre filteret som en våt klump og ei rist som lå på skakke nederst. Den andre rista/filteret og den store fjæra var borte. Og ingen antydninger til tørkemiddel - ikke engang litt silicastøv. Her har noen vært før og tukla, uten helt å vite hva de har holdt på med. Eller tatt bevisste snarveier.. Tok også ut den midtre luftfordelingsblokka og blåste reint og sjekket at det lille stempelet som sitter der gikk som det skulle. Så helt greit ut. monterte alt sammen igjen (liberal dose tyktflytende fluidfilm på ramme etc. oppunder og bakom kompressor, så jeg ikke trenger inni der på ei stund), og ingen feil dukket opp igjen. Bilen hever seg vestentlig kjappere og ting tyder på at det er ok. Check! Kompressor ute Og tørkefilter tatt av og inspisert..ikke imponerende. Flaks for meg at @Yngvej hadde nytt hus liggende til meg. Takk for kjapp hjelp. Quote
Yngvej Posted January 15 Posted January 15 Dette viser viktigheten av å vedlikeholde tørkefilteret. Må si jeg hadde blitt litt overrasket over å finne ett tomt filter. 😂 Quote
JokerS30 Posted January 16 Posted January 16 Egentlig er jo luftsystemet ganske simpelt. Med mindre det er vakkel i en eller annen kabel som er umulig å finne, bør det gå å holde det i drift. Problemene oppstår vel når folk som totalt mangler forståelse begynner å mekke, og monterer feil kompressor uten å oppgradere programvaren, tar ut innholdet i tørkefilteret eller finner på andre mer eller mindre kreative løsninger... Quote
Jasswass Posted January 16 Author Posted January 16 (edited) Nettopp. Virker ikke akkurat uoverkommelig dette her. Må forresten fikse et feste på lufttanken også. Fremre brakett var helt av.. litt klipp og lim og sveis, så blir det nok bra. Plukka den ned for å pusse ned og behandle den litt også i samme slengen så varer den ei god stund til. Så litt trist ut... Edited January 16 by Jasswass Quote
Jasswass Posted January 21 Author Posted January 21 (edited) Lufttanken ferdig sveiset, rustbehandlet+ malt og tilbake på bilen. En god anledning til å få ut gammel skit og få på godt med Fluidfilm bakom der også. Nå burde den holde lenge. Arbeid under bilen avslørte også en ganske tydelig eksoslekkasje i skjøten midt under. PSS skaffa lynkjapt ny pakning til meg, og etter litt vold og vinkelsliper så vant jeg over de to gjenværende superrustne boltene og ting kunne monteres sammen. Små steg nærmere altfor nærtstående EU-sjekk... Nå står lager/oppheng bakre mellomaksling for tur + litt bremsefiks bak. Venter på deler... Ser ut som jeg også bør få bytta kjølevæsketanken, for ser ut som sensoren i bunn krangler litt. Den maser til stadighet om lavt nivå, selv om alt er tett og nivået er rett. Er vel heller vanskelig å få ut flottør/sensor for fiks? Edited January 21 by Jasswass Quote
Timo@ Posted January 21 Posted January 21 5 hours ago, Jasswass said: Ser ut som jeg også bør få bytta kjølevæsketanken, for ser ut som sensoren i bunn krangler litt. Den master til stadighet om lavt nivå, selv om alt er tett og nivået er rett. Er vel heller vanskelig å få ut flottør/sensor for fiks? ja, kjølevasketanken med sensor bør skiftes i slik tilfelle, ellers om du klarer å finne den separat Quote
Jasswass Posted January 21 Author Posted January 21 Deler kom i dag, og tankbytte er jo gjort på et kvarter. Ei låsetang på nedre slange og finger'n på tuten når den gamle tanken løftes ut. Easy peasy.. Ingen varsel lenger... Quote
Jasswass Posted January 21 Author Posted January 21 (edited) Fikk også tak i et sett med gode Nokian Hakka piggfridekk i riktig dim, altså 255/55r19, så nå er bilen også skodd riktig. Ser også litt mer rett ut enn de litt for små (og rimelig utslitte) 235/55r19 som sto der. Takk til trivelig Land Rover-entusiast med nesten klin lik D4 på Løten 🙂 Siden det ikke er blåtann-tilkobling for musikkavspilling i en 2010-modell, så var dette noe jeg måtte finne ut av. Jeg ser en del har gått veien om ombygging med ny enhet etc. men det synes jeg virker litt overkill. Telefonopplegget funker jo veldig bra som det er. Løsningen jeg fant og som jeg erfarer at funker veldig bra, er en løsning jeg ser flere har brukt og som finnes i litt ulike merkevarer og priser. En enkel blåtanntilkobling som plugges i I-Pod-porten i lokket til midtkonsollen. Jeg valgte en rimelig kinavariant og den funker upåklagelig: Bluetooth-compatible Car Kit for Range Rover Music Receiver Airdual for Land Rover 30 pin iPod Interface AUX Adapter for Jaguar - AliExpress 34 Edited January 21 by Jasswass Quote
Recommended Posts